2016-06-29, 22:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Skärpning ombedes!

// Mod
Citera
2016-06-29, 22:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Nu förstod jag inte. Men Folksam är ju tydlig att maskinskadan är fram till bilen är 10 år eller gått högst 12 tusen mil. Nu vet jag att man kan försäkra en 100 år gammal bil men det hör inte hit. Jag frågar fortfarande om jag gör rätt i att teckna helförsäkring för en bil som gått över 12 tusen mil?

Vet inte om jag är så otydlig, eller om Folksam som inte förklarar det på ett bättre sätt eller om ni nu inte läser ordentligt.

Helförsäkring eller ej handlar om din ekonomiska situation och om vilken bil du äger. En "normal" bil med 12000 mil på mätaren och en ålder på 12 år hade jag sannolikt bara haft halvförsäkring på. Rör det sig om en billig korean så hade jag bara kört med trafikförsäkring.
Citera
2016-06-29, 22:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Nu förstod jag inte. Men Folksam är ju tydlig att maskinskadan är fram till bilen är 10 år eller gått högst 12 tusen mil. Nu vet jag att man kan försäkra en 100 år gammal bil men det hör inte hit. Jag frågar fortfarande om jag gör rätt i att teckna helförsäkring för en bil som gått över 12 tusen mil?

Vet inte om jag är så otydlig, eller om Folksam som inte förklarar det på ett bättre sätt eller om ni nu inte läser ordentligt.
Maskinskada och helförsäkring har inget med varandra att göra, dom gäller för olika saker.
Om du gör rätt i att teckna helförsäkring beror på värdet av bilen kontra försäkringskostnaden, vilket vi inte vet något om.
Citera
2016-06-29, 22:25
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Maskinskada och helförsäkring har inget med varandra att göra, dom gäller för olika saker.
Om du gör rätt i att teckna helförsäkring beror på värdet av bilen kontra försäkringskostnaden, vilket vi inte vet något om.

Vad gäller för maskinskada?

Mi bils värde idag är runt 60- 70 tusen tror jag. Försäkringen är på ca 700 kr. Värt att ha hel?
Citera
2016-06-29, 22:28
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2016-07-01, 14:46
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Har jag råd att ta förlusten att min bil till 50 000 kr blir skrot? Ja!
Har jag råd med bilbärgning eller ny ruta till 2000 kr? Ja! (blir en gammal bil med elektronisk startspärr stulen? Nei!)

Har jag råd att mitt hus brinner upp? Nei!- därför är huset ordentligt försäkrat

Försäkringsbolag håller inte på med välgöremhet. De lever av dig och din ängslan. Försäkra det du Inte har råd att förlora. I ett längre perspektiv lönar sig alltid trafikförsäkring! (med förbehåll mot att du är extremt klantig...&#128514

Att pröjsa 3500 kr för helgens bilbärgning efter oljetrågets möte med en stenjävel var surt där och då, men jag har haft bil i 24 år utan att ha haft behov för bärgning...

Word bro.
Försäkring ska täcknas när man inte har rad att införskaffa ett substitut. Men det finns ju undantag. Är man en erfaren förare och nyttjar bilen mer än normalpersonen eller ifall bilmodellen har onormalt höga reparationskostnader, kan det vara värt det.

Jag har en bil i premiumklassen och betalar ca 1/20 av bilens värde i helförsäkring varje ar. Har jag rad att skrota bilen och köpa en motsvarande? Jag antar det. Men jag kör arligen ca 4500 mil i ganska svindlande hastigheter. Det är manga timmar bakom ratten med och ett och annat tillbud. Statistiskt sett kommer det att smälla en dag. I Tyskland där jag kör mycket, är man medskyldig om man kör snabbare än 130 km/h, även om det är fri hastighet.

En annan förare körde in i min parkerade bil och orsakade en till synes liten skada, men reparationskostnaden uppgick till 17000 EUR. Hade han lyckats smita hade istället jag suttit med skägget i brevladan...om jag inte hade haft helförsäkring.
Citera
2016-07-02, 00:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Helförsäkring eller ej handlar om din ekonomiska situation och om vilken bil du äger. En "normal" bil med 12000 mil på mätaren och en ålder på 12 år hade jag sannolikt bara haft halvförsäkring på. Rör det sig om en billig korean så hade jag bara kört med trafikförsäkring.

Det är så liten skillnad mellan trafik och halvförsäkring att man bör välja halvförsäkring. Det är guld värt den dag man får ett stenskott och att byta ruta annars kostar lika mycket som bilens värde.
Citera
2016-07-02, 08:51
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är så liten skillnad mellan trafik och halvförsäkring att man bör välja halvförsäkring. Det är guld värt den dag man får ett stenskott och att byta ruta annars kostar lika mycket som bilens värde.

Samt när det kommer till bilbärgning på vissa större vägar så krävs det numera att även en TMA-bil medverkar, har man endast trafikförsäkring så får man betala hela kalaset ur egen ficka.
Citera
2016-07-25, 07:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Har oftast bara trafik, men nu har jag en bil värd femtusen med sprucken vindruta som kostar 5100kr att byta utan försäkring. Onödigt snålt av mig då mellanskillnaden mellar trafik och halvförsäkring brukar vara 300-400kr per år.
Citera
2016-07-26, 21:16
Medlem
Jag valde mellan trafik och halv. Det var en bil värd cirka 15000. Jag valde halv, tur det för den tog eld under färd och blev skrot. Med bara trafik hade jag naturligtvis inget fått för förlusten av bilen, och jag hade dessutom fått betala bärgningen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in