Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-10, 21:27
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag finner det bara underhållande att disskutera i en tråd där det är så fruktansvärt mycket ryggdunkande att det faktiskt är nyttigt att meningsmotståndare kommer in i tråden och rör om lite.
Det avgör saken. Du är uppenbarligen bara ute efter att trolla och du saknar egentligen riktiga åsikter om Trump. Du bara svamlar på för att få lite uppmärksamhet, ungefär som en fjortisflicka.

Nåja, det ska ju finnas såna också.

Trump blir intervjuad då och då på Savage Nation. Finns runt fem stycken vid det här laget. Om nån lyssnar på Savage Nation, kanske ni uppfattar likheterna i deras budskap? Språk, gränser, kultur!

https://www.youtube.com/results?search_query=savage+nation+trump
2016-08-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är kul att se hur skräckslagna etablissemanget är för det nya, en människa som inte har politiska regler nedärvda. Jag tror jag inte sett en amerikansk presidentkampanj som är så intensiv då det gäller att smutskasta en kandidat, varenda ord Trump säger analyseras och vrids till nackdel. Nästan inget om Trumps tänkta politik i vår media i alla fall. En politik som är bra för små till större företag men inte för giganter som Walmart och gänget som är beroende på slavarbete i asien. Inte ett ord om drömmen att USA ska bli drömmarnas land som under 50-60-talet för folket då en familj kunde klara sig mycket bra med två förvärvsarbetande.

Vad är hans politik troligen dålig för då?
Globalismen.
Jätteföretag som utnytjar billig arbetskraft i asien.
Krimminella från Mexiko.
Droghandel.
Illegala invandrare.
IS och andra jihadister även om vissa muslimer drabbas.
Obamacare.
Bidragstagare.
USA:s ställningskrig i världen.
USA:s geopolitiska intressen som bara kostar.
Ukraina.
Japan.
Sydkorea.
Kina.
NATO.
Miljörörelsen.

Som om majoriteten av amerikanska väljare skulle bry sig om ovan.

Vad kan Trumps politik troligen vara bra för då?

Små, medelstora och lite större företag.
Enklare skatte och redovisningsregler.
Arbetslöshet och lönebildning.
Lägre skatter.
Mindre kostnader för att rota i omvärldens problem.
Gruv och stålindustrin.
Amerikansk infrastruktur.
Bilindustri (lättare regleringar, import hinder).
Inhemsk militär (baser och annat) och polis.
Krigsveteraner.
Bättre handelsavtal som bättre gynnar landet.
Bortagning av onödiga och hindrande regleringer.
Bättre förhållande med Ryssland, Iran och övriga slagpåsar, handel före konflikt.
Bättre villkor för blivande mödrar och kvinnor överlag (Ivanka T brinner för detta).

Kan ovan vara något som majoriteten av amerikanska väljare skulle gilla?

Jag tror denna smutskastning från etablissemanget av Trump kommer att slå tillbaka hårt.
På vilket sätt vore han bra för lönebildning?
2016-08-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
På vilket sätt vore han bra för lönebildning?
Bättre amerikanska villkor för konkurrens och fler arbeten.
Högre löner på sikt men via sänkta skatter kortsiktigt. Många amerikanare har svårt att klara sig på sin lön idag. Många har två arbeten och träffar sällan sina barn.

Hur han ska få ihop ekonomin för det är en annan sak men det kanske han har en plan för.
2016-08-10, 21:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är kul att se hur skräckslagna etablissemanget är för det nya, en människa som inte har politiska regler nedärvda. Jag tror jag inte sett en amerikansk presidentkampanj som är så intensiv då det gäller att smutskasta en kandidat, varenda ord Trump säger analyseras och vrids till nackdel. Nästan inget om Trumps tänkta politik i vår media i alla fall. En politik som är bra för små till större företag men inte för giganter som Walmart och gänget som är beroende på slavarbete i asien. Inte ett ord om drömmen att USA ska bli drömmarnas land som under 50-60-talet för folket då en familj kunde klara sig mycket bra med två förvärvsarbetande.

Vad är hans politik troligen dålig för då?
Globalismen.
Jätteföretag som utnytjar billig arbetskraft i asien.
Krimminella från Mexiko.
Droghandel.
Illegala invandrare.
IS och andra jihadister även om vissa muslimer drabbas.
Obamacare.
Bidragstagare.
USA:s ställningskrig i världen.
USA:s geopolitiska intressen som bara kostar.
Ukraina.
Japan.
Sydkorea.
Kina.
NATO.
Miljörörelsen.

