2016-08-01, 16:59
Medlem
Jag flyttade in i min lägenhet 1:a april detta året. Den som bodde i min lägenhet innan sa att det finns grejer i förrådet i källaren som han kommer att komma och hämta inom ett par veckor. Jag sa att det va okej för min del, bara han gjorde det också... Vilket han insisterade på att han skulle göra.

Tiden gick och för någon vecka sen (ja jag vet, typ 4 månader (!!) senare) beslöt jag mig för att klippa upp hänglåset och rensa ut det eftersom han aldrig vart och hämtat det..

Bara 3 dagar efter att jag gjort detta får jag en lapp i brevlådan av en granne där det står att hennes saker finns i mitt förråd och att hon gärna skulle vilja få ut det för att ta in det till hennes förråd..

I detta läget blev jag väldigt fundersam.. Va det inte killen som bott i min lägenhet innan som ägde sakerna? Vad ska jag säga till henne om detta? Osv osv

När jag tar kontakt med henne får jag veta att hon och mannen som bodde i min lägenhet innan kommit överrens om att hon fick låna det av honom, eftersom han inte behövde det..!?

Alltså! Just då förstår jag ju att han ljugit för mig. Troligtvis för att slippa visa eller förklara (?) att en granne lånar förrådet. Varför det nu ska vara så svårt att berätta...? Och när jag nämner för min granne att sakerna inte finns kvar längre blir hon riktigt arg. Alltså riktigt jävla förbannad.. På mig! Jag försöker ursäkta och förklara att jag hade ju ingen aning om att det låg till på detta viset och att allt det va hennes..

Men ändå...jag hade väntat fyra månader med att bryta upp förrådet. Det tycker jag ändå är en ganska lång tid. Eller? Jag vill ju också kunna få plats med mina saker någonstans, det är ju trots allt mitt förråd! Borde jag ge henne nån slags ersättning för det jag slängt?
Citera
2016-08-01, 17:02
Bannlyst
nej du ska inte ersätta nått, hon får ta det med den andra killen.
Citera
2016-08-01, 17:04
Medlem
Micawbers avatar
Det låter ju orimligt att du skall bli ersättningsskyldig. Vad står det i ditt hyreskontrakt, skall det ingå ett förråd? Enligt mitt tycke får kärringen skylla sig själv som inte tar hand om sin skit
Citera
2016-08-01, 17:06
Medlem
erkanperkans avatar
Säg åt henne att vara arg på tidigare hyresgäst. 100% hans fel. Du gjorde bara rätt för dig. Du är inte skyldig någon något.
Citera
2016-08-01, 17:08
Medlem
Svår fråga. Jag tycker att du borde ringt honom och gett honom en tidsfrist innan du tog saken i egna händer. Såvitt jag har förstått det hela är du även skyldig att göra så.
Citera
2016-08-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micawber
Det låter ju orimligt att du skall bli ersättningsskyldig. Vad står det i ditt hyreskontrakt, skall det ingå ett förråd? Enligt mitt tycke får kärringen skylla sig själv som inte tar hand om sin skit

Ett förråd och en matkällare ingår..
Citera
2016-08-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkanperkan
Säg åt henne att vara arg på tidigare hyresgäst. 100% hans fel. Du gjorde bara rätt för dig. Du är inte skyldig någon något.

Precis vad jag försökte förklara.. Att hom borde ta kontakt med honom, men då undrade hon om jag visste vad han hette och massa andra grejer.. Men det tycker jag hon borde veta om hon ändå haft kontakt med honom tidigare..?
Citera
2016-08-01, 17:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ts har gjort fel, inte ok att slänga andras grejer sådär.....sök finns trådar om det i juridik.
Citera
2016-08-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ts har gjort fel, inte ok att slänga andras grejer sådär.....sök finns trådar om det i juridik.

Fyra månader har gått. Jag trodde det va hans. Han skulle komma tillabaks två-tre veckor efter flytt för att hämta det..vilket han inte gjort. Jag har inte sett skymten av honom sen dess... Och inte konstigt det, det va ju inte hans grejer. Han ljög ju mig rätt upp i ansiktet!!
Citera
2016-08-01, 17:22
Medlem
Hon hade inte hävdat sin rätt för föremålen inom 3 månader eller betalt någon hyra för förådet till dig, då ska du inte betala något till henne.

Det är hon som ska informera dig att hon snott ditt förråd.
Citera
2016-08-01, 17:27
Medlem
Tyvärr är du solklart ersättningsskyldig.
Man kan inte kasta andras saker.

Att du dessutom klippt låset för att komma åt sakerna hjälper inte.
Det är förmodligen frågan om inbrott och inte bara olovligt förfogande.
Senast redigerad av gorbag 2016-08-01 kl. 17:30.
Citera
2016-08-01, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Tyvärr är du solklart ersättningsskyldig.
Man kan inte kasta andras saker.

Att du dessutom klippt låset för att komma åt sakerna hjälper inte.
Det är förmodligen frågan om inbrott och inte bara olovligt förfogande.

Fast förrådet i fråga är ju mitt och ingår i mitt hyresavtal, inte hennes... Då gör väl hon intrång på annans egendom i såfall !?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in