2016-08-04, 14:38
Medlem
Pyrethis avatar
Hejsan Flashback,

Då jag har märkt att vikarna börja bre ut sig en hel del så beslutade jag mig för att boka en läkartid för att få detta omstridda läkemedel utskrivet för ett sista försök för att behålla Robert Wells-looken.

Hur som haver så var läkaren tydlig med att en kur på 3 månader för utvärdering skrevs ut.
Receptet är på Finasterid Actavis 5mg om 98 tabletter.
Men efter lite egen eftersökning så är det en hel del som säger att man ska dela tabletterna på 4?

Vad är det som gäller? kom gärna med egna erfarenheter, positiva som negativa kan få hjälpa mig med råd och tips.

Tacksam för svar!
Citera
2016-08-05, 01:36
Medlem
Friendslayers avatar
Är det 5mg du har fått utskriver så delar du dom i 4 delar.
Citera
2016-08-05, 01:53
Medlem
Afrosvensks avatar
Normal dos mot androgen alopecia (manligt håravfall) är 1 mg finasteride per dag. 5mg per dag ordineras mot godartad prostataförstoring.

Din läkare skriver ut 5mg tabletterna så att du ska spara pengar. Dela tabletterna i fem delar, använd ett skalpellblad eller en för ändamålet särskild tablettdelare. Skälet varför en del säger att du bör dela på fyra delar är för att det är enklare att göra men då kommer du få högre dos än normalt och man bör betänka att läkemedels dosering är anpassad för att ge effekt för en stor patientgrupper varför doseringen oftast faktiskt är högre än vad många patienter behöver. Du kan köra på 1.25 mg per dag om du vill, risken blir dock större för oönskade biverkningar. Om du går regelbundet på finasteride så kommer du hitta lämplig dosering, själv går jag på 0.5mg per dag, slipper biverkningar men får behålla håret.

Ta bild varje dag på din skalp under samma typ av ljusförhållanden. När de tre månaderna är över så ser du enkelt om du fått någon effekt.

Var vaksam på biverkningar, för gärna bok. En del kan uppleva lite prostatakramp första dagarna på medlet, att potensen går ner (för de flesta endast några dagar i början) med mera.
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-05 kl. 01:57.
Citera
2016-08-05, 14:06
Medlem
Pyrethis avatar
Tacksam för svar!

Då delar jag dom helt enkelt,

Afrosvensk- Så du föreslår att jag börjar med 1,25 mg för att sedan minska/öka för att hitta rätt dosering?

Allt fint,
Citera
2016-08-06, 02:08
Medlem
Finns verifierade uppgifter på att 0.2 mg finasterid är näst intill lika effektivt på att strypa 5-alfa-reduktas som 1.0 mg. Generell dos på just 1.0 mg blev en nyttokompromiss mellan maximalt bibehållande av hår kontra ev. biverkningar. Om man inte är lika nojig kan man med fördel gå avsevärt lägre. Även ur ekonomisk aspekt. Själv skulle jag aldrig gå högre än 0.5 mg.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15319158
https://www.hairlosstalk.com/interac...-as-1mg.25305/
Citera
2016-08-08, 14:39
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto