2016-08-08, 15:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Minskande tryck demografiskt då stora årskullar och små diton går om varandra.

Det borde vara lätt att visa, kan du visa det?
2016-08-08, 15:35
Avslutad
Citat:
OK, så du menar alltså att priserna aldrig kan gå ner? ( eftersom det var den kontexten det handlade om )

Intressant.
Det är klart att det kan bli tillfälliga prisdippar precis som det ibland uppstår pristoppar. Men långsiktigt har jag svårt att se någon annan trend än uppgång på Sthlms bomarknad. Det finns ett klart utbudsunderskott på en vara som är helt nödvändig för människor. You do the math.
2016-08-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det borde vara lätt att visa, kan du visa det?

Ta en titt på det här klippet, där illustreras det hela ganska bra hur demografin påverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M
2016-08-08, 16:37
Avslutad
Citat:
Ta en titt på det här klippet, där illustreras det hela ganska bra hur demografin påverkar.

https://www.youtube.com/watch?v=8mnuw9W9P2M
Killen är en amatör. Man kan inte analysera på det sätt han gör. Jag orkar inte gå in på allt, jag påpekar bara ett par felaktiga saker:
1) Han använder medellivslängden i befolkningen för att analysera när dagens åldringar kommer lämna in och deras bostäder kommer ut till försäljning. Hans slutsats är årgångarna från och med 1935 nu kommer dö och deras bostäder då säljs.

Men man kan inte använda medellivslängden på detta sätt. Medellivslängden inkluderar alla som dött i tidigare ålder genom självmord, sjukdomar, mord och olyckor. Risken att dö i tidigare ålder, som medellivslängden innehåller, är dagens 80-åringar förbi. Ska man förutse när dagens åldringar dör måste man göra det genom att titta på förväntad återstående livstid vid olika åldrar, vilket är ett helt annat mått. 2010 var den förväntade återstående livstiden för en 80-åring i Sverige 10 år. Killen är alltså 10 år fel i sin analys bara där.

2) Han tar heller inte nån hänsyn till att äldrevården helt ändrat karraktär. De flesta bor kvar i sin bostad och får hemtjänst, till skillnad mot förr då en mycket större andel flyttade in på hem. Den backspegelsanalys som han gör för att stärka sin analys tar ingen hänsyn till detta. Det enkla samband mellan demografi och prisutveckling som han tycker sig ha hittat finns alltså inte där.
2016-08-08, 16:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Sluta skriv boendekostnader när ni menar boendeutgifter.
2016-08-08, 16:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad skulle vi som ägt vårt boende i årtionden vara avundsjuk på
Du är avundsjuk på att du saknar rimlig hobby, saknar rimlig karriär, och saknar någon form av skapat värde. Resten har jag ingen aning om eftersom jag inte känner dig mer än som en klassiskt projicerande användare på flashback, och varken jag eller någon annan förutom eventuellt Kurt-Sune och Bajsbosse (även dem lika förtjusta i att prata OT) är intresserad. Det lilla vi vet går tyvärr inte att undgå om man ska bläddra här.

Vad gäller bakgrund till att jag inte har någon som helst anledning att vara avundsjuk på din fåniga bostadskarriär står den långt bak i tråden. Har man alzheimers får man skylla sig själv om man inte skriver upp saker man (tydligen) är intresserad av.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-08 kl. 16:54.
2016-08-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Killen är en amatör. Man kan inte analysera på det sätt han gör. Jag orkar inte gå in på allt, jag påpekar bara ett par felaktiga saker:
1) Han använder medellivslängden i befolkningen för att analysera när dagens åldringar kommer lämna in och deras bostäder kommer ut till försäljning. Hans slutsats är årgångarna från och med 1935 nu kommer dö och deras bostäder då säljs.

Men man kan inte använda medellivslängden på detta sätt. Medellivslängden inkluderar alla som dött i tidigare ålder genom självmord, sjukdomar, mord och olyckor. Risken att dö i tidigare ålder, som medellivslängden innehåller, är dagens 80-åringar förbi. Ska man förutse när dagens åldringar dör måste man göra det genom att titta på förväntad återstående livstid vid olika åldrar, vilket är ett helt annat mått. 2010 var den förväntade återstående livstiden för en 80-åring i Sverige 10 år. Killen är alltså 10 år fel i sin analys bara där.

