2015-07-23, 09:17
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Varför har läkare aldrig ens nämnt saroten som alternativ till ångestdämpare?

Saroten har väldigt dåligt rykte bland läkare.
Medicinen kallas för "dirty drug".

Stövel-Anders

Sant. Jag finner även Klomipramin vara ångestdämpande. Klomipramin har gjort att jag kunna sluta med benso; många TCA verkar vara ångestdämpande. Klomipramin är, för mig, kraftigt ångestdämpande.
Citera
2015-07-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag tror att det är för att det är en för gammal medicin. Äter själv en gammal medicin: Klomipramin och den har heller aldrig nämnts; guess what: jag har kunnat sluta med benso sedan jag började med den! När jag åt SSRI, så behövde jag fortfarande benso. Jag hade mycket svår ångest, som nu är mycket bättre!

Blir du inte för trött av den förresten? Jag blev så trött av den så den hade jag bara ett kort tag för många år sedan.

Tack för svar. Härligt att det funkar bättre!
Provade bara en gång o visst blev jag trött, men somnade iaf och det är nice
Citera
2015-07-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Varför har läkare aldrig ens nämnt saroten som alternativ till ångestdämpare?

Saroten har väldigt dåligt rykte bland läkare.
Medicinen kallas för "dirty drug".

Stövel-Anders

Ok, konstigt. Att de inte fattat att rykten oftast inte stämmer...
Citera
2015-07-27, 23:03
Medlem
Enligt FASS har Saroten en halveringstid på 9 till 25 timmar, genomsnittligt 15 timmar. Är det okej att köra substanser, som annars är neurotoxiska ihop med Saroten, kvällen efter (säg ca 20-25 timmar efter) man tagit en låg dos Saroten (25 mg)?

PS. Tar 25 mg Saroten för IBS (magen).
Citera
2015-07-29, 00:20
Medlem
Vilka substanser är neurotoxiska?
Citera
2015-09-23, 16:04
Bannlyst
Lånar tråden.

Fick idag konstaterat av läkare att jag har en nervskada i höger axel/skulderblad. Han skrev ut saroten 10mg och jag skulle öka med 10mg varje vecka till max 50mg eller tills jag upplever biverkningar, dock max 50mg.

Då det är en medicin som ska trappas in, hur länge måste man äta medicinen innan man kan känna av smärtlindringen? Jag förstår att det är individuellt, men någon som äter det för samma besvär som mig kanske har en hum?
Smärtan är stundvis olidlig och jag blev tvungen att sjukskrivas på heltid pga det. Jag vill tillbaka på jobbet snarast.

Jag själv trodde att läkaren skulle skriva ut lyrica eller gabapentin, de läkemedlen är ju specifikt till för nervsmärtor. Men biverkningarna kanske är värre på dom?

Mvh ansee
Citera
2015-09-28, 16:25
Medlem
FatFreddysCats avatar
Är Saroten verkligen bra mot nervsmärta? Är väl en antidepressiv medicin i första hand lr? Och smått märkligt att en lägre dos Saroten (max 75 mg) anses bättre mot nervsmärta än en högre dos eller är jag ute o cyklar?
Citera
2016-02-17, 23:07
Medlem
Jag äter Saroten mot nervsmärta, funkar okej. Kände av ganska snabbt att de värsta topparna inte kom lika ofta, och det onda i huden försvann nästan helt. Jag äter 30mg nu. Var uppe i 50mg men har ganska mycket biverkningar, så som munterhet och hög puls och huvudvärk ofta. Dock sa min läkare att det inte gjorde nått att jag fick hög puls( 110 vilopuls och runt 150 så fort jag går en kort promenad eller går upp för en trapp). Men till slut började det bli jobbigt med hög puls och jag kände mig hela tiden ansträngd, har blivit lite bättre nu när jag är nere på 30mg. Sover dock otroligt bra på Saroten. Förut sov jag ca 2 timmar/natt. Nu sover jag lätt 10 timmar.

