2016-08-01, 14:01
Medlem
Krexuss avatar
Varför denna stämpel på dom billigaste starkölen på Systembolaget (Kung, Blågul, Millennium, Femkommatvåan osv.)
Testade ihelg faktiskt att jämföra Kung och Blågul mot just Mariestads och Eriksberg som ska vara riktiga guldkorn enligt finsmakarna, ärligt talat så uppskattade jag faktiskt en iskall Kung mer än Mariestads. Mariestads just är ju så jävla överreklamerad, smakar enbart som en ljus lager kan göra. Bara för att ölen är billig är det väl inget att skämmas över att dricka dom, både Kung och Blågul smakade exakt som en svensk ljus lager ska göra, friska och lättdruckna utan krusiduller. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig, så jäkla less på allt folk som tror sig vara ölkännare bara för att dom sitter med en kall Mariestads och dömer ut all billig öl just för att dom... inte kan ett smack om öl? Nu säger inte jag att jag är någon större ölkännare men för sjutton en ljus lager är en ljus lager.
Citera
2016-08-01, 14:02
Medlem
Frihetskrigets avatar
Du har dålig smak. Mariestad tar lätt en Kung, alla dagar i veckan. Tycker du något annat har du dåliga smaklökar. Svårare än så är det inte.

Som att vilja ha sitt kött "well done" istället för "rare / medium rare".
Citera
2016-08-01, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetskriget
Du har dålig smak. Mariestad tar lätt en Kung, alla dagar i veckan. Tycker du något annat har du dåliga smaklökar. Svårare än så är det inte.

Som att vilja ha sitt kött "well done" istället för "rare / medium rare".

Dagens sanning!

Budgetölen smakar apa!
Citera
2016-08-01, 14:39
Medlem
Är väl samma sak som med whiskey.

Folk sitter och bedömmer rökigheten och ektunnesmaken i skotsk single malt för att framstå som kunnare - medan en rak bourbon oftast hade smakat bättre.

På samma sätt vill man framstå som kunnig finsmakare och bedömmer beskan och annat i sin dyra öl.

9 gånger av 10 hade man inte klarat en blindtest för att välja ut vilken öl som var utav vilket märke. Eller valt fulölen.

Om du gillar fulölen så ska du dricka den och njuta av livet istället.
Citera
2016-08-01, 14:50
Moderator
Nospheratus avatar
Allt det där är ju bara som mode i klädbranchen. Först är det franska kostymer som gäller, London gör bara skitkläder. Trettio år senare är det Paris som är skit. Om du frågar en hipster är det definitivt ingen skillnad på Kung och Mariestad. Det är samma skit, som du konstaterat. Ska du dricka finöl ska du dricka någon IPA från ett mikrobryggeri på norra Andorra som har smak av övermogna landuttrar och vägsalt. Om tjugo år är det däremot bara förortslosers som dricker IPA, då kommer Kung vara det finaste man kan dricka.

Själv hakade jag på whiskeytrenden och lärde mig allt som gick att kunna. Obskyra Islaywhiskeys för tusen spänn flaskan var det enda som dög till slut. När jag sen kom till USA upptäckte jag att dom ger blanka fan i whiskey. Det var tydligen bara någon europeisk trend att hålla på och böga sig om whiskey. I staterna dricker man scotch om man dricker whiskey, alltså det billigaste skiten de har på krogen. Det smakade bensin och fotsvett i jämförelse med den finwhiskey som jag lärt mig dricka.

Det där är dock inget man gärna tar upp för diskussion när man sitter med ett gäng brednackade snubbar i boots och hatt som äter taggtråd och just beställt in bricka shots med någon jävla scotch från Australien. Man dricker hellre upp och håller käften. Vilket blev en vana. Man kan kan vänja sig vid vad som helst. Numera kan jag inte dricka dyr finwhiskey längre. Jag tycker inte om "finsmaken" längre. Jag köper alltid vilken budgetwhiskey som helst dom har på rea istället för någon proper och fin highlandwhiskey.

