Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Trump är inne och trampar på en mycket känslig nerv när han uttrycker sig medvetet nedsättande och hånfullt om f d krigsfångar hos fienden (som John McCain för något år sedan) eller föräldrar till soldater som stupat i krig för USA. Det här är en grupp som de flesta amerikaner varmt sluter upp kring, få ord har så mycket status i USA som "war hero" i betydelsen att ha vågat liv och lem för Amerika eller att ha stupat för landet, och att snäsa av dessa människors offervilja och deras sorg har varit off limits så länge någon kan minnas. Särskilt om det är en offentlig person eller mediekändis som gör det.
John McCain är - presidentkandidat eller inte - en hjälte bland många andra som genomlevt fångläger och så vidare på fiendemark (First Blood II, någon?

) Själv tappade han mig 2008 med sin flagratna anti-abortism (vilket jävla påhittat ord, jag vet). Så just det särskilda påhoppet stör mig inte så mycket...
Dessutom tror jag - även om jag tycker det är vidrigt att på något vis ge sig på sådana som stridit för sitt land - att den grupp som motsätter sig detta för eller senare kommer sluta sig till
"Trump för veteranerna"-lägret. Han har ju så många livlinor i mycket av det han säger och gör att han skulle kunna skapa splittring bland sina egna anhängare med bara hans egna påståenden, något som i tråden visats om och om igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Visst jublar en del av hans supporters åt att Trump förlöjligar föräldrarna till en flygare som blev nedskjuten över Irak, med gliringar om att de är muslimer och därmed inte "riktiga amerikaner" men de flesta uppfattar det ganska säkert som chockerande och mycket olustigt att en presidentkandidat, som dessutom aldrig själv behövt skicka någon av sina söner ut till fronten, slänger ur sig sådana här saker. Det är öppet mål för demokraterna, och dessutom en sak som är lätt att upprepa och påminna om.
Saken är att man kan skjuta över även om man har öppet mål. Man blir upphetsad när man tar i för kung och fosterland vetandes att man är 1 sekund från äran, och då går det åt pipan. Att skamlöst angripa (säger inte att Trump inte gör det heller) en svag punkt är att sätta sig på samma nivå och det tror jag inte man som demokrat vill visa sig vara. Är de sluga är de försiktiga med hur de skall utnyttja detta, men frågan är vilken väljarskara man är efter nu...De som inte kan tänka, eller de som inte bestämt sig?