Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Du behöver förstå mätmetoden för att tolka resultatet korrekt. Detta är något slags medelvärde över (antagna) försäljningar under en månad. är det nu få mätpunkter och andelen billigare överväger, så kommer medelvärdet att falla. Eller stiga om andelen dyrare objekt överväger.
Av det skälet kunde vi se en uppgång i Sollentuna. Det är knappast så att vi har en krasch i ena kommunen och en exploderande uppgång i grannkommunen. Förklaringen lär vara mixen av objekt.
Vi får helt enkelt vänta till Augusti utgång för att få bättre på fötterna.
Notera också att jag skrev antagna försäljningar. För villor vet vi inte säkert förrän ca 3-4 mån senare när korrekt data kommer från Lantmäteriet.
Booli har inget sätt att vet om det blev en försäljning eller om man bara drog undan objektet från marknaden. (Mäklarstatistik får däremot data från mäklarna och de vet).
Ja jag har läst statistik och matematik är en av mina starkast sidor så jag vet redan det du skriver.
Men har du kollat hur det sett ut senaste åren under samma period?
Det är mer intressant, sommaren brukar väl säsongsmässigt vara en period som det går ner en del.
Men en nedgång som denna..
Men om det inte är så stora svängningar under sommaren det senaste åren så måste jag ändå medge att jag är lite chockad över denna förändring av slutpriser även fast det inte är statiskt säkerställt ännu.
Du har rätt i detta med lantmäteriet, så det kommer ta en tag, men om objekten drogs undan istället för att säljas så skulle jag vilja påstå att det kan bli ännu värre när alla de som dragits tillbaka skall ut igen, speciellt om det dragits tillbaka lägenheter och hus som inte fått några bud alls men som måste sälja snart på grund av att de köpt ett nytt boende.
Läste en om en mäklare i Stockholm som skrev att det var extremt svårsålt nu och massor av oblekt dragits tillbaka för att de inte fått några but eller väldigt låga bud, så jade dessa sålt till de but de fått så hade statestiken visat på mycket större nedgång än vad valuegard skriver.
Så det är kanske detta som boolia visar hur utfallet hade blivit om allt sålts utan att objekten dragits tillbaka, låter rimligt.
Men som sagt i höst när valuegard kommer in med statistiken för Juli och Augusti så får vi mer "kött på benen".