2016-08-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Varför skriver du alltid "hmm" på slutet när du tror dig sagt något smart? Jag får bara upp en bild av en irriterande fjortis i huvudet.

Jag bryr mig inte om något är "sexistiskt", "rasistiskt" eller andra värdeladdade begrepp vars syfte är att inrätta tankeförbud. Det får du fråga någon annan om. Vad gäller innehållet är det däremot en dålig generalisering av två anledningar:

1. Det är inte män i gemen som våldtar, olika grupper är olika representerade. Exempelvis är MENA-invandrare grovt överrepresenterade varför lösningen först och främst bör hittas där, och eftersom de ej har i våra länder att göra så är det en smidig och enkel lösning att internera och deportera. Men det klassas som "rasism" av kvinnohatande feminister som hellre ser att svenska kvinnor fortsatt våldtas så att de kan få babbla om hur ondskefullt det vita, heterosexuella patriarkatet är. Och fortsätta föra sin politiska agenda framåt.

2. Den allmänna uppfattningen i Sverige är inte att kvinnor ska skylla sig själva eller att våldtäkter beror på klädval. Hade det varit så, då hade ditt dravel ej hörts stup i kvarten på bästa sändningstid i alla stora mediakanaler. Tvärtom råder någon slags sjuk uppfattning om att kvinnor ska kunna gå nakna, stupfulla i Rinkeby sent på natten utan att något händer. Tyvärr är många svenskar så dogmatiska att de vägrar anpassa sig efter verkligheten, det enkla faktum att detta inte går, istället för att skydda sig själva.

1) den tydligaste överrepresenterade gruppen är absolut män, och inget annat. Finns liksom inget annat ni kan säga i den saken.
Och hur menar du att du löser probemet våldtäkter från män via att deportera en viss liten grupp män? De hamnar någon annanstans och våldtar och visst våldtätksgraden i Sverige minskar men? slutar det? Nej. Eller är du så erbarmligt funtad i skallen att du tror att våldtäkt från svenska eller vita män inte förekommer?

2) Nej den allmäna uppfattningen är inte så längre nej, men det var den för några tiotals år en, och det är den fortsatt hos rätt många av FB snubbarna har jag konstaterat.
Citera
2016-08-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Och där drogs rasistkortet...
Har du extremt dåligt minne i kombination med problem med läsförståelse?
Om du kollar tidigare inlägg vi bollade fram och tillbaka skrev jag följande:

Drar du dina tramskort så får du självfallet ett tillbaka.

Citat:
I nästa inlägg tog jag fram ett exempel från Sydafrika och i texten ställde jag en fråga till dig, om du inte ville svara eller om du inte fattade att det var en fråga till dig känns oklart men jag kan ta frågorna i slutet av texten om det underlättar för dig.

Anledningen att jag tog upp just Khayelitsha är att det är det ställe i världen där det sker flest våldtäkter per capita.
När det diskuteras våldtäktsbenägenhet och orsaker så lyfter man fram olika saker...och det mesta är helt fel.
Det som oftast lyfts fram som största orsaken är detta:
(ingen hänsyn tagen till vilket som lyfts fram oftast)

1: Problemet är MÄN.
När det diskuteras våldtäkter i Sverige och invandrares överrepresentation så brukar motreaktionen vara att 99,99% av invandrare inte våldtar vilket kan ses som helt korrekt...om svenskar våldtar i än mindre utsträckning så är det väldigt få män som våldtar i förhållande till antal män.
Problemet kan därmed inte tillskrivas män som grupp.

2: Det är Muslimer som våldtar.
Här kommer en anledning att lyfta fram just Sydafrika, Sydafrika är främst ett kristet land och endast 1,5% är muslimer...ändå ligger det ställe som är värst i världen när det gäller våldtäkter just där.
Det finns länder som domineras av muslimer i Afrika där det sker fler våldtäkter än i dom flesta kristna länder.
Slutsatsen borde då bli att våldtäktsbenägenheten inte har med religionstillhörighet att göra.

