2016-07-28, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men seriöst nu, hur fan orkar du älta den här frågan på det vis du gör?

Ja, jag tror utredningen blir förfärligt enkel, de borde snabbt komma till slutsatsen att inget brott har begåtts, gör de inte det ska jag sluta betala skatt, oduglingar som lever av skattemedel ska inta ha sitt leverne betalt om de inte kan prioritera och skilja agnarna från vetet.

Jag har sällan sett en sådan här storm i ett vattenglas ens på Flashback och det tyder väl på att det är sommarlov och att glina har fått för mycket fritid.

Du svarar inte på frågor och det får mig att tro att du faktiskt inser att det här är fel men du vill bara inte låtsas om det.

För frågan är ställd varför skulle någon få gå omkring och kasta nät över folk?

Och sen på tio sekunder blankt bakbinda någon i grupp om fem mot en och trä på ett halsjärn och sen börja skrika och blåsa i horn så att den chockade överfallne känner att de inte kan ta sats och ropa ut att de vill bli lössläppta?

Men du kanske har rätt just i den anmälda kvinnans fall kanske de beskrev allt från nätkastning till försäljningen och hon ville detta men hittade sen på att hon var kränkt och polisanmälde. Det scenariot finns ju alltid.

Svara gärna på varför män i grupp om fem ska få kasta nät över andra människor och binda ihop dem och sätta halsjärn på dem och fråga efter?
Citera
2016-07-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Instämmer. Att det blev en sån lång tråd med så många meningslösa kränkta feminister och gnällspikar förvånar. De där feminassarna har väl sommarlov och inget att göra, Barbiedockor är väl ute nu, så de kan inte mata dem. I stället gnäller de på några karlar som vill roa allmänheten.

Är du en av de som själv skulle vilja ha ett nät kastat över dig och blir bakbunden och får halsjärn på dig när du exempelvis rör dig någonstans i samhället? För att roa allmänheten?
Citera
2016-07-28, 07:10
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Instämmer. Att det blev en sån lång tråd med så många meningslösa kränkta feminister och gnällspikar förvånar. De där feminassarna har väl sommarlov och inget att göra, Barbiedockor är väl ute nu, så de kan inte mata dem. I stället gnäller de på några karlar som vill roa allmänheten.
Tycker du det är OK att hoppa på en obekant person bland besökarna på en marknad/friluftsmuseum. Omringa personen, bakbinda och sätta på halsjärn och sedan paradera runt med personen samtidigt som du blåser i horn och ropar ut att personen kan köpas som slav. Sedan ställa upp personen på ett podium och genomföra en slavauktion.

Tycker du detta är något som en turist på en historieinriktad turistattraktion ska vara beredd på? Tycker du att den som betalar 90 kr inträde finna sig i förnedrande behandling och frihetsberövande för att ett kringresande sällskap ska få tillfälle att roa sig på besökarens bekostnad?

Har du sett filmerna i tråden?
Citera
2016-07-28, 11:46
Medlem
Manuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vikinglajvare som aldrig besökt Foteviken eller annat liknande evenemang

Hur vet du det? Har du koll på dessa 200?

I ett öppet brev till Foteviken kräver 200 kvinnliga vikingalajvare från hela Norden att återfå rätten till sina kroppar – och sina marknader. – Vi vägrar vara rädda för övergrepp, säger Linnea Risinger.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-15/sexistsunket-pa-foteviken-har-pagatt-for-lange

Och så har vi då de som i ett decennium försökt lyfta problemen -- men du vet att de aldrig ens varit där ..

Caroline Holmberg som arbetar för att höja kvinnors status i vikingakretsar menar att händelserna i Höllviken är ett bakslag för hela rörelsen. – Att någon blir såld mot sin vilja är fruktansvärt, säger hon.
[...]
Knallen Caroline Holmberg har arbetat för att belysa jämställdhetsfrågor inom vikingakretsar under det senaste decenniet.

[...]
Caroline Holmberg har arbetat som knalle på Fotevikens marknad i flera år och har varit på många av auktionerna.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-14/teatergruppens-kvinnosyn-ar-inte-ok

Men DU är förstås mer insatt än kvinnorna själva i var de varit, och vad de har för erfarenheter ... Så "flashbackigt" ...

Edit:
Dessutom handlar inte protesterna om de aktörer som är med i spelet - utan om att man ger sig på publik som vare sig tillfrågats eller förberetts.

