2016-08-07, 15:46
Medlem
länsmanns avatar
Hej

Det är så här att jag lider av kraftig ångest dygnet runt och gjort i flera år, jag använder mig ej av mediciner för jag försöker fixa problemet med terapi, meditation, motion och bra kost vilket börja hjälpa känner jag.

Jag såg en dokumentär där en forskare sa att det kan var bra ibland för personer att använda sig av alkohol för att stänga av hjärnan så den få vila precis som den kan göra vid psykofarmaka, det blir som en liten återhämtning för personer med mycket stress, ångest och mycket tankar. Istället för att jag ska inta benso som behovs medicin så tänkte jag använda mig av alkohol som jag anser är lite mer hälsosammare.

Jag tänkte dricka varje helg 4-6 cl ren jägermaister. Provade i går och jag mådde faktiskt lite sämre av det men blev dock lite kåt, nått lugn fick jag inte som jag har fått förr i tiden vilket jag tror beror på att mina signalsubstanser är i kraftig obalans pga min dagliga ångest.

Det jag undrar är om ni tycker jag ska fortsätta dricka ändå, jag gillar ju smaken?
Och vad tror ni om alkoholens läkande effekt på stress/ångest och liknande tillstånd?

Om ni spolar fram till 20 minuter i videon så får ni höra om forskaren som pratar om det.
http://urplay.se/program/186150-min-genetiska-upptacktsresa
Jag kan dock starkt rekommendera er att se hela filmen då den inehåller värdefull info till alla med psykisk ohälsa.
Senast redigerad av länsmann 2016-08-07 kl. 16:13.
Citera
2016-08-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av länsmann
Hej

Det är så här att jag lider av kraftig ångest dygnet runt och gjort i flera år, jag använder mig ej av mediciner för jag försöker fixa problemet med terapi, meditation, motion och bra kost vilket börja hjälpa känner jag.

Jag såg en dokumentär där en forskare sa att det kan var bra ibland för personer att använda sig av alkohol för att stänga av hjärnan så den få vila precis som den kan göra vid psykofarmaka, det blir som en liten återhämtning för personer med mycket stress, ångest och mycket tankar. Istället för att jag ska inta benso som behovs medicin så tänkte jag använda mig av alkohol som jag anser är lite mer hälsosammare.

Jag tänkte dricka varje helg 4-6 cl ren jägermaister. Provade i går och jag mådde faktiskt lite sämre av det men blev dock lite kåt, nått lugn fick jag inte som jag har fått förr i tiden vilket jag tror beror på att mina signalsubstanser är i kraftig obalans pga min dagliga ångest.

Det jag undrar är om ni tycker jag ska fortsätta dricka ändå, jag gillar ju smaken?
Och vad tror ni om alkoholens läkande effekt på stress/ångest och liknande tillstånd?
svårt att tro det men hjälpt mig under några år iallafall, tror dock träning ger så mycket mer. Men 4-6cl? Det dricker jag nästan till frukost, tror inte att så lite skulle ha någon inverkan
Citera
2016-08-07, 15:53
Medlem
Hidden333s avatar
Risken är snarare att du hamnar i ett missbruk om du inte har väldigt god disciplin, vilket personer med grava ångeststörningar tenderar till att sakna helt pga just ångesten. Det värsta med ångest är inte graden av ångest utan den psykiska utmattning som uppstår när den konstant bara gnager under en lång period. Det är jobbigt att springa, men ångest är som ett marathonlopp som aldrig tar slut om man har svår ångest.

Rekommenderar inte heller mediciner då jag inte är mycket för att rubba hjärnkemin ännu mer, men har du verkligen testat allt och du inte fungerar utan så är det en bättre väg i samband med terapi.

Missbruk tenderar till att nästan bara uppstå utifrån självmedicinering i någon grad.
Citera
2016-08-07, 15:54
Medlem
Alkohol löser alla problem!
Citera
2016-08-07, 16:01
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
svårt att tro det men hjälpt mig under några år iallafall, tror dock träning ger så mycket mer. Men 4-6cl? Det dricker jag nästan till frukost, tror inte att så lite skulle ha någon inverkan
Ok för mig hjälpte det förr i den mängden, därför jag vill använda mig av det igen en gång i veckan, jag samlar på nya saker till mitt vapen arsenal mot ångest.
Citera
2016-08-07, 16:03
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hidden333
Risken är snarare att du hamnar i ett missbruk om du inte har väldigt god disciplin, vilket personer med grava ångeststörningar tenderar till att sakna helt pga just ångesten. Det värsta med ångest är inte graden av ångest utan den psykiska utmattning som uppstår när den konstant bara gnager under en lång period. Det är jobbigt att springa, men ångest är som ett marathonlopp som aldrig tar slut om man har svår ångest.

Rekommenderar inte heller mediciner då jag inte är mycket för att rubba hjärnkemin ännu mer, men har du verkligen testat allt och du inte fungerar utan så är det en bättre väg i samband med terapi.