3: Våldtäktbenägenheten sitter i gener eller hudfärg.
I Khayelitsha bor samma typ av människor som i övriga Sydafrika, dessa bär på samma gener och har samma hudfärg som övriga i Sydafrika.
Hade det varit gener eller hudfärg som varit orsaken så skulle statistiken se ut ungefär på samma sätt i hela landet men det gör det inte på långa vägar.
Man borde med det kunna utesluta gener eller hudfärg.

4: Fattigdom.
Khayelitsha är en kåkstad och det är fattigt där, men det finns ställen i Sydafrika där folk är fattigare och dom har inte lika högt antal våldtäkter.
Man kan med detta utesluta fattigdom.

Orsakerna som gör någon till våldtäktsman kan bero på många olika saker, största anledningarna skulle jag tro är psykisk sjukdom även om andra saker kan spela in, kulturen och kvinnosynen i hemlandet och brist på lag och ordning där skulle kunna vara en stor bidragande faktor.
Sen kan även en svensk eller någon invandrare som växt upp i Sverige ha en taskig kvinnosyn även om det i stort är väldigt jämnställt i Sverige.
Problemet med våldtäkter är inte så enkelt att man kan hitta en stor gemensam nämnare och se just detta som den stora eller enda orsaken.
Vill vi ha ner antalet våldtäkter får vi inte stirra oss blinda på en grupp eller orsak, vi får heller inte låta dömda våldtäktsmän komma billigt undan...ett långt fängelsestraff kanske inte "botar" dom men under tiden dom sitter inne så är gatorna lite säkrare för flickor/kvinnor.
Ett långt fängelsestraff eller livstids utvisning kanske förhoppningsvis skrämmer några till att hålla snabeln i styr.

Håller du med eller har du några invändningar?
Vad i mitt förra inlägg tyckte du var rasistiskt?
Har du någon alternativ förklaring till situationen i Khayelitsha än min?
[/quote]

Nej jag håller inte med om 1)
Problemet är inte MÄN i biologiskt tappning problemet är män i sin sociala tappning dvs hur samhället / världen konstruerat och fortsätter konstruera mansrollen.
Detta har feminismen, genusvetenskapen, sociologin etc etc malt på nu om i 50 år minst. Och fortfarande så fattar folk inte detta. Helt jävla otroligt.
Det ÄR MÄN som våldtar, detta är det enskilt absolut största signalementet på en våldtäktsman att det är en MAN. Alltså MÅSTE det enligt all logik vara något med just gruppen MÄN som är problemet.
eller hur? Och VAD är då det? Finns ingen logik någonstans att inte låtsas om detta väldigt tydliga faktum och istället hoppa på faktor nr 4-5 av grupperingarna.
Förklara den logiken för mig tack.

Sen alla dessa punkter du tar upp, de är helt korrekta förutom 1.
Men det är ju kombinationerna av dessa saker som verkar utlösa våldtäkter.
Ta ex. fattigdom. En folkgrupp som lever som nomader och getherdar nånstans i en öken kan vi kanske betrkata som fattiga och därmed "stigmatisera", men de själva i gruppen lider ju inte av denna stigmation, de ser sig inte som fattiga, och de gör ingen sak av detta alls.

EN fattig indier däremot lever sida vid sida med kanske några av världens rikaste människor i samma nation. Hen känner, vet och är gravt stigmatiserad av stämpeln "fattig", vilket skapar sociala konflikter, hävdelsebehov, frustration etc, som kan uttrycka sig i just våldtäkter. Och vill en man hävda sig ex. och känna lite maktrus genom kroppen vem ger han sig på? jepp den grupp som han i sin tur står på och vilka är det? jepp kvinnor, barn, kastlösa ex.

Sen din sista snutt.
Nej psykisk sjukdom är 1 gruppering av alla de andra…men återigen, psykiskt sjukdom är inte speciellt vanligt bland dömda våldtäktsmän. Är avsevärt mer vanligt med helt normalfuntade män.
Fängelsestraff är forskare rörande eniga över inte är speciell stor hjälp mot brott.