Kommer jag överens med någon om att denne får binda mig, ta på min kropp och uttala sexistiska kommenterar om mig så är det inte ett övergrepp när så sker -- eftersom informerat samtycke då finns..

Gör någon det utan att jag godkänt det så är det ett övergrepp ..

Lajvare och reenactors är verkligen inte samma sak. Lajvare klär ut sig till alver och troll och låtsas att de är just alver och troll, medan reenactors är mer hobby-arkeologer som försöker skapa en autentisk livsstil eller hantverk baserat på fynd. Lajvare lajvar inte på vikingamarknader, utan de håller sig till sina egna ställen. Anledningen till att jag vet detta är för att jag känner många reenactors och har därför kunnat följa diskussionen på Facebook. Jag har sett flera som har tagit upp det faktum att den stora majoriteten av dessa kvinnor sysslar uteslutande med lajv och har aldrig ens besökt Foteviken. Vikingavärlden är inte SÅ stor, utan de har bra koll på vilka som besöker de olika marknaderna. Det är inte orimligt att ifrågasätta varför kvinnliga vikingar inte upplever Foreviken som en farlig sexistisk håla, och varför lajvarna upplever totala motsatsen.

Edit: En representant för Gudahagen gick också ut på Facebook och skrev att när den här historien började så ville helt plötsligt jättemånga lajvare gå med i deras Facebooksida, trots att de aldrig varit de minsta intresserade av varken vikinga-reeneactment eller Gudahagen innan. Visst är det märkligt att så många lajvare helt plötsligt blir superintresserade av vikinga-reenactment? Jag kan lova dig att om de blivit insläppta i gruppen så hade de vittnat om omfattande övergrepp även på Gudahagen.
Senast redigerad av Manul 2016-07-28 kl. 11:51.
Citera
2016-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Lajvare och reenactors är verkligen inte samma sak. Lajvare klär ut sig till alver och troll och låtsas att de är just alver och troll, medan reenactors är mer hobby-arkeologer som försöker skapa en autentisk livsstil eller hantverk baserat på fynd. Lajvare lajvar inte på vikingamarknader, utan de håller sig till sina egna ställen. Anledningen till att jag vet detta är för att jag känner många reenactors och har därför kunnat följa diskussionen på Facebook. Jag har sett flera som har tagit upp det faktum att den stora majoriteten av dessa kvinnor sysslar uteslutande med lajv och har aldrig ens besökt Foteviken. Vikingavärlden är inte SÅ stor, utan de har bra koll på vilka som besöker de olika marknaderna. Det är inte orimligt att ifrågasätta varför kvinnliga vikingar inte upplever Foreviken som en farlig sexistisk håla, och varför lajvarna upplever totala motsatsen.

Då får vi väl konstatera då att övergreppsgruppen varken är lajvare eller reenactors.

Edit: En representant för Gudahagen gick också ut på Facebook och skrev att när den här historien började så ville helt plötsligt jättemånga lajvare gå med i deras Facebooksida, trots att de aldrig varit de minsta intresserade av varken vikinga-reeneactment eller Gudahagen innan. Visst är det märkligt att så många lajvare helt plötsligt blir superintresserade av vikinga-reenactment? Jag kan lova dig att om de blivit insläppta i gruppen så hade de vittnat om omfattande övergrepp även på Gudahagen.

Vad är du kan lova mig? Kan du förklara detta ytterligare då jag inte alls förstår vad du skriver? Lajvare vill bli reenactors på Gudahagen och om de fått det skulle de ha vittnat om omfattande övergrepp?

Skulle Gudahagsledning begå övergrepp på lavarna om de fick bli medlemmar på Facebook?
Citera
2016-07-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manul
Det är inte orimligt att ifrågasätta varför kvinnliga vikingar inte upplever Foreviken som en farlig sexistisk håla, och varför lajvarna upplever totala motsatsen.

Att kritisera männen runt sig är att kritisera sig själv. Det hör inte till vanligheterna att kvinnor kritiserar de fantastiska och underbara männen de haft den stora turen att få lära känna. Bättre då att attackera de hemska män man stöter på när man går utanför sin egen bubbla och till exempel besöker ett vikinga-reenactment.

Att lajvarna kommer utifrån och har begränsad personlig erfarenhet av den här företeelsen gör dem bättre rustade att objektivt bedöma den. De ingår inte i den krets som normaliserat och byggt en gemenskap runt beteendet.
Citera
2016-07-28, 13:04
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och så har en liten ansamling extremfeminister i tråden som gör allt för att kasta skit på vikingamännen som bara ville roa allmänheten med en liten "teaterföreställning", ingen har fortfarande blivit skadad eller avlidit under skådespelet men ändå så har detta blivit en fix ide för en förvirrad liten klick förvirrade stackare som dig.

