Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-08-01, 08:07
Medlem
knarkparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Lågutbildade är ofta betydligt bättre på att se uppenbara saker än vad de välutbildade "måste tycka rätt för att passa in"-människorna är. Detta fenomen känner Trump till och det är just därför som han först riktade in sig på de lågutbildade. Lågutbildade är inte heller rädda för att diskutera saker öppet, eftersom de inte har speciellt mycket att förlora på det. Snacket sprider sig och snart kommer även de högutbildade inse att "Den där Trump har ju faktiskt rätt i ganska mycket ändå". Helt rätt strategi av Trump.

Det var inte de välutbildade som först påpekade att kejsaren var naken. Snarare var de nog de sista.

Det är väl i varje fall detta lågutbildade vill tro om sig själva. Att de ser det "uppenbara".

http://www.huffingtonpost.com/2012/01/27/intelligence-study-links-prejudice_n_1237796.html

Citat:
Dr. Gordon Hodson, a professor of psychology at the university and the study’s lead author, said the finding represented evidence of a vicious cycle: People of low intelligence gravitate toward socially conservative ideologies, which stress resistance to change and, in turn, prejudice, he told LiveScience.

Why might less intelligent people be drawn to conservative ideologies? Because such ideologies feature “structure and order” that make it easier to comprehend a complicated world, Dodson said. “Unfortunately, many of these features can also contribute to prejudice,” he added.

Dr. Brian Nosek, a University of Virginia psychologist, echoed those sentiments.

“Reality is complicated and messy,” he told The Huffington Post in an email. “Ideologies get rid of the messiness and impose a simpler solution. So, it may not be surprising that people with less cognitive capacity will be attracted to simplifying ideologies.

För den lågutbildade white thrash massan i USA så är det exempelvis helt "uppenbart" att den globala uppvärmningen är ett påhittat koncept för att i deras ögan så ser det inga "uppenbara" effekter. Vardagen fortsätter, det är fortfarande vinter i december osv.

Anledningen till att allt är så "uppenbart" för den lågutbildade massan är för att de inte förstår eller orkar lyssna på någon mer komplicerad förklaring. Då är det lättare att tro på Trump när han säger att det är en myt påhittat av kineserna.

Många av de som stödjer Trump kommer exempelvis från det så kallade "rostbältet"(Ohio, Michigan osv). Fabrikerna som en gång gav jobb åt samhället kan nu hittas i Kina eller Mexiko och den lokala befolkning sitter arbetslösa. Trump säger att han ska tvinga de Amerikanska företagen att flytta tillbaka fabrikerna och det låter genast helt "uppenbart" möjligt i dessa människors öron och undrar varför ingen gjort det tidigare. Om de hade varit lite mer pålästa så hade de insett att den annalkande automationen kommer göra människor som utför dessa fabriksjobb ganska överflödiga inom en snar framtid i vilket fall som helst och att företagen som Trump syftar på helt enkelt inte kommer ta den ekonomiska förlusten att flytta dessa fabriker tillbaka till staterna och anställa Amerikaner igen.

Lågutbildade konservativa människor är allt som oftast helt enkelt så ointelligenta att de inte förstår hur ointelligenta de är. I Afrika och Mellanöstern så är detta problem givetvis ännu värre. Muslimer som fortfarande lever på stenåldern och tycker det är fullt rimligt att könstympa flickor och stena homosexuella. Afrikanska stammar som tycker det är fullt rimligt att offra människor födda med albinism till något påhittat väsen osv.

Sen finns det givetvis undantag som med allt annat...
2016-08-01, 09:20
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Lågutbildade är ofta betydligt bättre på att se uppenbara saker än vad de välutbildade "måste tycka rätt för att passa in"-människorna är. Detta fenomen känner Trump till och det är just därför som han först riktade in sig på de lågutbildade. Lågutbildade är inte heller rädda för att diskutera saker öppet, eftersom de inte har speciellt mycket att förlora på det. Snacket sprider sig och snart kommer även de högutbildade inse att "Den där Trump har ju faktiskt rätt i ganska mycket ändå". Helt rätt strategi av Trump.

Det var inte de välutbildade som först påpekade att kejsaren var naken. Snarare var de nog de sista.

Haha dagens garv - tack!

