Citat:
Ursprungligen postat av
Krexus
Varför denna stämpel på dom billigaste starkölen på Systembolaget (Kung, Blågul, Millennium, Femkommatvåan osv.)
Testade ihelg faktiskt att jämföra Kung och Blågul mot just Mariestads och Eriksberg som ska vara riktiga guldkorn enligt finsmakarna, ärligt talat så uppskattade jag faktiskt en iskall Kung mer än Mariestads. Mariestads just är ju så jävla överreklamerad, smakar enbart som en ljus lager kan göra. Bara för att ölen är billig är det väl inget att skämmas över att dricka dom, både Kung och Blågul smakade exakt som en svensk ljus lager ska göra, friska och lättdruckna utan krusiduller. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig, så jäkla less på allt folk som tror sig vara ölkännare bara för att dom sitter med en kall Mariestads och dömer ut all billig öl just för att dom... inte kan ett smack om öl? Nu säger inte jag att jag är någon större ölkännare men för sjutton en ljus lager är en ljus lager.
Guldkorn? Nej, de är lågbudget och fulöl också, bara med lita annan reklambudget. Skillnaden är som du säger obefintlig om man jämför med samma öltyp i ungefär samma prisklass. Som du säger så är ljus lager en ljus lager, det går inte att variera så förbannat mycket om man dessutom vill hålla sig inom de "fastställda" ramarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
hejhejpoalla
Är väl samma sak som med whiskey.
Folk sitter och bedömmer rökigheten och ektunnesmaken i skotsk single malt för att framstå som kunnare - medan en rak bourbon oftast hade smakat bättre.
På samma sätt vill man framstå som kunnig finsmakare och bedömmer beskan och annat i sin dyra öl.
9 gånger av 10 hade man inte klarat en blindtest för att välja ut vilken öl som var utav vilket märke. Eller valt fulölen.
Om du gillar fulölen så ska du dricka den och njuta av livet istället.
Jag kan lova dig att jag med lätthet ska kunna skilja IPA, stout, weissbier, belgare, rauchbier eller lager från varandra i ett blindtest. Däremot är det inte lika säkert att jag kan exakt pricka vilket märke det är inom varje öltyp.
Att sitta och jämföra öl inom en typ är mer en smaksak, ungefär som att jämföra vilken apelsinläsk som är godast, det är de personliga preferenserna som spelar in där. Givetvis finns det kvalitetsskillnader även på öl, och det är något man lär sig att urskilja efter att ha provat några tusen sorter av varierande slag.