Det som däremot hjälper är:
1) Jämställdhet, makt till kvinnor så kvinnor äger en praktiskt möjlighet skydda sig, slippa tvångsäktenskap etc.
2) större jämlikhet i samhället, en utjämning av resurser, är bättre för all form av brottslighet.
3) Arbeta med normer, speciellt då mansnormer, lär små killar att de duger finfint som de är, de behöver inte manifestera i våld eller dylikt för att "bli" man.
4) Bevara fred.

Sen dina andra frågor…

Khayelitsha och Kongo…2 av världens farligaste områden gällande våldtäkt. Har båda starkt traumatiserad befolkning. Sydafrika pga långvarigt förtryck, Kongo pga långvariga blodiga krig.
Båda är starkt patriarkala, dvs kvinnor och barn ses på som egendom som män äger en social "rätt" att ta för sig av. Och båda har extremt farliga liv för män, för att överleva som ung man i dessa områden gäller det att slåss…och hävda sig, markera sig kontra andra män. Våldtäkt är ett utmärkt sätt att hävda sig på.
Hade du utsatt svenska unga killar för samma skit så hade du fått lika fullfjädrade våldsverkare och våldtäktsmän på någon generation. DETTA ligger nämligen i mäns gener. Huruvida dessa gener slås på eller inte avgörs dock av samhället man växer upp i.
Citera
2016-08-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1) den tydligaste överrepresenterade gruppen är absolut män, och inget annat. Finns liksom inget annat ni kan säga i den saken.
Och hur menar du att du löser probemet våldtäkter från män via att deportera en viss liten grupp män? De hamnar någon annanstans och våldtar och visst våldtätksgraden i Sverige minskar men? slutar det? Nej. Eller är du så erbarmligt funtad i skallen att du tror att våldtäkt från svenska eller vita män inte förekommer?

2) Nej den allmäna uppfattningen är inte så längre nej, men det var den för några tiotals år en, och det är den fortsatt hos rätt många av FB snubbarna har jag konstaterat.

...och i bilolyckor är det också dom satans männen som står för en överrepresentation. Men framför allt bilarna, dom jävla asen står för 100% av olyckorna. Hatar bilar!
Citera
2016-08-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
...och i bilolyckor är det också dom satans männen som står för en överrepresentation. Men framför allt bilarna, dom jävla asen står för 100% av olyckorna. Hatar bilar!

precis…ofta samma hävdelsebehov som står bakom unga mäns bilolyckor, du vet köra som en blådåre
alldeles för snabbt och nonchalant anses…i många kretsar vara….cooooolt.
(Finns t.o.m som en egen genre i filmer….biljakt.)
vilket det ju inte är för fem öre…är inte speciellt coolt ha ihjäl sina kompisar i bilen och själv hamna i rullstol resten av livet…men som sagt behovet av att hävda sin manlighet vinner ofta över all logik i unga mäns skallar…du kan ju förklara varför det är så.

Billar är ting…de kan inte göra ett skit utan en chaufför…du visste inte detta eller?
Citera
2016-08-03, 09:26
Medlem
godhetsapostelns avatar
Kommunsism = kollektiva bestraffningar, sumariska rättegångar mm mm.
Ingen människa är ansvarig för sina egna handlingar.
Naturligtvis skall vi enligt dom känna kollektiv skuld för vad lortmänniskor gör.

Försvara Zara Larson samtidigt som man talar om dålig uppfostran? Finns det någon mer dåligt uppfostrad snorunge i detta land?
Senast redigerad av godhetsaposteln 2016-08-03 kl. 09:28.
Citera
2016-08-03, 09:37
Medlem
bulletproofsouls avatar
Han här rätt i sak. Zara Larson här inget med vàldtäkt att göra. Sedan blir ju Sven Melander patetiskt när han säger att alla män ska känna kollektiv skuld för att ett antal stenåldermänniskor inte kan styra sina drifter. Kollektiv skuld känns förlegat och Sunkit. Varje individ här ett eget ansvar punkt eller hur Sven Melander?
Citera
2016-08-03, 09:49
Medlem
Jag håller inte med Zara Larsson i det hon säger, jag känner ingen skuld för att andra män våldtar och vet att jag och mina vänner sköter oss. Tycker att det är synd att någon tjej ska känna sig hotad för att vi "går i grupp", men det är inte något som påverkar mig nämnvärt.