Smakar finöl bättre än fulöl? Nej! Men om man har vant sig att tycka finöl med apelsinsmak från mikrobryggerier så tycker man naturligtvis det är gott. Godare än budgetöl. Men det ÄR inte objektivt godare. Jag tycker TS har rätt, och jag inser att vi båda kommer åka på gängspö i tråden men ni kan aldrig tysta oss!
Citera
2016-08-01, 15:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Varför denna stämpel på dom billigaste starkölen på Systembolaget (Kung, Blågul, Millennium, Femkommatvåan osv.)
Testade ihelg faktiskt att jämföra Kung och Blågul mot just Mariestads och Eriksberg som ska vara riktiga guldkorn enligt finsmakarna, ärligt talat så uppskattade jag faktiskt en iskall Kung mer än Mariestads. Mariestads just är ju så jävla överreklamerad, smakar enbart som en ljus lager kan göra. Bara för att ölen är billig är det väl inget att skämmas över att dricka dom, både Kung och Blågul smakade exakt som en svensk ljus lager ska göra, friska och lättdruckna utan krusiduller. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig, så jäkla less på allt folk som tror sig vara ölkännare bara för att dom sitter med en kall Mariestads och dömer ut all billig öl just för att dom... inte kan ett smack om öl? Nu säger inte jag att jag är någon större ölkännare men för sjutton en ljus lager är en ljus lager.
Guldkorn? Nej, de är lågbudget och fulöl också, bara med lita annan reklambudget. Skillnaden är som du säger obefintlig om man jämför med samma öltyp i ungefär samma prisklass. Som du säger så är ljus lager en ljus lager, det går inte att variera så förbannat mycket om man dessutom vill hålla sig inom de "fastställda" ramarna.

Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Är väl samma sak som med whiskey.

Folk sitter och bedömmer rökigheten och ektunnesmaken i skotsk single malt för att framstå som kunnare - medan en rak bourbon oftast hade smakat bättre.

På samma sätt vill man framstå som kunnig finsmakare och bedömmer beskan och annat i sin dyra öl.

9 gånger av 10 hade man inte klarat en blindtest för att välja ut vilken öl som var utav vilket märke. Eller valt fulölen.

Om du gillar fulölen så ska du dricka den och njuta av livet istället.
Jag kan lova dig att jag med lätthet ska kunna skilja IPA, stout, weissbier, belgare, rauchbier eller lager från varandra i ett blindtest. Däremot är det inte lika säkert att jag kan exakt pricka vilket märke det är inom varje öltyp.
Att sitta och jämföra öl inom en typ är mer en smaksak, ungefär som att jämföra vilken apelsinläsk som är godast, det är de personliga preferenserna som spelar in där. Givetvis finns det kvalitetsskillnader även på öl, och det är något man lär sig att urskilja efter att ha provat några tusen sorter av varierande slag.
Citera
2016-08-01, 15:10
Medlem
virablatiras avatar
Själva namnet fulöl gissar jag kommer från en gammal reklam från Spendrups och är ju mer ett roligt namn på öl mer än nedvärderande. https://www.youtube.com/watch?v=DnL5b9dzecY
Känner ju inte någon större skillnad på olika lager och har aldrig ens tänkt tanken att Mariestad skulle vara någon speciellt finare öl. Sen finns det ju ett antal olika ölsorter där vissa är klart godare under rätt förutsättningar och vid rätt tillfälle men föredrar man den billiga ölen så var glad för det. Personligen köper jag aldrig dom billigaste som ts nämnde men nog slinker en kall fulöl ner en varm sommardag utan problem.
Citera
2016-08-01, 15:20
Medlem
Femkommatvåan och Kung är ju perfekta fulöl. Rejält kalla så smakar de ingenting och det är bara att halsa och bli full.
Mariestads är överskattat och är nog bara dyrare för att de ska kunna ha råd med reklamen..
Citera
2016-08-01, 16:31
Medlem
Byxan81s avatar
Håller med. Vill man sitta och böga sig med öl som smakar persika, apelsin och skit så är det väl ok. Men bättre köpa sig en apelsin eller persika, om man inte gillar öl.
Citera
2016-08-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus

Hur kan du påstå att Mariestad är en finöl. Finöl brukar kosta över tjugo kronor för en 33;a. <Pröva Orange ale från bryggeriet Monk, så förstår du vad som menas med fin öl. Men det är klart det är ju väldigt bra ifall man kan njuta av ett billigt öl.
Citera
2016-08-01, 16:43
Medlem
Inhalators avatar
Jag tycker att Falcon smakar bäst bland fulölen.
Citera
2016-08-01, 16:45
Medlem
ManJuices avatar
Själv gillar jag Warsteiner Pilsner. 24 st för 129kr på Stena Line (5,5kr/st). Eller 13,4 kr på Systemet.

Så god den är efter en tung middag. Godare "fulöl" får man leta efter.
http://www.systembolaget.se/dryck/ol/warsteiner-156703
Senast redigerad av ManJuice 2016-08-01 kl. 16:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in