Jag kan tillägga till ovan utmärkta svar att lågutbildade tenderar att vara tämligen oframgångsrika. Många är arbetslösa och/eller hankar sig fram utan progress, deras liv slutar i princip på samma plats de började. Detta gör dem frustrerade och arga och de vill ha någon att skylla på. Här cashar Trump in. Spelar ingen roll om det är "invandrare som tar våra jobb", "wall street", "företag som flyr utomlands" eller flygande spaghettimonster - om en karismatisk och known from TV-sektledare som Trump säger att det är så, då är det så. Lägg till lite rallies med scientology-känsla samt talspråk på en 4-årings nivå (uppfattas av den lågutbildade som "common sense" och "telling it like it is") så är hjärntvätten komplett.
2016-08-01, 09:49
Medlem
PsychoPaulsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkpark
Det är väl i varje fall detta lågutbildade vill tro om sig själva. Att de ser det "uppenbara".

http://www.huffingtonpost.com/2012/01/27/intelligence-study-links-prejudice_n_1237796.html

För den lågutbildade white thrash massan i USA så är det exempelvis helt "uppenbart" att den globala uppvärmningen är ett påhittat koncept för att i deras ögan så ser det inga "uppenbara" effekter. Vardagen fortsätter, det är fortfarande vinter i december osv.

Anledningen till att allt är så "uppenbart" för den lågutbildade massan är för att de inte förstår eller orkar lyssna på någon mer komplicerad förklaring. Då är det lättare att tro på Trump när han säger att det är en myt påhittat av kineserna.

Många av de som stödjer Trump kommer exempelvis från det så kallade "rostbältet"(Ohio, Michigan osv). Fabrikerna som en gång gav jobb åt samhället kan nu hittas i Kina eller Mexiko och den lokala befolkning sitter arbetslösa. Trump säger att han ska tvinga de Amerikanska företagen att flytta tillbaka fabrikerna och det låter genast helt "uppenbart" möjligt i dessa människors öron och undrar varför ingen gjort det tidigare. Om de hade varit lite mer pålästa så hade de insett att den annalkande automationen kommer göra människor som utför dessa fabriksjobb ganska överflödiga inom en snar framtid i vilket fall som helst och att företagen som Trump syftar på helt enkelt inte kommer ta den ekonomiska förlusten att flytta dessa fabriker tillbaka till staterna och anställa Amerikaner igen.

Lågutbildade konservativa människor är allt som oftast helt enkelt så ointelligenta att de inte förstår hur ointelligenta de är. I Afrika och Mellanöstern så är detta problem givetvis ännu värre. Muslimer som fortfarande lever på stenåldern och tycker det är fullt rimligt att könstympa flickor och stena homosexuella. Afrikanska stammar som tycker det är fullt rimligt att offra människor födda med albinism till något påhittat väsen osv.

Intressant det där med utbildning. Jag har själv ägnat många år på högskola i Sverige, och kan inte för mitt liv förstå hur åren där skulle kunna hjälpa mig att analysera politik, inhemskt eller i ett större perspektiv.

Kan du förklara hur man tänker där? Några speciella kurser jag borde gått?

Utöver det blir det ju otroligt pinsamt när man försöker trycka på Trump som den lågutbildade vurmaren, när det är Clinton och demokraterna som alltid stått och kommer stå för den biten.

Lations och Svarta i amerika är något du skulle anse som välutbildade grupper?

Det visar bara på bristande neutralitet.
2016-08-01, 10:01
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoPaulson
Intressant det där med utbildning. Jag har själv ägnat många år på högskola i Sverige, och kan inte för mitt liv förstå hur åren där skulle kunna hjälpa mig att analysera politik, inhemskt eller i ett större perspektiv.

Utöver det blir det ju otroligt pinsamt när man försöker trycka på Trump som den lågutbildade vurmaren, när det är Clinton och demokraterna som alltid stått och kommer stå för den biten.

Det handlar snarare om att man lärt sig anamma källkritik och tänka analytiskt. Jag har en magister i ekonomi och kan villigt erkänna att jag för tillfället inte känner mig kompetent att argumentera kring handelsavtal på en vettig nivå. Däremot litar jag inte blint på första bästa lajjare som vrålar "China is killing us!" utan tar reda på info från flera olika håll samt försöker se igenom propaganda om sakfrågan intresserar mig.

På högskolan lärde vi ju oss redan från start att underbygga slutsatser med forskning och att lära sig argumentera för sin sak samt opponera andras slutsater vetenskapligt och inte känslostyrt. Den lågutbildade saknar allt detta, det är helt främmande för dem. Det är därför WT tenderar att vara så svart/vita. Gäller inte bara politik utan socialt, en person är antingen "skön" eller "helt jävla dum i huvudet", det finns lixom inga nyanser. Det gör det väldigt svårt att diskutera med dessa människor. Däremot är det oerhört lätt att leda och manipulera dem.
Senast redigerad av mrtowlie 2016-08-01 kl. 10:04.
2016-08-01, 10:02
Medlem
Citat:
Med den logiken så finns det "inga" populister.