Jag håller med Sven Melander när han säger att det finns andra saker att bry sig om. En mer lämplig reaktion på Zara Larssons uttalanden är väl helt enkelt att ignorera om man inte tar åt sig. T.ex. tänker jag inte gå på hennes konserter eller liknande, och det beror endast på hennes uttalanden.
Jag håller inte med Sven Melander när han säger att man måste vara på den ena eller andras sida när han pratar om Zara Larsson och våldtäktsmän. Jag är emot Zara Larssons uttalanden, samtidigt tycker jag inte att hon behöver bli straffad eller liknande för detta. Samtidigt är jag givetvis emot våldtäkter av alla de slag.
Citera
2016-08-03, 09:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det som däremot hjälper är:
1) Jämställdhet, makt till kvinnor så kvinnor äger en praktiskt möjlighet skydda sig, slippa tvångsäktenskap etc.
2) större jämlikhet i samhället, en utjämning av resurser, är bättre för all form av brottslighet.
3) Arbeta med normer, speciellt då mansnormer, lär små killar att de duger finfint som de är, de behöver inte manifestera i våld eller dylikt för att "bli" man.
4) Bevara fred.

Jag håller med dig helt.
Och eftersom det är enorm skillnad på hur långt vi kommet på alla dessa punkter mellan t.ex. Sverige och Afghanistan så blir den logiska följden att unga grabbar från Afghanistan, i genomsnitt, är ett mycket större problem än unga grabbar från Sverige. Eller hur?
För att bekämpa ett problem är det viktigt att utgå ifrån fakta för att kunna sätta in rätt åtgärder.
Citera
2016-08-03, 10:10
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Nej, inte män, för män är inte en enhetlig grupp utan kan delas upp i många, mer eller mindre tydligt avgränsade grupper där vissa (MENA-pack) är kraftigt överrepresenterade i jämförelse med andra, exempelvis svenskar. Och därför löser man inte våldtäktsproblemet genom att angripa det som en mansfråga, lösningen blir trubbig och kommer inte åt problemet. Jag är inte den första att konstatera att människor begår fler sexualbrott än vad män gör, och kommer ej heller att vara den sista. Tyvärr så förstår du inte poängen.

Ej heller kan vi i Sverige ha som ambition att stoppa världens alla våldtäkter. Och det förstår du med! Spela inte dum! Och jag förstår inte hur man kan vara så ondskefull som du är när du medvetet väljer att offra svenska kvinnor, med glädje låter dem fortsatt våldtas, för att du ska kunna fortsätta driva din politiska agenda. Varifrån kommer ditt hat mot kvinnor?

Citat:

Vad kul att du försöker "lösa" gårdagens problem. Jag löser hellre dagens.
Citera
2016-08-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nej, inte män, för män är inte en enhetlig grupp utan kan delas upp i många, mer eller mindre tydligt avgränsade grupper där vissa (MENA-pack) är kraftigt överrepresenterade i jämförelse med andra, exempelvis svenskar. Och därför löser man inte våldtäktsproblemet genom att angripa det som en mansfråga, lösningen blir trubbig och kommer inte åt problemet. Jag är inte den första att konstatera att människor begår fler sexualbrott än vad män gör, och kommer ej heller att vara den sista. Tyvärr så förstår du inte poängen.

Ej heller kan vi i Sverige ha som ambition att stoppa världens alla våldtäkter. Och det förstår du med! Spela inte dum! Och jag förstår inte hur man kan vara så ondskefull som du är när du medvetet väljer att offra svenska kvinnor, med glädje låter dem fortsatt våldtas, för att du ska kunna fortsätta driva din politiska agenda. Varifrån kommer ditt hat mot kvinnor?

