2016-08-05, 17:43
Medlem
Undrar om det är möjligt att höja sig så högt om man pluggar som en dåre innan. Har gått naturlinjen och har inte svårt för matte utan det är språkdelen jag misslyckades katastrofalt på. Värt att nämna är att jag gjorde inga gamla högskoleprov, alltså noll plugg inann provet.

Så vad tror ni? Är det möjligt att höja sig så högt?
Citera
2016-08-05, 17:49
Medlem
Skrev du 0.95 så misslyckades du katastrofalt på båda delarna.

Nej, du kommer inte skriva 1.75.
Citera
2016-08-05, 17:53
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indoriarn
Undrar om det är möjligt att höja sig så högt om man pluggar som en dåre innan. Har gått naturlinjen och har inte svårt för matte utan det är språkdelen jag misslyckades katastrofalt på. Värt att nämna är att jag gjorde inga gamla högskoleprov, alltså noll plugg inann provet.

Så vad tror ni? Är det möjligt att höja sig så högt?

Skulle det vara så att du hade nästan 2,0 på den kvantitativa delen och nästan 0,0 på den verbala delen så borde du rimligtvis kunna förbättra ditt resultat en hel del. Huruvida du kan nå 1,75 beror nog mest på din disciplin.

Det kommer troligtvis hur som helst att ta en hel del tid att lära sig tillräckligt många ord. Ett standardtips är att dagligen läsa debatt- och kultursidorna i DN och SvD och slå upp alla ord som du inte vet vad de betyder.
Citera
2016-08-05, 17:55
Medlem
1,75 låter rimligt om du ace:ar mattedelen. Kör hårt på glosor och hoppas på enkla frågor i verbdelen så kan det nog gå vägen.
Citera
2016-08-05, 18:19
Medlem
Tack alla för svar. Misstaget jag gjorde första gången var att ta långt tid på mig att kolla att jag verkligen gjort rätt osv på mattedelen, såsom man gör i skolan vilket var korkat, detta gjorde så att diagram delen och senare delen knappt blev gjord. Att skaffa runt 2.0 på mattedelen ska nog inte vara några problem med lite extra plugg. Språkdelen är problemet och det är svårt att lära in en hyffsad läsförstelse inom kort tid.

Ska ta till mig era tips. Tack så mycket!
Citera
2016-08-05, 19:05
Medlem
Fhitals avatar
Självklart går det att göra. Jag höjde mig från 0,9 till 1,5 på nästa HP utan att plugga specifikt inför det. Första gången man går dit tycker jag inte att man ska förvänta sig stordåd. Jag minns själv att jag var sjukt besviken över 0,9, den gången jag fick det, men du kommer inse i efterhand att ju mer van du är vid provet, desto lättare kommer det att gå.

Se till att försöka utsätta dig för matematiken och ett något mer avancerat språkbruk dagligen, så kommer du att höja dig. Givetvis har du ett större steg att ta upp till 1,7, så det kan säkert krävas ett antal försök innan, men håll ut.
Citera
2016-08-05, 19:42
Medlem
Det borde gå, plugga högskoleprovet 8 timmar om dagen i 3 månader så borde det gå vägen. Fokusera på dina svaga sidor
Citera
2016-08-06, 18:11
Medlem
Schaegersros avatar
Det är enbart tidsramen och motivationen som begränsar dig. Både den kvantitativa och verbala delen är områden som GÅR att öva upp. (precis som allt annat).

Jag skrev själv 1.0 första gången och har nu 1.65 som bästa resultat. Visserligen var det första försöket i 2:an på gymnasiet och 1.65efter 2 år på universitetet. Denna höjning skedde utan något nämnvärt pluggande inför just högskoleprovet.
Citera
2016-08-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaegersro
Det är enbart tidsramen och motivationen som begränsar dig. Både den kvantitativa och verbala delen är områden som GÅR att öva upp. (precis som allt annat).

Jag skrev själv 1.0 första gången och har nu 1.65 som bästa resultat. Visserligen var det första försöket i 2:an på gymnasiet och 1.65efter 2 år på universitetet. Denna höjning skedde utan något nämnvärt pluggande inför just högskoleprovet.

Nja, de flesta har en gräns för hur mycket deras läsförståelse och logiska tänkande kan tränas upp. Att gå från 0.95 (typ medel) till 1.75 (topp 1%-ish) är något som, oavsett hur mycket man tränar, kan vara omöjligt för vissa. Anser du att man kan gå från 0.5 till 2.0 om man tränar tillräckligt?
Citera
2016-08-12, 12:12
Medlem
Det är inte omöjligt men det kommer nog att krävas en hel del träning från din sida. Sett till genomsnittliga poäng i normeringstabellen behöver du höja dig 20 poäng för att gå från 0,95 till 1,75. Det är en signifikant höjning.

Källa:
http://www.hogskoleprovet.nu/hogskoleprovets-poang/
Citera
2016-08-13, 14:55
Medlem
Fnissturkens avatar
Så klart att det går, jag höjde från 0.8 till 1.9. Hade lätt tagit 2.0 om jag inte hade varit uppe sent dagen innan.

Sammanlagt lade jag ca 50 timmar på att lösa gamla prov och lära mig utifrån dem, det var så jag förbättrade mig. Hade i princip alltid alla rätt på engelska och svenska delen, var statistiken som var min akilleshäl.
Citera
2016-08-13, 15:43
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Så klart att det går, jag höjde från 0.8 till 1.9. Hade lätt tagit 2.0 om jag inte hade varit uppe sent dagen innan.
Ja, jo. Såklart.

Att ha sovit mycket dagarna innan är betydligt viktigare för prestationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in