2016-07-25, 15:20
Medlem
Skywallkers avatar
Hej!

För ca 2 år sedan började jag få ont i ländryggen, haltade när jag gick samt kunde inte springa. Efter ca 6 mån bytte det sida helt och hållet. Vill tillägga att ibland lugna det ner sig men sprang jag eller liknande började smärtan nästan direkt och dagen efter kunde jag knappt gå. Efter ca 6 mån igen sökte jag vård.

Först kiropraktor som sa att det var något med musklerna i benet och rekommenderade stretch, detta gav inget.

En läkare sa att det var ryggskott, gav ingen behandling alls (lol).

Gick till sjukgymnast som gav diagnos ryggförskjutning och gav en del övningar för core o rygg. Kändes som det blev lite värre av detta så gjorde det endast i ca 1 månad o gav upp. Gick sedan till en osteapat som gav samma diagnos men gav mig två stretchövningar och rekommenderade core övnimgar. Detta gav inte mycket heller men kändes lite bättre efter ett tag (som att ryggen läkt sig själv) då jag inte gjorde mycket övningar men kunde springa utan att jag fick väldigt ont och dagen efter var jag endast öm.

Nu har jag gymmat en del , ca 6 mån och känner fortfarande av ryggen men jag kan ändå fungera men två gånger senaste månaden har det hänt att dagen efter jag kört ben (squats o skit) har jag vaknat men den sjukaste värken. Kan varken ligga eller stå, det smärtar konstant i ländryggen men gått över efter ca 2 dagar. Dock är det lite smärta om jag svankar samt att jag är jättestel, kan inte böja mig ordentligt eller lyfta benen lika mycket.

Min fråga är nu vad nästa steg är. Fuderat på att försöka få remiss till ortoped men vet inte hur jag gör, eller borde jah ge sjukgymnast ett till försök och hålla ut i några månader?

Är 24 år för övrigt.
Citera
2016-07-25, 16:13
Medlem
Eftersom du har ont ner i benen, du har inte funderat på ev diskbråck? Låter lite så på din beskrivning. Har du haft problem när du varit på toa? Trögt att pinka eller skita?
Citera
2016-07-25, 16:25
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Eftersom du har ont ner i benen, du har inte funderat på ev diskbråck? Låter lite så på din beskrivning. Har du haft problem när du varit på toa? Trögt att pinka eller skita?

enligt sjukgymnast och ostopat så var det inte diskbråck då smärtan inte går ner under knät (gör bara det ibland), när du säger trögt att pinka vad innebär det? Kan vara lite motstånd precis innan man startar men känner inga direkta problem annars.
Citera
2016-07-25, 17:03
Medlem
Du behöver inte ha smärta under knät för att diskbråck. Har själv haft det två gånger med smärta som höll sig till baksida lår. Det kan upplevas trögt att komma igång o pinka ja. Mina läkare då bad mig vara uppmärksam på det. Få remiss till ortopeden o begär en MR
Citera
2016-07-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywallker
enligt sjukgymnast och ostopat så var det inte diskbråck då smärtan inte går ner under knät (gör bara det ibland), när du säger trögt att pinka vad innebär det? Kan vara lite motstånd precis innan man startar men känner inga direkta problem annars.

Din sjukgymnast använder uttryck som "ryggförskjutning" när han förmodligen menar "diskförskjutning/kotglidning" Han påstår också att det inte kan vara diskbråck i och med att du inte känner smärta i benet.
Har själv ett konstaterat mindre diskbråck (magnetkameraundersökning) utan att någonsin haft känningar nere i benet/benen. Har haft ryggproblem i 40 år liknande de du beskriver också. De senaste åren har jag tränat enl. "McKenziemetoden" kombinerat med ryggövningar på gym. Betydligt mindre smärta nuförtiden och betydligt bättre rörlighet i ryggen. Googla på McKenziemetoden,kanske kan vara en grej för dig.
Citera
2016-07-25, 20:33
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veloce
Din sjukgymnast använder uttryck som "ryggförskjutning" när han förmodligen menar "diskförskjutning/kotglidning" Han påstår också att det inte kan vara diskbråck i och med att du inte känner smärta i benet.
Har själv ett konstaterat mindre diskbråck (magnetkameraundersökning) utan att någonsin haft känningar nere i benet/benen. Har haft ryggproblem i 40 år liknande de du beskriver också. De senaste åren har jag tränat enl. "McKenziemetoden" kombinerat med ryggövningar på gym. Betydligt mindre smärta nuförtiden och betydligt bättre rörlighet i ryggen. Googla på McKenziemetoden,kanske kan vara en grej för dig.

