Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Kan du utveckla detta lite?
Jag läste en reseskildring där man råkade köra in i en förort av misstag.
Bilens däck vart sönderskurna innan man ens hade öppnat dörrarna.
Franska förorter är betydligt värre än andra europeiska förorter, i alla stora franska städer såsom Paris, Marseille, Lyon, Nantes, Toulouse etc finns det ett flertal förorter som mer eller mindre är helt förlorade.
Det är förorter där kriminaliteten, utanförskapet och arbetslösheten är enorm, i vissa av förorterna styr gängen och de har kontroll på vem som kör in i förorten via "spanare" som står utplacerade med koll på gator som leder in i förorten, ser de att polis eller annan "obehörig" kommer så informeras gängen om detta direkt, och ofta konfronterar gängen de som kommer med sin hotfulla närvaro, eller i vissa fall med stenkastning och liknande.
I Paris finns förorter som till storleken är enorma, en endaste förort kan vara i storleksordning som hela Malmö Stad, det säger en del om hur extrema problemen är..
Varför det har blivit så är svårt att säga, det är naturligtvis ett flertal olyckliga omständigheter som har bidragit till att situationen har utvecklats till detta.
Själva bebyggelsen har väl en viss skuld, man har byggt de franska förorterna en bra bit utanför stadskärnan, som egna enklaver som sen sammanlänkas med staden med motorvägar och ringleder.
Dessutom är det inte bara byggmässigt segregerat från övriga centrum, utan också den etniska segregationen är enorm, i dessa förorter bor endast invandrare i stort sett, kontrasterna är enorma jämfört med city där turisterna rör sig.
Men först och främst har Frankrike många invandrare pga sin koloniala historia, och arbetslösheten bland dessa har varit och är mycket hög, tilltron till samhället är låg och många känner sig diskriminerade och utanför.
Detta har i förlängningen lett till att andra och tredje generationens invandrare redan från början känt sig utanför och diskriminerade, de har byggt ett hat mot det franska samhället och mot franska staten och dess myndigheter, vilket har resulterat i ett lågintensivt "krig" mellan franska invandrarungdomar från förorten och polisen.
Polisen är mycket hatade, förtroendet för polisen är lika med noll.
Tyvärr har polisen inte heller alltid agerat föredömligt utan många gånger har polisen brukat övervåld och utfört en ganska grov diskriminering generellt riktat mot invandrarungdomar från förorten.
Det är inte heller endast muslimer detta handlar om, utan en stor del är kristna svarta från före detta franska kolonier i Afrika.
I Tyskland är det annorlunda, här finns det inte så stora förorter, och de tyska städernas bebyggelse ser annorlunda ut, allt är mer sammanbyggt och här talar vi mer om stadsdelar än förorter.
De där enorma miljonprogramsområdena utanför stadskärnorna existerar inte här och inte de allvarliga problemen heller, här kan jag köra runt var jag vill mitt natten, gå ut och röra mig utan några som helst problem, på sin höjd ser man några invandrarungdomar som står och hänger, men jag har helt ärligt aldrig sett något våld ske här, och jag har aldrig blivit utsatt för något obehagligt.
-förutom en endaste gång för några år sedan, då jag rörde mig i ett av de sk. utanförskapsområdena, en sen fredagkväll, på väg till bilen mötte jag ett gäng invandrarungdomar som jag uppfattade som hotfulla, de konfronterade mig och ville ha "eld", på den tiden rökte jag och hade därför en tändare i fickan, jag gav dom tändaren och de tände sina cigg och sen behöll dom tändaren och gick iväg..nåja, jag sa inget.. bäst så..
Dessutom bor man inte heller så segregerat här, det är mer blandat, även om en stadsdel klassas som utanförskapsområde så bebos den av både tyskar och invandrare, dessutom ligger den oftast väldigt nära centrum och gränserna till bättre stadsdelar är flytande, det innebär också att problem med "ghettofiering" minskar avsevärt.
Det handlar naturligtvis också om politik, de tyska bidragen är ganska generösa och det sociala skyddsnätet är starkt i Tyskland.
En strategi som visat sig vara ganska lyckad är att man har agerat i tid när sett att vissa stadsdelar visar tecken på "ghettofiering", man har då medvetet låtit bli att placera nya bidragstagare i den stadsdelen och istället placerat dessa bidragstagare i "finare" stadsdelar samtidigt som man gått in med pengar och satsat på att rusta upp den utsatta stadsdelen.
Jag har själv ett exempel på detta, tidigare bodde jag nämligen i en sådan stadsdel i Hamburg och har själv sett hur stadsdelen utvecklats till det bättre, för 15 år sedan var stadsdelen fylld med problem, hög arbetslöshet, hög kriminalitet/utanförskap och slitet och smutsigt.
Idag är skillnaden enorm, fler tyskar har flyttat in, även om den fortfarande är väldigt mångkulturell, arbetslösheten har minskat, nya bostadsrätter har byggts, kriminaliteten har minskat avsevärt genom en storsatsning på vettiga fritidssysselsättningar för ungdomarna, det är renare och fräschare på gator och torg, ett stort lyft helt enkelt.
Det visar att det går att minska klyftorna i samhället -om man är beredd att satsa pengar, tid och energi på det.
"weseeyou" kan säkert förklara mer om detta, själv har jag aldrig varit i en av dessa franska förorter men det skulle vara intressant att köra dit och se sig omkring lite.
Tyvärr tror det skulle vara stor risk för att få bilen skadad eller kanske till och med utsatt för stenkastning om man kör runt där på egen "förorts-sightseeing" som turist med en bil med utländska reg-skyltar, - man hör helt enkelt inte hemma där, så enkelt är det.