2016-08-04, 15:01
Medlem
Planterade i månadsskiftet maj-juni. Direktsådde, Henkes lolland och mighty frost. Tror båda är early, det verkar så. Av 10 sådda har 4 brakat iväg. Två är typ 1,4 meter, två är kortare men buskigare.Tiden får utvisa om de hinner innan medeltemp och frost stannar henne. De luktar gott, gräsigt men inte intensivt ännu.

Har inte vattnat eller gett extra näring överhuvudtaget. Undantaget hästbajs i bädd.
Citera
2016-08-05, 08:46
Medlem
H.Bensons avatar
Det har varit väldigt mycket regn hos mig senaste dagarna tyvärr. Ska fortsätta regna dessutom. Har hittat lite mögel på alla och mycket på 1 planta.

Tänkte skörda mitten av Aug. Blir det att skörda alla nu direkt?

http://imgur.com/a/NMSB3
Citera
2016-08-05, 09:31
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson
Det har varit väldigt mycket regn hos mig senaste dagarna tyvärr. Ska fortsätta regna dessutom. Har hittat lite mögel på alla och mycket på 1 planta.

Tänkte skörda mitten av Aug. Blir det att skörda alla nu direkt?

http://imgur.com/a/NMSB3

Klipp ASAP.
Citera
2016-08-05, 11:33
Medlem
H.Bensons avatar
Aye kapten!

Inte hunnit fixa där jag ska torka heller så nu blir det att improvisera. Blir inga feta buds för mig i år. Den ända som ser vettig ut är min AK. Antar popcornbuds funkar också.

Otur som jag ser det. Ändå kört dit och skakat av det mesta av regndropparna 2 ggr denna veckan. Hoppas ni andra klarat er bättre!

Peace!
Citera
2016-08-05, 14:32
Medlem
MrZippers avatar
Hallå! Första utomhusodlingen här och det börjar (förhoppningsvis) närma sig skörd. Tänkte kolla ungefär hur lång tid ni tror det tar innan det är dags för skörd? Har just inhandlat ett portabelt mikroskop och ska kolla närmare på trichomerna nästa gång jag drar ut.

https://www.anony.ws/image/NnXx
Citera
2016-08-05, 16:52
Medlem
Aj aj aj. Vildsvinen bökade upp en av bäddarna. De hade vart i bädd två men inte skadat plantorna. 2 av 10 kvar, minst 2 månader till skörd... Heja heja.
Citera
2016-08-05, 21:56
Medlem
H.Bensons avatar
När man hängt sin skörd på tork, försvinner lukten gradvis som den blir torrare?
Citera
2016-08-05, 22:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Benson
När man hängt sin skörd på tork, försvinner lukten gradvis som den blir torrare?

Nyskördat och stora volymer stinker från en villa ut på gatan om det trimmas i vardagsrummet. Gradvis blir lukten mindre genomträngande men du lär känna den så fort du öppnar dörren till huset.
På en toa hos någon med fläkten full sketa i en vecka så bör det vara torrt nog för burkar/kurering.

Så ja det stinker som fan fram tills det är i burkar.

Edit: jag hade en monsterskörd (en packad sopsäck otrimmat) ett år av en strain (av fyra :-) ) och körde allt en kväll i vardagsrummet. Det luktade så galet mycket och jag fick in tusentals små sniglar/insekter. Aldrig mer. Hellre grovtrimm på plats och få hem mindre volymer.
Senast redigerad av 10L 2016-08-05 kl. 22:41.
Citera
2016-08-07, 14:42
Medlem
Det har varit molnigt i över en vecka nu med blandat regn.. vafan styr detta land med. MÖGEL INC.. fan ska man göra plocka dom tidigt eller vänta? piss sverige
Citera
2016-08-07, 16:18
Medlem
H.Bensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishy1
Det har varit molnigt i över en vecka nu med blandat regn.. vafan styr detta land med. MÖGEL INC.. fan ska man göra plocka dom tidigt eller vänta? piss sverige

Har det mögla så är det nog inte mycket att göra. Mina började mögla så jag fick klippa. Hade ca 2-3v kvar.
Citera
2016-08-07, 18:50
Medlem
Är det någon här som har erfarenhet av att delvis skörda sina plantor?
Jag hade en auto som för ett par veckor sen var i stort sett klar i toppen men började få antydan till mögel så jag klippte den men lät de undre grenarna vara kvar. Nu när jag kom tillbaks så hade resterande buds sluppit mögel och rentav tjockat på sig en aning.
Tänker att det finns flera fördelar med att göra på detta viset (om inte plantan stryker med förstås). Dels så får man iallafall ut lite skörd oavsett vad som händer sen och så ger man luft och sol till de undre grenarna. Dessutom kan man ju få olika sorts kryddor från samma planta med en tidig och en senare skörd vilket är spännande.
Vad har ni odlare för åsikter om ovanstående?
Citera
2016-08-08, 18:38
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infarmer
Är det någon här som har erfarenhet av att delvis skörda sina plantor?
Jag hade en auto som för ett par veckor sen var i stort sett klar i toppen men började få antydan till mögel så jag klippte den men lät de undre grenarna vara kvar. Nu när jag kom tillbaks så hade resterande buds sluppit mögel och rentav tjockat på sig en aning.
Tänker att det finns flera fördelar med att göra på detta viset (om inte plantan stryker med förstås). Dels så får man iallafall ut lite skörd oavsett vad som händer sen och så ger man luft och sol till de undre grenarna. Dessutom kan man ju få olika sorts kryddor från samma planta med en tidig och en senare skörd vilket är spännande.
Vad har ni odlare för åsikter om ovanstående?

Jag har testat "delskörda" inomhus. Resulterade i liten skörd. Är en noob, så jag gjorde säkert fel.
Hade dock gjort som du - bättre tidig och liten skörd än ingen alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in