Som om majoriteten av amerikanska väljare skulle bry sig om ovan.

Vad kan Trumps politik troligen vara bra för då?

Små, medelstora och lite större företag.
Enklare skatte och redovisningsregler.
Arbetslöshet och lönebildning.
Lägre skatter.
Mindre kostnader för att rota i omvärldens problem.
Gruv och stålindustrin.
Amerikansk infrastruktur.
Bilindustri (lättare regleringar, import hinder).
Inhemsk militär (baser och annat) och polis.
Krigsveteraner.
Bättre handelsavtal som bättre gynnar landet.
Bortagning av onödiga och hindrande regleringer.
Bättre förhållande med Ryssland, Iran och övriga slagpåsar, handel före konflikt.
Bättre villkor för blivande mödrar och kvinnor överlag (Ivanka T brinner för detta).

Kan ovan vara något som majoriteten av amerikanska väljare skulle gilla?

Jag tror denna smutskastning från etablissemanget av Trump kommer att slå tillbaka hårt.

Det brukar oftast vara så att när media går in för hårt så misstänker folk att det rör sig om propaganda och lögner för att styra valet.

Skulle enskilda nyheter släppas lite då och då så skulle folk tro på det. Men då är det för svagt att ta kampen emot Trump.

Vi ser liknelser här i Sverige med Aftonbladet och SD.
2016-08-10, 21:49
Medlem
Snapcounts avatar
10. august 2016 kl. 21:33 CNN: Secret Service kontaktet Trump Secret Service bekrefter overfor CNN at de har hatt flere samtaler med medarbeidere i Donald Trumps valgkampapparat angående. Trump er av flere anklaget for å ha oppfordret til våpenbruk mot Hillary Clinton, noe Trump har avvist.

https://www.nrk.no/nyheter/cnn_-secret-service-kontaktet-trump-1.13082705

Inte riktigt detta som Trump behövde.., efter sitt tal i Detroit om sina visioner om USA var det väl tanken att "det" skulle dominera nyheterna, inte att han får besök utav "myndigheterna"..

Ledsamt att säga det men.., han skjuter sig i foten igen.
2016-08-10, 21:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag blev intresserad av den återkommande kritiken från Trump att USA står för Japans försvar, och att det finns mycket pengar att hämta här. Japan är väl #1 då det gäller Trumps kritik att de försvarar ett annat land utan att få något tillbaka.

Fakta:
- USA har ca 50.000 militär personel stationerad i Japan
- Japan betalar ca 2 miljarder USD per år till USA för detta
- Detta uppges motsvara ca 75% av kostnaderna för USA's operation i Japan

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Forces_Japan
https://en.wikipedia.org/wiki/Omoiyari_Yosan

Reflektioner:

1. Detta innebär att "underskottet", dvs den kostnad för USA's militär i Japan som USA bekostar själv uppgår till ca 0,66 miljarder USD/år. Den totala kostnaden för USA's militär är ca 580 miljarder USD. Så USA's egna kostnader för militären i Japan uppgår till drygt en tusendel av den totala försvarskostnaden.

2. Japan står alltså för 75% av kostnaden för USA's militär i Japan. Jag kan tycka att siffran är rätt rimlig. Det är trots allt inte Japans egen militär, och USA har rätt att använda denna som de vill om det väl hettar till. Inte bara till försvar av just Japan. Så det känns ganska orimligt att Japan skulle betala 100% av en styrka som är USA's egen militär. 75% är max, skulle jag säga.
2016-08-10, 21:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
10. august 2016 kl. 21:33 CNN: Secret Service kontaktet Trump Secret Service bekrefter overfor CNN at de har hatt flere samtaler med medarbeidere i Donald Trumps valgkampapparat angående. Trump er av flere anklaget for å ha oppfordret til våpenbruk mot Hillary Clinton, noe Trump har avvist.

Inte riktigt detta som Trump behövde.., efter sitt tal i Detroit om sina visioner om USA var det väl tanken att "det" skulle dominera nyheterna, inte att han får besök utav "myndigheterna"..

Det är bara skrämselteknik att Trump säger att folket måste ta lagen i egna händer för att försvara sig mot Clinton.

Jag skulle inte rekommendera han att säga detta, men Trump kanske försöker ändå att skrämma upp folk.
2016-08-10, 22:00
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det avgör saken. Du är uppenbarligen bara ute efter att trolla och du saknar egentligen riktiga åsikter om Trump. Du bara svamlar på för att få lite uppmärksamhet, ungefär som en fjortisflicka.

