Citat:
Ursprungligen postat av
cealus
Jag har testat Saroten nu i en månads tid mot mina sömnsvårigheter. Har inte märkt någon effekt alls. Totalt verkningslös medicin i mitt fall.
Här ser man vilka variationer det finns på effekten av visst läkemedel.
Själv har jag varit på Saroten i ett år. Fast i början enbart 25mg till natten, och sedan 125-150 Sensaval på dagen. Men nu har det blivit så att jag nästan uteslutande tar Saroten, och jag tar 125mg en timme innan jag skall sova. Jag har under den här tiden med Saroten, aldrig sovit så bra. Alla plötsliga uppvak är borta. Problemet är att jag gärna vill sova 10 timmar+, tom 12 timmar. Och då sover jag verkligen.
Även om Mirtazapin har en likvärdig Histamin-blockerande effekt som Saroten, så måste jag ändå påstå att Sarotenet är betydligt bättre mot sömnproblem, då Saroten inte alls verkar avta i effekt (mot sömn) som Mirtazapin gör.
Saroten, tillsammans med Anafranil är kanske de potentaste anti-depressiva som vi har i FASS. Både Saroten och Anafranil står dessutom uppsatt på FNs världhälsolista (WHO är det väl?), som mediciner som alla länder skall ha i lager.
Men om dåsigheten blir för svår så kanske ni bör prova Sensaval 75-150mg plus Zoloft, ca 100mg per dag. Sensaval är en metabolit av amitryptilin (saroten), och har en nästan uteslutande effekt på dom noradrenerga nerverna. Detta orskar i regel ingen dåsighet utan är istället lätt aktiverande. Zoloften kommer in i bilden som en väldigt bra SSRI, plus att det är den enda SSRI som bör kombineras med Sensaval/Saroten, då Sertalin inte metaboliseras av samma enzymer i lika hög grad som andra SSRI gör.
Jag har experimentat med Sensaval/Saroten-doser på 250mg plus per dygn, utan märkbara bieffekter. (blodtryck etc)
Det rör för min del nästan uteslutande om noradrenerga och anti-kloninerga bieffekter som torra körtlar. Det vill säga muntorrhet men även torra ögon. Men detta är hur jag tolererar Saroten. Så ta absolut inte mina doser som en sanning, då 200mg+ kan orsaka rejäla bieffekter för andra personer.
Noterat är att mina sömnparalyser är helt väck sen jag började med TCA. Jag har haft rejäla bekymmer med sömnparalyser, ibland var natt. En annan noterin är att jag allt blivit lite fetare sen jag började med Saroten, dock inte på långa vägar som vad Mirtazapin orsakade.
Annars tycker jag att Mirtazapin är bland dom bättre, men jag klarade inte av viktökningen av dessa.
Står nu på 300mg Voxra, 100mg Sertralin, samt 125mg Saroten. Höga doser tänker nog vissa. Men jag tolererar dessa mediciner att jag inte har några bekymmer med doserna. (Voxra som morgondos, resten till natten). 150-225mg Venflaxin (Effexor) orsakade betydligt mer biverkningar en dessa.
Men som sagt alla är olika, men generellt sett kan man nog säga att Saroten är det kraftigaste efter Anafranil, som också är en TCA. (Nämner inte Nardis eller Parnate då dessa enbart finns på licens)