Vad kul att du försöker "lösa" gårdagens problem. Jag löser hellre dagens.

Män är självklart en enhetlig grupp, går mycket enkelt att definiera denna grupp: Homo Sapiens, XY,
kallar sig själva för man etc.
Och gällande just våldtäkt så går det inte ringa in en tydligare grupp nej, för SVENSK-pack våldtar också, VIT-packet våldtar också…gubb-packet våldtar också, "packet" med fräknar våldtar också etc.
alla dessa "grupperingar" hos gruppen män kan jag lova dig våldtar statistiskt mer än gruppen kvinnors ca 2% representation av våldtäkter.

För helvete life with it…det ÄR en mansfråga, ett mansproblem, med så gott som ENBART män oavsett deras grupptillhörighet i sin tur. Är i normerna för MÄN vi måste in och ändra.
är ett ännu mer trubbigt verktuyg gå in och slå ihjäl alla från MENA…försvinner våldtäkter då tror du?
Ska vi kanske fortsätta med att klubba ihjäl alla afrikaner, sydamerikaner, ryssar, fransmän, tyskar….VAR tänker du sluta? Och hur många kvinnor i alla dessa nationer tycker du vi glatt ska skjuta skallen av för att deras MÄN våldtar?

nå?

För att skydda människor som grupp mot våldtäkter så måste vi självklart försöka motarbeta detta
globalt. Allt annat blir ju idiotiskt i en globaliserad värld. Eller du tänkte dig att just svenska kvinnor ska bedömas vara "människor" värda att slippa bli våldtagna men resten av världens människor kan vi skita i, kanske t.o.m ok för svenska män bege sig till dessa områden i världen för lite våldtäkt? och svenska kvinnor ska hållas inlåsa i Sveriges nation eller? Hur tänkte du lösa det? taggtråd?
Passförbud?
Citera
2016-08-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag håller med dig helt.
Och eftersom det är enorm skillnad på hur långt vi kommet på alla dessa punkter mellan t.ex. Sverige och Afghanistan så blir den logiska följden att unga grabbar från Afghanistan, i genomsnitt, är ett mycket större problem än unga grabbar från Sverige. Eller hur?
För att bekämpa ett problem är det viktigt att utgå ifrån fakta för att kunna sätta in rätt åtgärder.

Helt klart korrekt…men unga kids från Afghanistan går lika lätt att få på bättre tankar som det går att få svenska kids till detta. Är en fråga om tid och engagemang
(Och unga afghanska kids har nästan lika stor procentdel människor som överhuvudtaget inte har eller någonsin kommer att våldta.)
Tid och engagemang som vi faktiskt har i våra delar av världen men som de inte klarar just nu i ex. Afghanistan där detta inte ens är en fråga på tapeten.
Citera
2016-08-03, 10:44
Bannlyst
Citat:
Helt klart korrekt…men unga kids från Afghanistan går lika lätt att få på bättre tankar som det går att få svenska kids till detta. Är en fråga om tid och engagemang
(Och unga afghanska kids har nästan lika stor procentdel människor som överhuvudtaget inte har eller någonsin kommer att våldta.)
Tid och engagemang som vi faktiskt har i våra delar av världen men som de inte klarar just nu i ex. Afghanistan där detta inte ens är en fråga på tapeten.

Delvis sant, men inte helt. Ta usa som exempel, svarta där är grovt överrepresenterade i olika typer av brottslighet, trots att de varit där i generationer. Jag har mina åsikter kring varflr det är på det viset.

Men säg mig, varför ska vi ta in massor med män som växt upp med en förlegad kvinnosyn? Är det vårat ansvar att lära upp alla dessa? Varför ska vi slösa massor med resurser på dom? Vad tjänar Sverige på det? Det är helt obegripligt i min värld! Totalt hjärndött!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in