Varför är ni så intresserade av att blåsa upp det här till orimliga proportioner? Har ni inget annat att bry er om? Är ni arga för att ni troligtvis skulle bli ratade av vikingamännen pga ålder och utseende?

Enligt min erfarenhet så är personer som blir upprörda över såna här bagateller oftast människor som befinner sig i djup psykisk obalans. Hur mår du/ni egentligen?

Man kan även tänka sig i ett vidare perspektiv att det finns nog kanske rätt många tjejer/kvinnor som tänder på upplägget (en lek givetvis) att bli såld som "slav"? Är det måhända där skon klämmer?

Luuugn och fiiiin nu

Jag blir förbannad på sånt här gycklartrams dels för att det drar skam över vårt kulturarv dels för att ett gäng småperversa gubbar och kärringar kommer undan med skitbeteende under täckmanteln av nån jävla vikingalek.

Vad gäller psykisk hälsa så kan man ju ifrågasätta hur den är hos en 45-åring som tillbringar somrarna med att kasta nät över 15-åriga småtjejer (ja, vissa ser extremt unga ut på bilderna) och leka slavauktion. Bapåskojasså. Höhö.
Vuxna människor som leker ...njaaa.

Sen FÖRSTÅR jag att man tar vikingarna i försvar som en ryggmärgsreflex (det gjorde jag också först) pga allt jävla trams som förekommer. Lättkränkta kvinnor förekommer titt som tätt i media och jag var säker på att det var så i detta fallet också.
Tills jag kollade på gycklarnas youtube-kanal och deras facebook där feta araber kommenterade tjejerna. Då fick jag dåliga vibbar. Och när vigillarfitta får dåliga vibbar då ÄR det nåt som är dåligt.
Sen när man insåg hur fullkomligt blåsta i skallen medlemmarna i denna grupp är efter deras uttalanden då blev det roligare att stanna kvar i denna tråd.
Det är har liksom INGENTING med vikingatiden att göra. Det förstår varje tänkande människa med ett uns erfarenhet av mellanmänskliga relationer.

Citat:
Man kan även tänka sig i ett vidare perspektiv att det finns nog kanske rätt många tjejer/kvinnor som tänder på upplägget (en lek givetvis) att bli såld som "slav"? Är det måhända där skon klämmer?

Det gör det garanterat och det är underbart. Jag sväljer hela The Gorean-fetischen med hull och hår. Det är min grej. Kanske därför man blir extra förbannad eftersom man förstår vad det handlar om. Tjejerna du nämner hittar man dock inte bland slumpmässigt utvalda marknadsbesökare.

Edit : Kan medge att tonen här och på facebook är rätt så rå mot gycklarna. Men det beror mest på deras egen attityd. Lättkränkt var det va?
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-07-28 kl. 13:18.
Citera
2016-07-28, 13:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Luuugn och fiiiin nu

Jag blir förbannad på sånt här gycklartrams dels för att det drar skam över vårt kulturarv dels för att ett gäng småperversa gubbar och kärringar kommer undan med skitbeteende under täckmanteln av nån jävla vikingalek.

Vad gäller psykisk hälsa så kan man ju ifrågasätta hur den är hos en 45-åring som tillbringar somrarna med att kasta nät över 15-åriga småtjejer och leka slavauktion. Bapåskojasså. Höhö.
Vuxna människor som leker ...njaaa.

Sen FÖRSTÅR jag att man tar vikingarna i försvar som en ryggmärgsreflex (det gjorde jag också först) pga allt jävla trams som förekommer. Lättkränkta kvinnor förekommer titt som tätt i media och jag var säker på att det var så i detta fallet också.
Tills jag kollade på gycklarnas youtube-kanal och deras facebook där feta araber kommenterade tjejerna.
Då fick jag dåliga vibbar. Och när vigillarfitta får dåliga vibbar då ÄR det nåt som är dåligt.

"Feta araber" får givetvis tycka vad dom vill om tjejerna som medverkar i vikingamännens slavskådespel, yttrandefrihet gäller också dom precis som för skribenter som micro och Evets här i tråden som pratar om "äckliga gamlingar" och feta gubbar, vad ger förresten dig rätt att kränka araberna med att kalla dom feta? Allt är tydligen tillåtet när det gäller att kränka män men så fort en flicksnärta eller två får ett nät kastat över sig i en teaterföreställning/offentligt skådespel så skiter både du, micro och Evets på er. Ni kan inte må bra eftersom ni överreagerar.

