Precis! Att polisen/åklagaren skulle fått inspiration från Fb-tråden är den sedvanliga förvanskningen av fakta som alternativsekten kör med. Det var ju Nerijus advokat Rönnbäck som hämtade all sin inspiration från Fb, speciellt alternativtråden hehe

Här kommer polisens frågor till professor Långström samt hans yttrande. Behövdes knappast något luskande på Fb. Polisen/åklagaren har ett seriöst arbetssätt, till skillnad från Rönnbäck.
FRÅGESTÄLLNINGAR, Långström , 2015-09-22 11:00 diarienr: 5000-K698204-15
Angående sexuellt motiverade brott
Skriver några rader till dej med anledning av din erfarenhet som forskare
m.m. kring sexuella avvikelser och sexualbrott.
Jag har några frågeställningar som Du kanske kan hjälpa oss med att reda ut.
Förutsättningen för frågeställningarna är att man anträffat en död kvinna som
konstaterats blivit övermannad och är vid anträffandet delvis avklädd, tejpad
och hängd. Ingen penetration konstateras.
Frågeställningarna är då följande:
1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?
2. Går det att säga något om misstänkta gärningsmän till sexuellt
motiverade mord normalt är dömda för brott sedan tidigare?
3. Hur fungerar denna typ av gärningsmän utåt sett?
4. Finns det några vetenskapliga studier eller rapporter kring denna typ av
brott och gärningsmän?
Med vänliga hälsningar
Lars Johansson
Kriminalkommissarie
YTTRANDE , 2015-10-05 13:30 diarienr: 5000-K698204-15
Bakgrund
Jag tackar för frågorna och ska försöka besvara dem kort nedan.
Det underlag angående sakförhållandena jag har i det aktuella ärendet bygger på en muntlig
dragning för mig av kriminalkommissarie Lars Johansson och hans medarbetare, fredagen den
18 september i Polishuset i Skövde.
Min egen kompetens inom området bygger på att jag sedan 1995 arbetat med forskning kring
orsaker till allvarliga vålds- och sexualbrott. Samt hur sådana kan förebyggas och förövare bedömas och rehabiliteras.
Svar
1) De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av
dödligt våld årligen.
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter
döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och
fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
2) Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med
sexuella motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet.
En ännu större andel har inte någon tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.
3) Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället;
fast partner och egna barn förekommer hos ganska många.
Socialt umgänge därutöver är dock ofta begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare. Svår psykisk ohälsa finns ibland och missbruk/beroende av alkohol /droger är vanligare än i normalbefolkningen.
4) Ja, dessa två utgör färska och välgjorda arbeten:
Greenall PV, & Richardson C. Adult male-on-female stranger sexual homicide: A descriptive (baseline)
study from Great Britain. Homicide Studies 2015, 19, 237–256.
Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld. Gulmarkeringar sammanfattar sådant som jag bedömt kan ha möjligt intresse för läsaren.
James J, Proulx J. A psychological and developmental profile of sexual murderers: A systematic
review. Aggression and Violent Behavior 2014, 19, 592–607.
Denna studie är en systematisk kunskapsöversikt av forskningslitteraturen fram till idag om sexuellt motiverade förövare av dödligt våld. Det är resultaten angående dem som författarna kallar ”NSM”, non-serial sexual murderers, som bedöms ha mest relevans i aktuellt ärende.
Båda artiklarna är publicerade i peer-reviewgranskade vetenskapliga tidskrifter och bifogas också
som PDF. Dessa får dock inte spridas fritt av copyrightskäl.