Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-04, 01:15
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Är ingen Trumpfantast men tycker man skall visa respekt för hans anhängare, alla är inte HillyBillies eller Rednecks - känner personligen flera amerikaner som förstår hans budskap och kommer att rösta på han, en är fd diplomat, ingen är som du uttrycker det idiot.

Visst hans kärnsupportrar kan verka något annorlunda än sossar eller moderater i Sverige, tänk dock att USA är mycket annorlunda och varför skulle vi sitta inne med nån slags sanning och fördöma alla som agerar out-of-the box?

Vad jag beundrar hos Trump är hans förmåga att sätta sig själv i centrum oavsett det är genom positiva eller negativa orsaker, människan är en varelse som behöver ledare som pekar med hela handen det är det som fattas därborta enligt många. Att sedan de intellektuella, eliten och etablissemanget skyr han som pesten är självklart, dom är ju smörjoljan i systemet, deras karriär hänger på att inga förändringar skall ske - titta bara på vilka som stödjer (med viss panik numera) Hillary......
Jag håller med om att alla inte lär vara lågbegåvade, men jag ser ingen anledning till varför man ska hymla med att hans kärnväljare är det. Förklaringen till att lågbegåvade är den primära målgruppen kan mycket väl vara den som du skriver. Tycker att det är ett intressant perspektiv.

Det tåls också att fundera på om det är såhär framtida val faktiskt bör gå till. Vinner Trump kan vi nog vänta oss en mycket mer primitiv form av debatt runtom i världen. Mer avancerade resonemang lär bli ännu färre

Men jag hoppas inte att det är saker som bufflighet, råstyrka, ilska, spydighet och hämndbegär som blir alltför åtråvärda egenskaper hos olika världsledare. Det är liksom inte precis hans intellekt eller förslag som gjort honom känd, det är ju snarare den här debattnivån som gjort honom känd: http://www.nytimes.com/interactive/2016/01/28/upshot/donald-trump-twitter-insults.html?_r=0
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-08-04 kl. 01:28.
2016-08-04, 01:22
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Dags för nästa Trump rally, knökfullt som vanligt. https://www.youtube.com/watch?v=5e6vf02MbcI
2016-08-04, 01:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Dags för nästa Trump rally, knökfullt som vanligt. https://www.youtube.com/watch?v=5e6vf02MbcI

Jag fattar det inte. Hur kan han vara så populär när han säger små ord som får folk att explodera och välja Clinton istället?

Ibland tror jag bara att han söker uppmärksamhet.
2016-08-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag håller med om att alla inte lär vara lågbegåvade, men jag ser ingen anledning till varför man ska hymla med att hans kärnväljare är det. Förklaringen till att lågbegåvade är den primära målgruppen kan mycket väl vara den som du skriver. Tycker att det är ett intressant perspektiv.

Det tål också att fundera på om det är såhär framtida val faktiskt bör gå till. Vinner Trump kan vi nog vänta oss en mycket mer primitiv form av debatt runtom i världen.

Men jag hoppas inte att det är saker som bufflighet, råstyrka, ilska, spydighet och hämndbegär som blir alltför åtråvärda egenskaper hos olika världsledare.

Är vi inte ganska överens om att Trumps kärnväljare är vita män?

Vita män är i USA precis som i Sverige den ekonomiskt samhällsbärande gruppen. Alltså en grupp som man kan ta inkomst minus utgift och få ett positvt svar på uträkningen.
2016-08-04, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag fattar det inte. Hur kan han vara så populär när han säger små ord som får folk att explodera och välja Clinton istället?

Som en väljare i Philadelphia:

-Jag hörde att Trump ska förbättra handelsavtalen därför röstar jag på honom

Trump har hjärntvättat bra under det första halvåret nu hämtar han bara upp rösterna.