Om vi summerar denna storm i en vattenpöl så handlar det helt uppenbart om oerhört lättkränkta kvinnor som antingen vill ha uppmärksamhet eller någon form av skadestånd, tyvärr så lever vi i en tid då vissa personer tydligen gör vad som helst för lite pengar, uppmärksamhet eller mediatid.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-07-28 kl. 13:23.
Citera
2016-07-28, 13:20
Medlem
Ingen som var där och bevittnade spektaklet? Vill inte lägga skulden på offret, men kunde hon inte skrikit "släpp mig för fan, jag jobbar faktiskt, mina brukare sitter där borta och är livrädda och behöver mig. Släpp mig annars anmäler jag er!".

Hade ju varit mindre kul för teatergruppen om kvinnan väldigt uppenbart var kvar i "verkligheten" och de hade väl får man förmoda släppt henne omgående.
Citera
2016-07-28, 13:22
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Feta araber får givetvis tycka vad dom vill om vikingamännens slavskådespel, yttrandefrihet gäller också dom precis som för skribenter som micro och Evets här i tråden som pratar om "äckliga gamlingar", vad ger förresten dig rätt att kränka araberna med att kalla dom feta? Allt är tydligen tillåtet när det gäller att kränka män men så fort en flicksnärta eller två får ett nät kastat över sig i en teaterföreställning/offentligt skådespel så skiter både du, micro och Evets på er. Ni kan inte må bra eftersom ni överreagerar.

Om vi summerar denna storm i en vattenpöl så handlar det helt uppenbart om oerhört lättkränkta kvinnor som antingen vill ha uppmärksamhet eller någon form av skadestånd, tyvärr så lever vi i en tid då vissa personer tydligen gör vad som helst för lite pengar, uppmärksamhet eller mediatid.

Jag kränker perversa kärringar också. Men inte alla. Älskar de flesta perversa kärringar, men inte såna som jobbar under täckmantel

Och jag kan väl erkänna att jag har nån sorts aversion mot just araber. Det känns helt OK faktiskt. Jag bjuder på det.

Vad gäller flicksnärtor så är jag av den uppfattningen att man ska vara försiktig med dom. På samma sätt som man ska vara försiktig med dig också, Lawnmoverman2011.

Polisärendet tror jag inte kommer leda till någonting. Och det rör mig inte i ryggen. Det viktigaste i denna soppa var att gycklargänget fick sig en tankeställare.
Kanske dags att byta hobby och skaffa sig ett liv eller helt enkelt hitta dom där tjejerna du nämnde tidigare.
Så långt allt gott.

Men du ger dig inte med dina "vikingamän". Det är gulligt.
Själv finner jag det mer troligt att springa på en utomjording än en viking år 2016.
Senast redigerad av vigillarfitta 2016-07-28 kl. 13:39.
Citera
2016-07-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ingen som var där och bevittnade spektaklet? Vill inte lägga skulden på offret, men kunde hon inte skrikit "släpp mig för fan, jag jobbar faktiskt, mina brukare sitter där borta och är livrädda och behöver mig. Släpp mig annars anmäler jag er!".

Hade ju varit mindre kul för teatergruppen om kvinnan väldigt uppenbart var kvar i "verkligheten" och de hade väl får man förmoda släppt henne omgående.

Och de gjorde hon inte? Berätta gärna mer om hur det gick till!
Citera
2016-07-28, 13:33
Medlem
Citat:
"Feta araber" får givetvis tycka vad dom vill om tjejerna som medverkar i vikingamännens slavskådespel, yttrandefrihet gäller också dom precis som för skribenter som micro och Evets här i tråden som pratar om "äckliga gamlingar" och feta gubbar, vad ger förresten dig rätt att kränka araberna med att kalla dom feta? Allt är tydligen tillåtet när det gäller att kränka män men så fort en flicksnärta eller två får ett nät kastat över sig i en teaterföreställning/offentligt skådespel så skiter både du, micro och Evets på er. Ni kan inte må bra eftersom ni överreagerar.

Det här överreagerandet du pratar om vad handlar det om? Vad är det jag överreagerar på?

Du har fortfarande inte svarat på varför man ska få i en grupp av fem kasta nät över en person på ICA? Och sen bakbinda denne och trä på halsjärn med koppel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in