2015-11-21, 21:04
Medlem
Cliffaks avatar
Det har öppnat en i Sumpan nu också.

Jag gillar deras frysta champinjoner och minimorötter, perfekt att steka med andra grönsaker.

När man bor ensam tycker jag det är svårt att lagerhålla en stor variation av råvaror utan att de hinner bli dåliga så djupfryst av högre kvalitet än de tråkiga varianterna vi haft här sedan tidigare. Variationen på de stora kedjornas sortiment av djupfrysta grönsaker har ju förmodligen inte utvecklats sedan sjuttiotalet..
Citera
2015-11-22, 22:06
Medlem
Har bara varit inne och vänt. de har väl bara en massa halvfabrikat med tillsatser? Eller har de rent kött som är prisvärt också?
Citera
2015-11-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Har bara varit inne och vänt. de har väl bara en massa halvfabrikat med tillsatser? Eller har de rent kött som är prisvärt också?

Finns en del rent kött med dock är det inga superpriser.

Brukar handla lite då och då finns mycket halvfabrikat som enligt mig håller väldigt bra kvalitet.
Citera
2015-11-22, 22:35
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Något nytt tips på vad man ska prova?

Deras Marguerita pizza som är ugnsbakad smakar supergott. De Indiska färdigrätterna
är också jättegoda med god kvalitet och bra kryddning.
Brukar testa någon produkt då och då, de har specialpriser på vissa produkter varje
månad.
Citera
2015-11-22, 22:39
Medlem
The_Aces avatar
Testat deras Cordon Bleu och citronsorbet - mediokert.
Jag tror dom max kommer att finnas etablerade i Sverige ett par år till tills budgeten tar slut.
Citera
2015-11-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Finns en del rent kött med dock är det inga superpriser.

Brukar handla lite då och då finns mycket halvfabrikat som enligt mig håller väldigt bra kvalitet.

Har du exempel på bra halvfabrikat? Inga sprängfulla med nitrit, tack.
Citera
2015-11-25, 20:04
Medlem
Det är väldigt roligt att Picard tycks ha lyckats i Sverige. Länge tyckte jag att det var oroande få kunder i butikerna. Det var mest anställda som gick och plockade i diskarna. Bland de fåtaliga kunderna var det många unga östasiatiska kvinnor av någon anledning.

Picard håller hög kvalitet. Det är kanske litet dyrare, men kvaliteten är genomgående bra och det finns en massa saker som inte är vanliga i Sverige, märkliga skaldjur bl a.

De har varje månad ett utbud med reducerat pris. Nu har de tomatsoppa (fryst, allt på Picard är fryst, de har inga färskvaror alls) som är fryst i bitar så att man kan just ta så mycket man behöver. Väldigt god.

Även deras haricot verts är bra, smördegsbitar med ost och spenat likaså. Många bakverk är fina. Och deras färdiglagade rätter.
Citera
2015-12-03, 17:46
Medlem
Har handlat på Picard lite då och då sedan deras öppning i Uppsala. Blev superintresserad av dem när det kom ut att de skulle etablera sig i Sverige. De har ju ett väldigt gott rykte i Frankrike och jag kan inte annat än hålla med. Deras butiker är visserligen ganska sterilt inredda och små. Butikerna är mindre än en medelstor ICAs frysavdelningar, men trots det har de ett betydligt större sortiment. Det saknas visserligen femtioelva olika märken av kycklingfiléer och de har inte sjutton olika förpackningar av alaskan pollock, men i produktvariation vinner Picard. Finns många, för den svenska marknaden, ovanliga produkter.

De har mest premiumvaror och de är också prissatta som premiumvaror. Man handlar knappast där för att spara pengar. Dock är de inte, i min mening, överprissatta. Mina favoriter bland deras sortiment är ankprodukterna. Där är det fransk kvalitet till ett mycket bättre pris, och extremt större sortiment än hos de stora svenska affärerna. De har också bra grönsaker och bra fisk och skaldjur. De har Polaricas bär och kött, men där är de väldigt dyra jämfört med ICA.

Gillar också deras frysta kryddor, som i sig inte är så speciella, men de kommer i bra återförslutningsbara förpackningar, vilket gör att man kan ha dem mycket längre än tex findus, utan att det smakar frys om.

