2016-08-11, 07:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Fastighetsekonom sågar bostadsköerna:

"Jättetabbe". Så sant så sant...

http://www.svd.se/fastighetsekonom-sagar-bokoerna-jattetabbe/om/rekordlanga-bostadskon
Citera
2016-08-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

http://www.svd.se/fastighetsekonom-sagar-bokoerna-jattetabbe/om/rekordlanga-bostadskon

Det där med bostadskön som inkomstkälla stämmer ju bra. Men visst är det
cyniskt att sälja ut hundratusentals bostäder av allmännyttan och därigenom
drastiskt minska chanserna för de som står i kö. Inte skulle jag betala för att
känna mig rejält blåst på konfekten ...

Och visst känns det som om vi är tillbaka på trådstarten ...

Folk bor kvar i för stora hus (tack vare fastighetsskattens borttagande) och
har sedan inte råd att flytta därifrån eftersom bostadsrätterna är så dyra.
Men omvandlingen av allmännyttan har ju också gjort att villaägarna som
helst skulle vilja bara casha hem vinsten måste lägga den på sitt nya boende
i stället för att få en hyresrätt efter ett antal år i kö.

Cynisk politik biter sig i svansen ibland ...
Citera
2016-08-11, 11:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Det där med bostadskön som inkomstkälla stämmer ju bra. Men visst är det
cyniskt att sälja ut hundratusentals bostäder av allmännyttan och därigenom
drastiskt minska chanserna för de som står i kö. Inte skulle jag betala för att
känna mig rejält blåst på konfekten ...

Och visst känns det som om vi är tillbaka på trådstarten ...

Folk bor kvar i för stora hus (tack vare fastighetsskattens borttagande) och
har sedan inte råd att flytta därifrån eftersom bostadsrätterna är så dyra.
Men omvandlingen av allmännyttan har ju också gjort att villaägarna som
helst skulle vilja bara casha hem vinsten måste lägga den på sitt nya boende
i stället för att få en hyresrätt efter ett antal år i kö.

Cynisk politik biter sig i svansen ibland ...

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "minska chanserna för de som står i kö"

Om hyrorna är för låga i förhållande till den allmänna betalningsviljan kommer kön förr eller senare växa i oändligheten.

Enda chansen man har då från politiskt håll är att ombilda till BRF och använda pengarna till nyproduktion istället.

Det är ju inte så att dessa hyresrätter skulle vara för alla, utan de kommer bara räcka till några få.
Citera
2016-08-11, 11:30
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "minska chanserna för de som står i kö"

Om hyrorna är för låga i förhållande till den allmänna betalningsviljan kommer kön förr eller senare växa i oändligheten.

Enda chansen man har då från politiskt håll är att ombilda till BRF och använda pengarna till nyproduktion istället.

Det är ju inte så att dessa hyresrätter skulle vara för alla, utan de kommer bara räcka till några få.

Jag tror inte att du är riktigt så dum.

Tag antalet köande och antalet tillgängliga hyreslägenheter (alla lämnas inte till
Bostadsförmedlingen). Räkna ut kötid för detta.

Minska sedan antalet tillgängliga hyreslägenheter med det antal som sålts ut
och vad får du ? Ingen valuta för pengarna om du är köande i vart fall ...

Jag tror faktiskt att du förstår det här, du som står i alla möjliga köer själv.
Utförsäljningarna har inte ökat dina chanser till en billig hyreslägenhet. Men
200 kr om året bör du kunna avvara. Och själv tar du dig rätten att stå i kö
när det passar dig. Men andra vill du förmena den rätten ...
Citera
2016-08-11, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag tror inte att du är riktigt så dum.

Tag antalet köande och antalet tillgängliga hyreslägenheter (alla lämnas inte till
Bostadsförmedlingen). Räkna ut kötid för detta.

Minska sedan antalet tillgängliga hyreslägenheter med det antal som sålts ut
och vad får du ? Ingen valuta för pengarna om du är köande i vart fall ...

Jag tror faktiskt att du förstår det här, du som står i alla möjliga köer själv.
Utförsäljningarna har inte ökat dina chanser till en billig hyreslägenhet. Men
200 kr om året bör du kunna avvara. Och själv tar du dig rätten att stå i kö
när det passar dig. Men andra vill du förmena den rätten ...

I min värld ska man behöva köa lika mycket till en hyresrätt som till en hyrbil eller hotellrum, vadan denna förkärlek till absurt långa köer? Jag förstår inte alls.

