Citat:
Ja, det förstår jag, men jag menar då på att det enda som existerar är det som verkligen existerar (dvs. i fallet relativitetsteorin menar jag att det enda som existerar av själva teorin är fysiska papper, elektriska mönster på fysiska hårddiskar eller i fysiska hjärnor, osv). Att det som verkligen existerar är på ett visst sätt menar jag inte har att göra med idéerna som är beskrivna där, utan för att universum fungerar så, vilket inte har att göra med någon idé.Nej, jag menar verkligen att idévärlden har en existens som är oberoende av oss och av hela universum. Nu kan jag förstås inte bevisa att det är så, men vi kan väl kalla det för min metafysiska teori eller nåt.
Och visst har talen med detta att göra. Nu är jag ingen hejare själv på (akademisk) metafysik, men jag tror att vi här också talar om universals.
https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_(metaphysics)
Och visst har talen med detta att göra. Nu är jag ingen hejare själv på (akademisk) metafysik, men jag tror att vi här också talar om universals.
https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_(metaphysics)
Jag tar och svarar på det här också, trots att det inte är riktat till mig
Citat:
Fast det innebär inte att schacks strategier existerar oberoende av det fysiska spelet och dess spelare. Men vi kan gå längre: ett specifikt drag, t.ex. fianchetto, menar jag inte existerade alls innan någon spelade så, och lade märke till det. Schack fungerar så, enligt dess regler, att det kan vara bra eller dåligt att spela så - men gruppen av "öppningar" eller "strategier" består av en lista av drag som folk håller i minnet (eller på papper osv). Att olika personer, eventuellt boende i Andromedagalaxen, har separata listor med identiska drag spelar ingen roll. De har uppkommit oberoende av varandra, och är identiska men fysiskt separerade, precis som två elektroner är identiska men fysiskt separata objekt.
Alltså, jag menar nog faktiskt att den bästa schacköppningen fanns redan vid Big Bang. Liksom ett otal andra bästa strategier till spel som ingen har kommit på än. Om någon hittar på dessa spel (eller snarare upptäcker dem) så kommer de kanske också att upptäcka den bästa strategin.
Varför tror jag detta? Därför att om det finns varelser i t ex Andromedagalaxen som också råkar ha upptäckt schack med precis våra regler (förutom t ex att pjäserna har andra namn) så kommer de också att ha samma sorts funderingar om öppningsstrategi, om vilka pjäser och positioner som är värdefullast, om smarta trick som gaffel och avdragare, och så förstås om slutspel. Givet reglerna (axiomen) måste de komma dithän om de vill vinna spelet mot varandra. Schack och dess olika strategier har alltså en objektiv karaktär som är oberoende av just vår existens -- eller någon eller något annat heller.
Varför tror jag detta? Därför att om det finns varelser i t ex Andromedagalaxen som också råkar ha upptäckt schack med precis våra regler (förutom t ex att pjäserna har andra namn) så kommer de också att ha samma sorts funderingar om öppningsstrategi, om vilka pjäser och positioner som är värdefullast, om smarta trick som gaffel och avdragare, och så förstås om slutspel. Givet reglerna (axiomen) måste de komma dithän om de vill vinna spelet mot varandra. Schack och dess olika strategier har alltså en objektiv karaktär som är oberoende av just vår existens -- eller någon eller något annat heller.
Ett tankeexperiment. Ponera ett spel som inte är uppfunnet och som aldrig kommer att uppfinnas, inte ens i ett parallellt 27-dimensionellt universum befolkat av gudavarelser osv. - men om det skulle existera så skulle det finnas en bästa strategi. Finns den bästa strategin trots att spelet inte (fysiskt) finns till?