Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Har jag råd att ta förlusten att min bil till 50 000 kr blir skrot? Ja!
Har jag råd med bilbärgning eller ny ruta till 2000 kr? Ja! (blir en gammal bil med elektronisk startspärr stulen? Nei!)
Har jag råd att mitt hus brinner upp? Nei!- därför är huset ordentligt försäkrat
Försäkringsbolag håller inte på med välgöremhet. De lever av dig och din ängslan. Försäkra det du Inte har råd att förlora. I ett längre perspektiv lönar sig alltid trafikförsäkring! (med förbehåll mot att du är extremt klantig...😂
Att pröjsa 3500 kr för helgens bilbärgning efter oljetrågets möte med en stenjävel var surt där och då, men jag har haft bil i 24 år utan att ha haft behov för bärgning...
Word bro.
Försäkring ska täcknas när man inte har rad att införskaffa ett substitut. Men det finns ju undantag. Är man en erfaren förare och nyttjar bilen mer än normalpersonen eller ifall bilmodellen har onormalt höga reparationskostnader, kan det vara värt det.
Jag har en bil i premiumklassen och betalar ca 1/20 av bilens värde i helförsäkring varje ar. Har jag rad att skrota bilen och köpa en motsvarande? Jag antar det. Men jag kör arligen ca 4500 mil i ganska svindlande hastigheter. Det är manga timmar bakom ratten med och ett och annat tillbud. Statistiskt sett kommer det att smälla en dag. I Tyskland där jag kör mycket, är man medskyldig om man kör snabbare än 130 km/h, även om det är fri hastighet.
En annan förare körde in i min parkerade bil och orsakade en till synes liten skada, men reparationskostnaden uppgick till 17000 EUR. Hade han lyckats smita hade istället jag suttit med skägget i brevladan...om jag inte hade haft helförsäkring.