Hyresrätten borde vara den mest lättillgängliga boendeform av alla, men det är precis tvärtom.

Idag används hyresrätten på ett helt felaktigt sätt som nån slags pensionsförsäkring så att rika kan sälja av villan och bo billigt tills de trillar av pinnen.

Och så tror somliga att fattiga tjänar på hyresregleringen. Det är precis tvärtom..
Senast redigerad av kurt-sune 2016-08-11 kl. 11:53.
Citera
2016-08-11, 11:52
Medlem
Citat:
I min värld ska man behöva köa lika mycket till en hyresrätt som till en hyrbil eller hotellrum, vadan denna förkärlek till absurt långa köer? Jag förstår inte alls.

Hyresrätten borde vara den mest lättillgängliga boendeform av alla, men det är precis tvärtom.

Hoppas i alla fall att du trivs i bostadsförmedlingens kö, där dina chanser drastiskt
minskat p g a ombildningarna. Men du verkar ju ta motgången bra ...
Citera
2016-08-11, 11:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hoppas i alla fall att du trivs i bostadsförmedlingens kö, där dina chanser drastiskt
minskat p g a ombildningarna. Men du verkar ju ta motgången bra ...

Nja skb ombildar inte, men jag har en hygglig plats i Sthlms bostadskö oxå.

Jag klagar inte. Cashar ut vid pensionen och då sitter väl du och myser?
Citera
2016-08-11, 11:59
Medlem
Citat:
Nja skb ombildar inte, men jag har en hygglig plats i Sthlms bostadskö oxå.

Jag klagar inte. Cashar ut vid pensionen och då sitter väl du och myser?

Glöm inte att ombilda först så du tjänar lite extra pengar utan att anstränga dig !
Citera
2016-08-11, 12:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Glöm inte att ombilda först så du tjänar lite extra pengar utan att anstränga dig !

Ja det är möjligt att det blir så. Och så ska jag givetvis vara dig tacksam som försvarar vansinnet

När ska du inse att ombildningarna är en konsekvens av den illafungerande hyresmarknaden?
Citera
2016-08-11, 12:19
Medlem
Citat:
Varför ska jag bygga en fabrik som bygger Ferraribilar? Det får väl folk göra som har den kompetensen och vill göra den investeringen.

Själv finner jag ingen brist på Ferraribilar, så jag vet inte varför jag skulle behövs bygga sådana.

Men du däremot har sett en "bostadsbrist" som du klagar högljutt på, men gör inte ett piss åt. Varför gör du inte det? Ni är ju så många där ute som sett "bristen". Det är bara för er att bilda klubb och börja hosta till att bygga bort "bristen". Vill ni inte bygga själva kan ni anlita någon annan med kompetensen.

Själv finner jag ingen bostadsbrist då jag köpt alla mina bostäder till marknadspris.

Och sanningen som du vägrar ta till dig är att "bristen" egentligen är på hyresrätter under marknadspris. Inget annat.

Han skriver som en skolbok för dummies om hur planprocessen går till, då blir det lättare att förstå varför det ser ut som det gör.

Tyckte inget av det han skrev var särskilt partiskt ärligt talat, men du blev väl som vanligt provocerad av sanningen.

Du tjatar ju alltid om Ferraribilar (och livsmedel) så jag utgick ifrån att du ägde en ferrarifabrik och var en storbonde. Men tydligen så gällde det bara folk som är emot marknadshyra på dagens utbud av bostäder.

Men okej. Tänker du börja bygga hus non-stop om det införs marknadshyra? Jag antar att du sitter på ett bolag som kan börja bygga dirr när marknadshyra införs.

Pengar att bygga finns, sluta ge pengar till MENA skräpet och bygg istället. Men du tycker tydligen det är sjukt viktigt att dina skattepengar går till att importera skräpfolk men en jävligt dålig idé att bygga för samma pengar så folk kan bo. Dina prioriteringar är sjukt konstiga för den som kommer drabbas värst är sådana som du när kriminaliteten blir överväldigande.
Citera
2016-08-11, 12:23
Medlem
Citat:

Börja bygg då.
Citera
2016-08-11, 12:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Självklara saker egentligen men utan marknadshyror blir det begränsade effekter av hans förslag. Dessutom vågar inte heller han peka ut huvudanledningen till bostadskrisen.
Med en normal, inhemsk befolkningstillväxt skulle bostäderna räcka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in