Missbruk tenderar till att nästan bara uppstå utifrån självmedicinering i någon grad.
Missbruk finns inte i min värd då jag är sten hår med disciplin av allt i livet och den går inte ihop med min livs filosofi att missbruka.

Men tror du det skulle ha en läkande effekt på mig, 4-6 cl en gång i veckan för att få i gång vissa signalsubstanser.
Citera
2016-08-07, 16:09
Medlem
Hidden333s avatar
Citat:
Missbruk finns inte i min värd då jag är sten hår med disciplin av allt i livet och den går inte ihop med min livs filosofi att missbruka.

Men tror du det skulle ha en läkande effekt på mig, 4-6 cl en gång i veckan för att få i gång vissa signalsubstanser.

Ingen neuroforskare så vet faktiskt inte, men ett glas eller två rött vin då och då skadar ju inte, snarare tvärtom så kan det ha väldigt goda egenskaper. Rekommenderar nog vin före sprit dock, 4-6cl sprit i form av vin lär inte vara några problem.
Citera
2016-08-07, 16:11
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hidden333
Ingen neuroforskare så vet faktiskt inte, men ett glas eller två rött vin då och då skadar ju inte, snarare tvärtom så kan det ha väldigt goda egenskaper. Rekommenderar nog vin före sprit dock, 4-6cl sprit i form av vin lär inte vara några problem.
Ok ja rödvin gillar jag, men varför jag just valde jägermaister är för att den inehåller 56 olika örter och jag tänkte att den kanske har en bra hälsosam effekt. Men ska skifta mellan jäger och rödvin.
Citera
2016-08-07, 16:15
Bannlyst
Citat:
Hej

Om ni spolar fram till 20 minuter i videon så får ni höra om forskaren som pratar om det.
http://urplay.se/program/186150-min-genetiska-upptacktsresa

Nej. Det kan lindra och hjälpa till under en kort period.

MEN ångesten kommer förstärkas med tiden. Och det kan bli väldigt obehagligt!
Och dina 4-6 cl som inte är mycket. Kommer snabbt bli, oj jag fick ju ett "välmående"
Till att du tar ett glas till. Karusellen kommer bara gå snabbare, och stoppknappen längre bort!

Sen så påverkar både benzo och alkohol gaba systemet på samma sätt.

Det här är egna upplevelser från mig, och många andra. Och fakta!

Tillfällig "svacka" kan det vara skönt att ta en riktig fylla. Men i längden. NEJ

Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Alkohol löser alla problem!

Nej. Däremot kan man byta problem eller förtränga dom med en kraftig fylla!

Till slut slut står man med ännu större ångest upp i halsen..
Citera
2016-08-07, 16:24
Medlem
länsmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Nej. Det kan lindra och hjälpa till under en kort period.

MEN ångesten kommer förstärkas med tiden. Och det kan bli väldigt obehagligt!
Och dina 4-6 cl som inte är mycket. Kommer snabbt bli, oj jag fick ju ett "välmående"
Till att du tar ett glas till. Karusellen kommer bara gå snabbare, och stoppknappen längre bort!

Sen så påverkar både benzo och alkohol gaba systemet på samma sätt.

Det här är egna upplevelser från mig, och många andra. Och fakta!

Tillfällig "svacka" kan det vara skönt att ta en riktig fylla. Men i längden. NEJ

Nej. Däremot kan man byta problem eller förtränga dom med en kraftig fylla!

Till slut slut står man med ännu större ångest upp i halsen..
Jag har använt mig av alkohol i några år förr för att dämpa ångest, cirka ett glas vin i vecka inte blev jag beroende eller ökade mängden, så nej jag är inte den typen som blir beroende, var mest nyfiken på om det finns nån här på forumet som vet om den har en läkande effekt.
Citera
2016-08-07, 16:42
Bannlyst
Citat:
Jag har använt mig av alkohol i några år förr för att dämpa ångest, cirka ett glas vin i vecka inte blev jag beroende eller ökade mängden, så nej jag är inte den typen som blir beroende, var mest nyfiken på om det finns nån här på forumet som vet om den har en läkande effekt.

Nej den har ingen läkande effekt. Läs vad jag skriver.

Ett glas i veckan? Är du i tråden och skojjar?

Den som använder alkohol mot ångest, kommer börja dricka mer med tiden. Det är ett faktum!

Ungefär samma sak med att sätta på sig en jacka när det blir kallt.
Det kan ta kort eller lång tid. Men att det kommer hända, får du ta som sanning.

Du tror inte flera har sagt samma sak som dig?? Det händer inte mig.

Torka dig bakom öronen! Eller testa lyckohjulet med alkohol mot ångest?
Citera
2016-08-07, 17:07
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Antidepressiv medicin kan hjälpa mot ångest.

Alkohol kan dock försämra effekten av antidepressiv medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in