2) Han tar heller inte nån hänsyn till att äldrevården helt ändrat karraktär. De flesta bor kvar i sin bostad och får hemtjänst, till skillnad mot förr då en mycket större andel flyttade in på hem. Den backspegelsanalys som han gör för att stärka sin analys tar ingen hänsyn till detta. Det enkla samband mellan demografi och prisutveckling som han tycker sig ha hittat finns alltså inte där.

Man kan dock anta att de som av olika skäl dör i förtid efterlämnar någon form av boende.

Sedan kommenterade du inte alls antalet födda.
Senast redigerad av highbanker 2016-08-08 kl. 17:12.
2016-08-08, 17:20
Medlem
Citat:

1: Om man tittar på rådatat här (se nedersta länk) så kan man tydligt se att mellan 80-90 år börjar folk stryka med kraftigt.
Så om man då tar 2016-80 = 1936. Sedan tar du och tittar på kurvan som han har i sin video mellan 1933/1934 - 1945. Då kan du se att antal födda spikar kraftigt.

Förklara gärna för mig varför dessa 40 talister inte kommer börja dö som flugor snart?
Någon får gärna dra fram statistik för hur ofta bostäder/villor säljs efter ett dödsbo. Oftast är det väl flera arvingar som vill ha sin del av kakan. Knappast köper en av ungarna loss lägenheten för eget bruk då priserna är såpass saftiga som idag.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Demografisk-analys/55349/55356/Livslangd/Livslangden-i-Sverige-2001-2010/Forvantat-antal-doda-enligt-livslangdstabellerna-1901-1910-1956-60-och-2006-2010/
2016-08-08, 17:54
Medlem
Citat:
De flesta bor kvar i sin bostad och får hemtjänst, till skillnad mot förr då en mycket större andel flyttade in på hem.

Tänkte jag skulle köra en "svenne-i-banan" och fråga dig om du kan bevisa att "de flesta" bor kvar.

Annars är du ju med hans logik en lögnare.
2016-08-08, 18:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du är avundsjuk på att du saknar rimlig hobby, saknar rimlig karriär, och saknar någon form av skapat värde. Resten har jag ingen aning om eftersom jag inte känner dig mer än som en klassiskt projicerande användare på flashback, och varken jag eller någon annan förutom eventuellt Kurt-Sune och Bajsbosse (även dem lika förtjusta i att prata OT) är intresserad. Det lilla vi vet går tyvärr inte att undgå om man ska bläddra här.

Vad gäller bakgrund till att jag inte har någon som helst anledning att vara avundsjuk på din fåniga bostadskarriär står den långt bak i tråden. Har man alzheimers får man skylla sig själv om man inte skriver upp saker man (tydligen) är intresserad av.

Nu är du bara patetisk, jag arbetar trots att jag är ekonomiskt oberoende och det gör jag just därför att jag har ett så stimulerande arbete. Att du har behov av att intala dig det motsatta visar bara hur avundsjuk det är. Du är riktigt jäkla avundsjuk, det märks så tydligt och det är komiskt att se hur ofta du projicerar.

Citat:
Tänkte jag skulle köra en "svenne-i-banan" och fråga dig om du kan bevisa att "de flesta" bor kvar.

Annars är du ju med hans logik en lögnare.

Nu var det du som kom med ett påstående och kunde inte klara av att backa upp det.
2016-08-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Nu var det du som kom med ett påstående och kunde inte klara av att backa upp det.

Men jag kände att det vore god ton att använda samma retorik

Sedan fick du faktiskt en "let me google it for you" , som du aldrig kommenterade vad jag kunde se.
2016-08-08, 18:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men jag kände att det vore god ton att använda samma retorik

Sedan fick du faktiskt en "let me google it for you" , som du aldrig kommenterade vad jag kunde se.

Du menar youtube-länken, den sågade Zurfarn08 det räcker väl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in