Efter gårdagens uppskjutning bekräftade Hans Koenigsmann att nästa uppskjutning är JCSAT-16 och att den är planerad till första hälften av Augusti då SpaceX har Amos-6 vilken är planerad till den 22 Augusti.
Jag tror vi kan räkna med att SpaceX just nu planerar uppskjutningen till den första veckan i Augusti för att få tillräckligt med tid innan Amos-6.
Eftersom det är en GTO uppskjutning kan vi anta att det blir en plattformslandning på havet någonstans.
Finns ingen info om datum eller tid än så länge.
Enligt rykten på Facebook hördes en provning i McGregor väldigt tydligt härom dagen. Det skulle kunna vara JCSAT-16:s första steg vilket betyder att den bör åka till CC inom några dagar. 11 dagar innan uppskjutning är då första steget brukar anlända så det är tid kvar tills dess, ingen stress än så länge.
Själva satelliten levererades till Cape Canaveral redan förra veckan.
Plattformslandning i dagsljus vid runt 21-tiden svensk tid tack! Men det blir väl i nattmörker kl 3 på morgonen. Tycker dom kunde kosta på sig en videolänk från observationsplanet för oss fans det är det minsta dom kunde göra.
Fast det där är ju förstasteget från JCSAT-14. De har gjort tre fulltidstestbränningar på tre dagar på det steget nu. Undrar om det blir en fjärde idag eller om de tar söndag ledigt...
Fast det där är ju förstasteget från JCSAT-14. De har gjort tre fulltidstestbränningar på tre dagar på det steget nu. Undrar om det blir en fjärde idag eller om de tar söndag ledigt...
Så kanske det var. Känns tryggt att det faktiskt borde fungera.
Kommer befinna mig i Turkiet den här uppskjutningen, man får ju hoppas att youtube fungerar där nere, annars kan det bli panik! Första uppskjutningen jag riskerar att missa sen hösten 2014