2016-08-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk dikotomi.

Jag varken kan eller vill slösa tid på all auktoritets-argumentation eller proxy-debatt som pådyvlas mig. Desutom blir det ju i sista hand ändå pådyvlaren av sånt som får stå för en diskusssion om det.

Du försöker bara pracka på oss andra ditt propaganda-material.

Vem är "oss"?

Alla har sin fria vilja,
Citera
2016-08-08, 21:35
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vem är "oss"?

Alla har sin fria vilja,

Inte religiösa dom har ingen fri vilja, för dom måste blint följa sin gud och religion som dom knappt kan försvara.
Citera
2016-08-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Inte religiösa dom har ingen fri vilja, för dom måste blint följa sin gud och religion som dom knappt kan försvara.

Har svårt att förstå vad man "måste" följa när man vill leva efter guds normer?

Vad innefattar du i ordet "religiösa"?

Fri vilja = Jag kan göra allt som jag har handlingsfrihet att göra och att krypa genom stan är något som jag har handlingsfrihet att göra, åtminstone tills polisen plockar in mig: fast då har jag ju inte längre handlingsfrihet att göra det längre.
Citera
2016-08-08, 22:11
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:

Fri vilja = Jag kan göra allt som jag har handlingsfrihet att göra och att krypa genom stan är något som jag har handlingsfrihet att göra, åtminstone tills polisen plockar in mig: fast då har jag ju inte längre handlingsfrihet att göra det längre.

Kan jätte gärna svara på dina frågor, men innan det så får du gärna svara på min simpla fråga som jag har ställt dig ett par gånger redan
Citera
2016-08-09, 00:55
Medlem
Citat:

Vissa påstår att man kan välja vad man tror på. Jag kan inte välja att tro på Gud. Har jag ingen fri vilja?
Citera
2016-08-09, 00:58
Bannlyst
Citat:

Det var riktigt dålig jämförelse.
Citera
2016-08-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Om alla de renar vi har observerat inte är magiska, innebär det att magiska renar existerar inte, annars hade vi nån gång observerat dom.

Det fanns en tid da vi inte hade observerat vita lejon, menar du att vita lejon inte fanns förrän vi hade observerat dem?
Citera
2016-08-09, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen straffas, du säger bara helt enkelt nej tack till guds utsträckta hand om evigt liv i ett återupprättat paradis här på jorden, fritt från sjukdomar, lidande och död, som du kan läsa om i boken.

Vad har det med ett "guds-bevis" att göra? Förtydliga gärna.
Citera
2016-08-09, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag varken kan eller vill slösa tid på all auktoritets-argumentation eller proxy-debatt som pådyvlas mig. Desutom blir det ju i sista hand ändå pådyvlaren av sånt som får stå för en diskusssion om det.

Du försöker bara pracka på oss andra ditt propaganda-material.

Citat:
Vem är "oss"?

Vi som inte passivt köpar ditt propaganda-material.

Citat:
Alla har sin fria vilja,

Enligt vilken definition av "fri vilja"?
Citera
2016-08-09, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och jag skulle för min del vara tacksam för troendes definition av "bevis".

Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Det som, i min begränsade erfarenhet, har visat sig vara det mest givande tillvägagångssättet i dessa diskussioner är följande:
Jag frågar om personen kan välja ut och delge den starkaste samt mest övertygande anledningen till att personen tror som den tror.

Detta svar ( eller vägran att svara ) kommer vara väldigt talande och avslöjande.
Ibland är det en troende, som mycket väl kan vara värd att föra en vidare diskussion med ( bedöma bevisvärde osv ).
I många fall visar det sig endast vara misslyckade troll, som copypastat ett avdankat kreationistargument. Dessa överlåter jag till de med mer tid samt energi.
Eller alternativ X, som täcker alla möjligheter jag inte får plats med här.

Ibland kan det vara mer givande att vänta en stund med att peka ut fel och brister i ett argument än att inte göra det.

Jag misstänker att vi antagligen har lika lite förhoppning om att det i denna tråd kommer komma något som lever upp till standarden "bevis".
Jag misstänker även att vi funnit denna tråd mer underhållande (av olika anledningar)än givande hittills.

Tills vidare nogar jag mig med att få en definition på vad "bevis" är för troende.
Citera
2016-08-09, 15:57
Medlem
Citat:
Kan jätte gärna svara på dina frågor, men innan det så får du gärna svara på min simpla fråga som jag har ställt dig ett par gånger redan

Näh, varför skulle jag?
Citera
2016-08-09, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Näh, varför skulle jag?

T.ex. för att demonstrera att du inte deltar på FBs religionsforum som énvägs-predikant, men som debatt-deltagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in