Helt rätt

“Populism” is the label that political elites attach to policies supported by ordinary citizens that they don’t like.
2016-08-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Helt rätt

“Populism” is the label that political elites attach to policies supported by ordinary citizens that they don’t like.
Vilket värdelöst citat. Trump är en populist för att han står och skriker att allt är muslimernas och mexikanarnas fel och att han ensamt kan lösa alla USAs problem. Det är inte någon jävla policy utan bara en massa dynga.
2016-08-01, 10:11
Medlem
Is Donald Trump OK? Erratic behaviour raises mental health questions: https://www.thestar.com/news/world/2016/07/31/is-donald-trump-ok-erratic-behaviour-raises-mental-health-questions.html

Citat:
He boasts of his own unparalleled magnificence. He creates and promotes wild conspiracy theories. He tells easily disprovable lies. He fails to finish sentences before he gets distracted by unrelated thoughts. He appears to fly into a wounded rage at mild criticism.

His conduct this summer has been even more erratic than his conduct before. At a rally early last month, Trump became distracted and then angered by a mosquito. At a rally on Thursday, he ranted about his desire to “hit” Bloomberg. When a fire marshal stopped letting people into a rally on Friday, Trump baselessly accused him of being a Clinton agent.

Citat:
It’s a delicate thing to ask, but the fate of humankind is at stake. Is Donald Trump … OK?

“Donald Trump is not of sound mind,” conservative Stephen Hayes wrote two weeks ago in the Weekly Standard.

“Have we stopped to appreciate how crazy Donald Trump has gotten recently?” liberal Ezra Klein wrote last week on Vox.

He “appears haunted by multiple personality disorders,” conservative David Brooks wrote last week in the New York Times.

“We can gloss over it, laugh about it, analyze it, but Donald Trump is not a well man,” Stuart Stevens, chief strategist to Mitt Romney’s 2012 campaign, wrote last week on Twitter.

Citat:
It’s the Goldilocks principle: there appears to be a presidential “sweet spot,” Lilienfeld said, between helpful narcissism and damaging narcissism. While he would not specifically discuss Trump other than to say he is almost certainly sane — “I don’t think he’s out of touch with reality, I think he knows what he’s doing, he probably doesn’t hear voices or have delusional thinking” — he suggested that voters ask themselves a question.

“Is this individual’s narcissism so high that it might be at the upper end of the curve where it’s no longer just healthy self-confidence, which is probably good to some degree, or is it at the point where it could really cause problems?”
2016-08-01, 10:14
Medlem
Fris avatar
Hillarys strategi att spela på att hon är erfaren och Trumparna är "lågutbildade" har ingen chans att fungera av den anledningen att hon har misslyckats så katastrofalt med allt! Utrikespolitik och ekonomi är i ruiner. Demokraternas enda stora reform under 8 år, Obamacare, verkar vara hejdlöst impopulär. "Lita på mig! Lite mer av samma bara så blir allt bra." Det går inte hem. Det handlar inte alls om utbildning såsom i ämneskunskaperna. Det handlar om klass. Somliga wannabes identifierar sig personligen med den politiska mångmiljonärskan. För dem är utbildning bara en rad i CV:t, inte någon verklig färdighet.

Det är som om det bara finns en enda presidentkandidat. Antingen röstar man på Trump, eller så röstar man inte på Trump. Hillary väcker bara avsky.
2016-08-01, 10:16
Medlem
PsychoPaulsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Det handlar snarare om att man lärt sig anamma källkritik och tänka analytiskt. Jag har en magister i ekonomi och kan villigt erkänna att jag för tillfället inte känner mig kompetent att argumentera kring handelsavtal på en vettig nivå. Däremot litar jag inte blint på första bästa lajjare som vrålar "China is killing us!" utan tar reda på info från flera olika håll samt försöker se igenom propaganda om sakfrågan intresserar mig.

På högskolan lärde vi ju oss redan från start att underbygga slutsatser med forskning och att lära sig argumentera för sin sak samt opponera andras slutsater vetenskapligt och inte känslostyrt. Den lågutbildade saknar allt detta, det är helt främmande för dem. Det är därför WT tenderar att vara så svart/vita. Gäller inte bara politik utan socialt, en person är antingen "skön" eller "helt jävla dum i huvudet", det finns lixom inga nyanser. Det gör det väldigt svårt att diskutera med dessa människor. Däremot är det oerhört lätt att leda och manipulera dem.

Notera hur du säger att WT är oförmögna att analysera eller ta till sig källkritik.
Släng in svarta och latinos i din analys och ta den över fikabordet på fakulteten, kan ju bli en spännande upplevelse.