Oja för alla meningsmotståndare är troll om de inte är tysta.

Tror du kommer på andra plats för dummast kommentar i denna tråd (Du är dock inte ens i närheten av Fri så du kan känna dig glad över det.) jag säger bara det att jag finner det underhållande att hålla tråden vid liv genom att diskutera för annars är det bara en jävla massa ryggdunkande i denna tråd.

Jag har även erkänt att jag har gett Trump beröm när han är tydlig med vad han verkligen inte ställer sig bakom så om jag vore ett troll så skulle jag inte göra sådana saker eller hur?
2016-08-10, 22:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag blev intresserad av den återkommande kritiken från Trump att USA står för Japans försvar, och att det finns mycket pengar att hämta här. Japan är väl #1 då det gäller Trumps kritik att de försvarar ett annat land utan att få något tillbaka.

Fakta:
- USA har ca 50.000 militär personel stationerad i Japan
- Japan betalar ca 2 miljarder USD per år till USA för detta
- Detta uppges motsvara ca 75% av kostnaderna för USA's operation i Japan

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Forces_Japan
https://en.wikipedia.org/wiki/Omoiyari_Yosan

Reflektioner:

1. Detta innebär att "underskottet", dvs den kostnad för USA's militär i Japan som USA bekostar själv uppgår till ca 0,66 miljarder USD/år. Den totala kostnaden för USA's militär är ca 580 miljarder USD. Så USA's egna kostnader för militären i Japan uppgår till drygt en tusendel av den totala försvarskostnaden.

2. Japan står alltså för 75% av kostnaden för USA's militär i Japan. Jag kan tycka att siffran är rätt rimlig. Det är trots allt inte Japans egen militär, och USA har rätt att använda denna som de vill om det väl hettar till. Inte bara till försvar av just Japan. Så det känns ganska orimligt att Japan skulle betala 100% av en styrka som är USA's egen militär. 75% är max, skulle jag säga.

Den enda egentliga kritiken jag har kring de amerikanska trupperna i Japan (och Sydkorea) är att de soldater som begår brott näst intill aldrig döms för ett brott som de har begått.

Soldater som är skyldiga till våldtäkter och vållande till annans död ställs inte ens inför domstol i de flesta fallen och till en viss nivå så bryr sig inte ens de lokala politikerna om de problem som militärbaserna och denna syn på trupperna medför.
2016-08-10, 22:07
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Det är Trumpfientlig media som "spinner" en story som vanligt. Utspelet rör ju andra tillägget om rätten till vapen och det är i den kontexten det ska ses. Förresten kan ju de som tidigare i den här tråden inte trodde att vapenfrågan skulle bli viktig i valet be mig om ursäkt nu. Det går bra att göra det via PM ifall ni skäms för mycket. Utöver det kan man väl tillägga att den konstitutionella rätten till vapen faktiskt har en viktig bevekelsegrund i just att kunna avsätta korrumperade politiker.
2016-08-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den enda egentliga kritiken jag har kring de amerikanska trupperna i Japan (och Sydkorea) är att de soldater som begår brott näst intill aldrig döms för ett brott som de har begått.

Soldater som är skyldiga till våldtäkter och vållande till annans död ställs inte ens inför domstol i de flesta fallen och till en viss nivå så bryr sig inte ens de lokala politikerna om de problem som militärbaserna och denna syn på trupperna medför.

Det stämmer väl att stora delar av lokalbefolkningen i Japan (inte minst i Okinawa) har ungefär samma syn på amerikanerna som är stationerade där, som vi har kring arabiska skäggbarn här i Sverige. Dvs. att de är våldtäktsmän som hamnat i en godisaffär.

Men jag menade kritiken från Donald Trump gentemot Japan, att de inte betalar kostnaden för USA's militära operation där, och att det finns stora pengar att hämta genom att kräva att Japan ska göra detta. Helt fel tydligen, Clearly Wrong.
2016-08-10, 22:12
Medlem
CNN kör med jätterubriker just nu "A Joke or a Threat? - Trumps 2nd Amendment comment: What did he really mean?"

Tycka vad man vill om CNN. "Propaganda", "Vänstermedia", eller som en del förvirrade skribenter här i tråden skriver, "Judemedia", så är ju frågan berättigad.

Just som jag hade börjat tycka att Trump möjligtvis har något, efter hans mycket bra ekonomiska tal i Detroit, så gör han en sådan här super duper mega blunder. Man kan inte tolka hans uttalande som något annat än att de som bär vapen kan göra något åt Hillary Clinton...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in