Citat:
Ursprungligen postat av
Svanen1
Det ser ut att vara samma maskiner.
Och den har moment inställning.
Det är inte samma maskiner. 1a och 3e är samma, båda heter GSR 18V-LI första är med tillägget DY vilket i detta fall är 1,5Ah och inte box, den 3e heter också GSR 18V-LI men utan DY vilket gör att den levereras med 4 Ah batterier L-BOXX till en kostnad av ca 1000 kr mer. Så sett till vad man får är maskinen från proffsmagasinet den bättre affären då du får större batterier och en L-Boxx som tillsammans är värt mer än 1000 kr.
Den andra maskinen (Järnia) är en GSR 18V-
2-LI Vilket är en helt annan maskin, mindre och svagare än GSR 18V-LI
Sen, tittar man på maskiner ur proffssegmentet så behöver man inte ens fundera på om det finns momentinställningar eller inte. Momentfunktionen är nog den funktion som används minst. Momentfunktionen sitter i långfingret (För oss som använder det, eller i pekfingret för de som inte fastnat med en maskin förr). Dessutom kan man förutsätta utan att titta att de alltid levereras med två batterier.
BonoBono>> Om du tänker skruva en altan framöver skulle jag skrammla lite extra och ta den från proffsmagasinet, du får en bra maskin som orkar med det du skall göra + lite extra utöver det.
Bosch har en viss logik i sina modellnamn, men de kan vara mycket förvirrande i början. Det man kan säga är att börjar det på ett G är det proffssegmentet man är inne i, efterföljande är inom vilket produktgrupp du befinner dig inom. Alla maskiner inom G-segmentet är blå.
Börjar namnet på ett P är det GDS-segmentet, inom detta segment hittar du billiga maskiner för hemmafix, oftast bra maskiner men det finns en del skräp med automatväxel å andra värdelösa funktioner. Allt för ofta med små batterier (väldigt ofta bara med ett batteri också), billiga förvaringslådor, plastväxlar i växellådorna och lägre max vrid överlag.
Jag köper personligen proffsmaskiner om det är maskiner jag har för avsikt att använda mycket, och faktum är att de maskiner jag kört sönder är alla maskiner från hobbysegmentet. Mina LXT-Makitamaskiner är snart 10 år gamla, och jag använder fortfarande samma batterier som de levererades med, maskinerna i sig fungerar lika bra än någon maskin har lite slitagefel, å under dessa år har de vart med i några husbyggen, altanbyggen osv. I min familj har det under dessa år förbrukats ett antal B&D och gröna boschmaskiner.