Har föresten också gått upp i vikt. Ca 5 kg även fast jag blivit mer aktiv och tränar mer nu och äter bättre, helt hopplöst att gå ner, jag som alltid bara behövt sluta med godis och fikabröd så går jag ner jättelätt vilken mat jag än äter.

Även om tråden är gammal finns det säkert fler än jag som söker efter andas erfarenheter, här är min!
Citera
2016-04-11, 00:43
Medlem
Jag har testat Saroten nu i en månads tid mot mina sömnsvårigheter. Har inte märkt någon effekt alls. Totalt verkningslös medicin i mitt fall.
Citera
2016-06-12, 19:26
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag har testat Saroten nu i en månads tid mot mina sömnsvårigheter. Har inte märkt någon effekt alls. Totalt verkningslös medicin i mitt fall.

Samma här. Fick återgå till Theralen, men ska ändå testa att fortsätta med Saroten mot ångest. Får väl se om det har nån verkan. Inte märkt nån viktuppgång iaf.
Citera
2016-08-02, 01:18
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Här ser man vilka variationer det finns på effekten av visst läkemedel.
Själv har jag varit på Saroten i ett år. Fast i början enbart 25mg till natten, och sedan 125-150 Sensaval på dagen. Men nu har det blivit så att jag nästan uteslutande tar Saroten, och jag tar 125mg en timme innan jag skall sova. Jag har under den här tiden med Saroten, aldrig sovit så bra. Alla plötsliga uppvak är borta. Problemet är att jag gärna vill sova 10 timmar+, tom 12 timmar. Och då sover jag verkligen.
Även om Mirtazapin har en likvärdig Histamin-blockerande effekt som Saroten, så måste jag ändå påstå att Sarotenet är betydligt bättre mot sömnproblem, då Saroten inte alls verkar avta i effekt (mot sömn) som Mirtazapin gör.
Saroten, tillsammans med Anafranil är kanske de potentaste anti-depressiva som vi har i FASS. Både Saroten och Anafranil står dessutom uppsatt på FNs världhälsolista (WHO är det väl?), som mediciner som alla länder skall ha i lager.
Men om dåsigheten blir för svår så kanske ni bör prova Sensaval 75-150mg plus Zoloft, ca 100mg per dag. Sensaval är en metabolit av amitryptilin (saroten), och har en nästan uteslutande effekt på dom noradrenerga nerverna. Detta orskar i regel ingen dåsighet utan är istället lätt aktiverande. Zoloften kommer in i bilden som en väldigt bra SSRI, plus att det är den enda SSRI som bör kombineras med Sensaval/Saroten, då Sertalin inte metaboliseras av samma enzymer i lika hög grad som andra SSRI gör.
Jag har experimentat med Sensaval/Saroten-doser på 250mg plus per dygn, utan märkbara bieffekter. (blodtryck etc)
Det rör för min del nästan uteslutande om noradrenerga och anti-kloninerga bieffekter som torra körtlar. Det vill säga muntorrhet men även torra ögon. Men detta är hur jag tolererar Saroten. Så ta absolut inte mina doser som en sanning, då 200mg+ kan orsaka rejäla bieffekter för andra personer.
Noterat är att mina sömnparalyser är helt väck sen jag började med TCA. Jag har haft rejäla bekymmer med sömnparalyser, ibland var natt. En annan noterin är att jag allt blivit lite fetare sen jag började med Saroten, dock inte på långa vägar som vad Mirtazapin orsakade.

Annars tycker jag att Mirtazapin är bland dom bättre, men jag klarade inte av viktökningen av dessa.
Står nu på 300mg Voxra, 100mg Sertralin, samt 125mg Saroten. Höga doser tänker nog vissa. Men jag tolererar dessa mediciner att jag inte har några bekymmer med doserna. (Voxra som morgondos, resten till natten). 150-225mg Venflaxin (Effexor) orsakade betydligt mer biverkningar en dessa.
Men som sagt alla är olika, men generellt sett kan man nog säga att Saroten är det kraftigaste efter Anafranil, som också är en TCA. (Nämner inte Nardis eller Parnate då dessa enbart finns på licens)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in