Jag gillar verkligen Picard, även om det inte är en affär som man kan handla i till vardags. Jag har dock svårt att se att de kommer slå genom stort i Sverige. Hoppas bara att de överlever den hårda marknaden som de ger sig in i. Se bara hur svårt det var för Lidl (ett enda svart resultat sedan starten för 15 år sedan), och jag betvivlar att Picards svenska ägare har samma kompetens och finansiella muskler.
Citera
2015-12-04, 21:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Har handlat på Picard lite då och då sedan deras öppning i Uppsala. Blev superintresserad av dem när det kom ut att de skulle etablera sig i Sverige. De har ju ett väldigt gott rykte i Frankrike och jag kan inte annat än hålla med. Deras butiker är visserligen ganska sterilt inredda och små. Butikerna är mindre än en medelstor ICAs frysavdelningar, men trots det har de ett betydligt större sortiment. Det saknas visserligen femtioelva olika märken av kycklingfiléer och de har inte sjutton olika förpackningar av alaskan pollock, men i produktvariation vinner Picard. Finns många, för den svenska marknaden, ovanliga produkter.

De har mest premiumvaror och de är också prissatta som premiumvaror. Man handlar knappast där för att spara pengar. Dock är de inte, i min mening, överprissatta. Mina favoriter bland deras sortiment är ankprodukterna. Där är det fransk kvalitet till ett mycket bättre pris, och extremt större sortiment än hos de stora svenska affärerna. De har också bra grönsaker och bra fisk och skaldjur. De har Polaricas bär och kött, men där är de väldigt dyra jämfört med ICA.

Gillar också deras frysta kryddor, som i sig inte är så speciella, men de kommer i bra återförslutningsbara förpackningar, vilket gör att man kan ha dem mycket längre än tex findus, utan att det smakar frys om.

Jag gillar verkligen Picard, även om det inte är en affär som man kan handla i till vardags. Jag har dock svårt att se att de kommer slå genom stort i Sverige. Hoppas bara att de överlever den hårda marknaden som de ger sig in i. Se bara hur svårt det var för Lidl (ett enda svart resultat sedan starten för 15 år sedan), och jag betvivlar att Picards svenska ägare har samma kompetens och finansiella muskler.

Jag tror att Picard kan klara sig bra, det verkar gå bra nu och det viktiga är nog att hitta sin nisch. De har ju inte exakt samma produkt som alla andra matbutiker, utan kör som du skriver lite mer premiumsortiment och förstås enbart frysvaror då. Jag tror att största tröskeln är för Svensson att förknippa frysmat med premiumvaror, det är ju inte riktigt så man är van vid att tänka på frysta grejer i Sverige. Men det verkar som sagt funka okej med tanke på att de expanderar. Sen blir det väl säkert ingen kedja med en butik i varje gathörn.
Citera
2016-05-08, 14:51
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har köpt deras grillade grönsaker. Ganska dyrt om man jämför med vad färska grönsaker kostar i mataffären, men då blir de ju inte grillade.
Citera
2016-07-06, 22:20
Medlem
Versus-s avatar
Är det någon här som jobbar på Picard? Själv jobbar jag på Ica, men tänker söka anställning i en Picard-butik och är nyfiken på lönen. Är det enligt handels, precis som på Ica? Samma OB-tillägg och så?

Hur är jobbet i sig i jämförelse med livsmedelsaffärer som Ica och Coop?
Citera
2016-07-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Versus-
Är det någon här som jobbar på Picard? Själv jobbar jag på Ica, men tänker söka anställning i en Picard-butik och är nyfiken på lönen. Är det enligt handels, precis som på Ica? Samma OB-tillägg och så?

Hur är jobbet i sig i jämförelse med livsmedelsaffärer som Ica och Coop?
Samma lön och OB, Picard följer Handels.
Aldrig jobbat på ICA eller Coop men kan säga att det är hyffsat lugnt, man är ofta själv. Tiden kan gå lite långsamt ibland men tempot är mycket lugnare, dessutom behöver du t.e, inte sitta i kassan en längre period som på ICA. Sen så är ju allting fryst, så det kan bli jobbigt om man ska vara mycket i frysrummet, annars är det hellugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in