Jag tror du överskattar dig själv och andra med din utbildningsgrad att göra kompetenta analyser över världen. Finns inget i din eller deras arsenal som gör det till något ni är lämpade till.

Det ni gör precis som alla andra människor, är att lyssna och läsa från personer ni tror är auktoriteter, men hur ska du tillämpa vetenskap på en massa tyckande? Hur kontrollerar du dina källor? Hur testar ni åsikterna? Trams såklart.

Ah det blir så många frågor när man snöar in sig i det här att det är bäst man återgår till det man kan.
2016-08-01, 10:31
Medlem
knarkparks avatar
Citat:

http://www.pbs.org/newshour/rundown/trump-overwhelmingly-leads-rivals-in-support-from-less-educated-americans/

Citat:
Trump overwhelmingly leads his rivals for support among the less educated, and draws more modest backing from college graduates and those with postgraduate study, according to exit polls conducted for the Associated Press and television networks by Edison Research.

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2015/07/27/donald-trumps-surge-is-heavily-reliant-on-less-educated-americans-heres-why/

Citat:
Trump's support is strongest with Republicans in the Midwest, conservatives across the country who do not have a college degree and (perhaps not surprisingly) those who report the most negative views of immigration and Mexican immigrants in particular, according to a Washington Post-ABC News poll released last week.

http://www.nytimes.com/2016/07/26/upshot/the-one-demographic-that-is-hurting-hillary-clinton.html?_r=0

Citat:
The list of voting groups generally alienated by Donald J. Trump is long: Hispanics, women, the young, the college educated and more. How is it that he’s in such a close race with Hillary Clinton?

The answer lies with a group that still represented nearly half of all voters in 2012: white voters without a college degree, and particularly white men without a degree.

Mrs. Clinton is showing enormous weakness with this group. And these voters are supporting Mr. Trump in larger numbers than they supported Mitt Romney four years ago. It’s enough to keep the election close. It could even be enough for him to win.

http://fortune.com/2016/07/11/donald-trump-educated-white-voters/

Citat:
Republican pollster Greg Strimple of Idaho says the gap is understandable. Voters without a college education, he said, are more likely to be struggling financially, to feel alienated from the political class that Trump rails against. They are more likely to find solace in his promise to stop illegal immigration.

Trump har helt klart sitt starkaste stöd bland lågutbildade vita män. Många välutbildade övre medelklass republikaner är starkt skeptiska till Trump och om du läser artiklarna så ser du att många till och med överväger Hillary framför Trump.

Svarta och latinos är allt som oftast ganska "säkra" röstare för demokraterna av uppenbara skäl.
Senast redigerad av knarkpark 2016-08-01 kl. 10:35.
2016-08-01, 10:33
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Notera hur du säger att WT är oförmögna att analysera eller ta till sig källkritik.
Släng in svarta och latinos i din analys och ta den över fikabordet på fakulteten, kan ju bli en spännande upplevelse.

Jag tror du överskattar dig själv och andra med din utbildningsgrad att göra kompetenta analyser över världen. Finns inget i din eller deras arsenal som gör det till något ni är lämpade till.

Det ni gör precis som alla andra människor, är att lyssna och läsa från personer ni tror är auktoriteter, men hur ska du tillämpa vetenskap på en massa tyckande? Hur kontrollerar du dina källor? Hur testar ni åsikterna? Trams såklart.

Ah det blir så många frågor när man snöar in sig i det här att det är bäst man återgår till det man kan.

Jag säger att de tenderar att vara så. Dvs det finns undantag. På vilket sätt har jag överskattat mig själv? Jag skrev ju för fan precis att jag är inkompetent tex inom handelsavtal. Det enda jag har att lägga på bordet är att försöka inte vara känslostyrd utan ta in alla sidor och tänka själv. Jag vill hävda att högutbildade tenderar att vara bättre på detta. Sen finns det så klart folk med skygglappar även inom den kategorin.

Hur kontrolleras källor. Man kan ju googla tex. När Trump i sitt tal sa att grov brottslighet stiger i USA så är sanningen helt tvärt om, den har minskat stadigt de senaste 15 åren. En viss skillnad eller hur? Ett white trash iklädd "make america great"-kepa gör inte den googlingen. Han litar på Trump. Tyvärr.
2016-08-01, 10:35
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Och för de högutbildade minoritetsgrupperna svarta, latinos, muslimer, är det självklart att rösta på Hillary, eftersom hon har så goda argument och därför tilltalar den intellektuella eliten? Du vet den där bildade gruppen som lärt sig att det är ett vinnande argument att Hillary föddes med en fitta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in