2015-04-06, 11:21
Medlem
newmills avatar
Vill börja med att säga att jag redan har plöjt igenom dom trådar som finns här på FB och dom flesta är så pass gamla att alla länkar är döda.

För att göra en lång historia kort, jag har en sambo som jobbar som lärare i den skola (Metapontum) som nu huserar i ingången 11c och 11d.
Det är ju allmänt känt att det tidigare har varit både psyksjukhus och diverse andra inrättningar på stället (rättspsyk?).

T.e.x så lyssnade jag på en podd som gav info om att en kille blivit dömd till rättspsyk och skulle få sin vård just på Långbro.

Jag är nu ute efter all tänkbar info OCH BILDER gällande stället.
Skulle vilja sammanställa lite fakta och bilder från tidigare och presentera för dom som nu jobbar där.
Givetvis lägger jag även upp sammanställningen här också för dom som är intresserade!

Om ni orkar så kan ni ju skumma igenom dom tidigare trådarna för att få ett hum om vad som redan tagits upp.
Ville inte bumpa någon av dessa då dom är så pass out of date.
PM går även bra om ni inte vill dela här.

Tack så mycket på förhand!

(Mod får mer än gärna flytta tråden om det finns bättre ställen att lägga den på)
Citera
2015-04-06, 11:44
Bannlyst
Folkparksvägen är trevligt, finns en hel del på sidorna där. Dalskolans servicetunnlar och källare är enorma med ingångar utifrån med.
Citera
2015-04-07, 18:12
Medlem
kobents avatar
Finns en del luckor i Långbro/herrängen. Vid en grusplan i herrängen finns något vattenrelaterat.

Närmare Segeltorp vid Volvo finns även en nedgång ner i ett tunnelsystem som är jävligt stort, troligen hör denna ihop med den i Herrängen då det finns förgreningar dit.
Senast redigerad av kobent 2015-04-07 kl. 18:17.
Citera
2015-04-11, 15:48
Medlem
newmills avatar
Glömde tidigare att informera att jag mer än gärna tar emot info/historier om denna plats, dvs inte bara bilder å dyl.

Vore riktigt roligt att få höra om det finns någon som jobbat på området då det var aktivt inom psykvården.
Citera
2015-04-12, 11:16
Medlem
Va det inte en tokig kvinna som satt där och ylade om dagarna på långbro?
Citera
2015-04-13, 19:12
Medlem
newmills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitem
Va det inte en tokig kvinna som satt där och ylade om dagarna på långbro?

Jo det var väl snack om att "Sveriges farligaste kvinna" satt där i någon slags bur på gården.
Namnet har jag glömt...

Av en händelse fick jag höra att vissa som blev dömda till rättspsyksvård blev skickade till Långbro så sent som 1986-87.
Kan det stämma?
Citera
2016-08-10, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newmill
Jo det var väl snack om att "Sveriges farligaste kvinna" satt där i någon slags bur på gården.
Namnet har jag glömt...

Av en händelse fick jag höra att vissa som blev dömda till rättspsyksvård blev skickade till Långbro så sent som 1986-87.
Kan det stämma?

Vanvårdad autistisk kvinna ,mår bra idag.
Citera
2016-08-10, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Finns en del luckor i Långbro/herrängen. Vid en grusplan i herrängen finns något vattenrelaterat.

Närmare Segeltorp vid Volvo finns även en nedgång ner i ett tunnelsystem som är jävligt stort, troligen hör denna ihop med den i Herrängen då det finns förgreningar dit.

Spännande vad är det för system?
Citera
2016-09-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Spännande vad är det för system?

Jag tror o gissar det är vatten från långsjön och vanligt dagvatten som rinner genom segeltorp sen genom sätra o skärholmen ut i mälaren som menas

tror att de flesta kulvertar som gått mellan stora mans o stora kvinns bland annat numera är igenfyllda för det har byggts mycket bostäder i området, men hört att många gamla patienter bott i dessa kulvertar efter att sjukhuset lagts ner
Citera
2016-09-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Vanvårdad autistisk kvinna ,mår bra idag.

Hur vet du att hon mår bra idag?
Citera
2016-10-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvix
Hur vet du att hon mår bra idag?

Det vet man nog inte med säkerhet men har för mig att hon först var feldiagnosierad och efter ha fått rätt diagnos autistisk eller vad det nu var så köpte tydligen föräldrarna en gård i sörmland där hon nu bor o har 2 vårdare dygnet runt, tror hon kallades Elisabeth i tidningsartiklarna

http://www.specialnest.se/liv-hem/hon-loste-gatan-sveriges-farligaste-kvinna
Citera
2018-06-24, 17:19
Medlem
Tragiskt ställe Långbro, har gått i kulverterna där när jag var på barnpsyk där/västeräng, grät när jag gick förbi Långbro där när jag var runt 14 när & tänkte på patienterna men det var tomma lokaler då, nu är jag 37 & gråter ibland när jag tänker på alla djur jag mördat, senast en fluga, nu är jag inte ledsen över Långbro & barnen i Afrika utan snarare arg på att patienterna var så fogliga och dumma i huvet så att de banade väg för min historia. 99% av patienterna var retarderade & hade inget på psykiatrisk inrättning att göra egentligen, stället fanns till för personalens skull så de skulle ha arbete.
jag är alltså en frisk människa även om detta inlägg låter snurrigt.
Senast redigerad av zhelnurgath 2018-06-24 kl. 17:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in