Medan andra pratade jesus så gick Trump direkt till de stora frågorna jobb, handel, gränsen som han nu har monopol på.
Senast redigerad av seeeg321 2016-08-04 kl. 01:34.
2016-08-04, 01:31
Medlem
Citat:

Obama o Hillary fattar inte heller..... små men träffande ord säger mer än massor av ord, men visst han kan uppfattas som en gåta, tror ändå att det är just så han vill ha det.

all uppmärksamhet går åt honom, CNN (clintons national network) sänder nästan ingat annat än om Trump, vare sig det är bebisar som skriker, Muslimföräldrar som bannar han eller om han bytt skor...
2016-08-04, 01:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Är vi inte ganska överens om att Trumps kärnväljare är vita män?

Vita män är i USA precis som i Sverige den ekonomiskt samhällsbärande gruppen. Alltså en grupp som man kan ta inkomst minus utgift och få ett positvt svar på uträkningen.
Möjligtvis lågbegåvade vita män i så fall. Klart är i alla fall att han riktar sig till mer slöa knivar i lådan än vanligt.

Han är nog mer intresserad av antalet röster i nuläget snarare än den ekonomiska delen bakom varje röst , så den ekonomiska delen är nog inte jätteintressant just nu. Men vita är den största demografiska gruppen i USA, och tomma tunnor skramlar här högst, så det är nog en bra målgrupp för honom.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-08-04 kl. 01:38.
2016-08-04, 01:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Du fokuserar för mycket på väljarundersökningarna utan att ta hänsyn till att de flesta institut har gjort sig av med "ingendera" som alternativ. Uppenbarligen lockar Hillary fler soffliggare när institutet väl ringer upp. Men jag tror inte att de kommer gå och rösta när det väl kommer till kritan. Det svåraste för Hillary är att hon är så oerhört obehaglig och har svårt att entusiasmera.

Citat:
The Reuters/Ipsos polling team announced Friday that they are dropping the “Neither” option from their presidential preference polls after their tracking polls showed a 17-point swing in favor of the Republican nominee Donald J. Trump, exposing the “Secret Trump Voters” Democrats fear.

http://www.breitbart.com/big-journalism/2016/07/29/reuters-ipsos-poll-change-methodology/

Jag tror helt enkelt inte att någon drivs från Trump till Clinton.
2016-08-04, 01:38
Medlem
Citat:
Möjligtvis lågbegåvade vita män i så fall. Klart är i alla fall att han riktar sig till mer slöa knivar i lådan än vanligt.

Tycker du att människor skall ha olika rösträtt beroende vad du kallar begåvning? om nu majoriteten är obegåvade enligt ditt intellektuella sätt att uttrycka dig så förtjänar väl dom sin ledare, dom kanske känner sig nöjdare och dina begåvade gelikare blir sura, så fungerar demokrati, eller?
2016-08-04, 01:40
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Tycker du att människor skall ha olika rösträtt beroende vad du kallar begåvning? om nu majoriteten är obegåvade enligt ditt intellektuella sätt att uttrycka dig så förtjänar väl dom sin ledare, dom kanske känner sig nöjdare och dina begåvade gelikare blir sura, så fungerar demokrati, eller?
Nej. Det tycker jag inte. För rättsosäkert och orättvist. En lågbegåvads myndig röst ska vara lika värd som andra.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-08-04 kl. 01:42.
2016-08-04, 01:42
Medlem
Citat:

Han är nog mer intresserad av antalet röster i nuläget snarare än typen av röster, så den ekonomiska delen är nog inte jätteintressant just nu. Men vita är den största demografiska gruppen i USA, och tomma tunnor skramlar här högst, så det är nog en bra målgrupp för honom.
Men har ju stått i tråden typ 73% på vita män tycker jag att jag läst

Du måste ju förstå att i förra valet röstade dom som nu röstar Trump på nån annan

Ditt resonemang är ju lika begåvat som när Aftonbladet skall hävda utbildningsgraden hos dom som röstade SD i senaste valet. Valet före röstade samma människor på ett annat parti.
Då var det inget problem tydligen
2016-08-04, 01:45
Medlem
Citat:
Nej. Det tycker jag inte. För rättsosäkert och orättvist. En lågbegåvads myndig röst ska vara lika värd som andra.

Ok, bra då!

Ponera att dessa obegåvade Trumpväljare byter sida, iallafall några, är dom begåvade då? Tycker ditt resonemang är lite fördömande, liknande det Trump säger om vissa grupper.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in