Okej, tack!
Citera
2016-07-26, 08:58
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Du behöver inte ha smärta under knät för att diskbråck. Har själv haft det två gånger med smärta som höll sig till baksida lår. Det kan upplevas trögt att komma igång o pinka ja. Mina läkare då bad mig vara uppmärksam på det. Få remiss till ortopeden o begär en MR

vem talar man om remiss och om det är diskbråck vad kan man göra åt det.

Sjukgymnasten sa att MR var onödigt då det antagligen kan se ut som diskbråck :S
Citera
2016-07-27, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywallker
vem talar man om remiss och om det är diskbråck vad kan man göra åt det.

Sjukgymnasten sa att MR var onödigt då det antagligen kan se ut som diskbråck :S

Få en remiss till ortoped från din vårdcentral. Kan ju iofs inte tala för alla, men mina båda diskbråck drog sig tillbaka av sig själva. Mycket promenader. Jag gick ungefär en mil, en till två gånger om dagen under dom fyra månader jag var sjukskriven. gärna i terräng. Men jag antar att en sjukgymnast hade varit på sin plats också. Inget jag tänkte på då. varför vet jag inte.
Fattar inte resonemanget med att det är onödigt med MR? Hur hade dom tänkt konstatera vad ditt problem är då? Man hör lite den visan om att dom är restriktiva med skiktröntgen. MR eller CT
Dyrt antar jag. Stå på dig säger jag bara.
Citera
2016-07-27, 09:06
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Få en remiss till ortoped från din vårdcentral. Kan ju iofs inte tala för alla, men mina båda diskbråck drog sig tillbaka av sig själva. Mycket promenader. Jag gick ungefär en mil, en till två gånger om dagen under dom fyra månader jag var sjukskriven. gärna i terräng. Men jag antar att en sjukgymnast hade varit på sin plats också. Inget jag tänkte på då. varför vet jag inte.
Fattar inte resonemanget med att det är onödigt med MR? Hur hade dom tänkt konstatera vad ditt problem är då? Man hör lite den visan om att dom är restriktiva med skiktröntgen. MR eller CT
Dyrt antar jag. Stå på dig säger jag bara.

Sjukgymnasten sa att om jag de gör en MR så kommer det antagligen visa diskbråck men det kan vara något annat eller något liknande.. :S

Men jag ringde min vårdcentral och de rekommenderade sjukgymnast i första hand men det ligger en privat sjukgymnast nära mig som kostar lika mycket (80kr per besök) så jag försöker med det ett tag
Citera
2016-07-29, 13:32
Medlem
Gå till en sjukgymnast och ge det lite tid, en månad är kort tid för ett problem som funnits i 2 år, ju längre man har haft ont desto längre tid tar det att bli bra, generellt sätt.

Din ålder talar emot diskbråck även om jag tycker det är direkt felaktigt att säga att det inte kan vara det bara för att smärta inte går under knät. Att du haft besvären i två år tycker jag talar emot diskbråck. Borde ha läkt ut nu.
MR gör man främst för att bekräfta en diagnos, t ex diskbråck L4-nivå. Att göra det utan en klar tanke med vad man förväntar sig är oftast meningslöst, MR är ingen magisk metod som kommer ge klara besked på vad som är fel om man inte har någon tanke om det innan man gör MRn.

Ortoped är troligen inte heller aktuellt eller meningsfullt, du kommer inte att bli opererad för dina besvär oavsett om det är ett diskbråck eller inte och ortopeden kan då inte göra mycket mer än hänvisa dig till en sjukgymnast.
Citera
2016-08-09, 18:16
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Gå till en sjukgymnast och ge det lite tid, en månad är kort tid för ett problem som funnits i 2 år, ju längre man har haft ont desto längre tid tar det att bli bra, generellt sätt.

Din ålder talar emot diskbråck även om jag tycker det är direkt felaktigt att säga att det inte kan vara det bara för att smärta inte går under knät. Att du haft besvären i två år tycker jag talar emot diskbråck. Borde ha läkt ut nu.
MR gör man främst för att bekräfta en diagnos, t ex diskbråck L4-nivå. Att göra det utan en klar tanke med vad man förväntar sig är oftast meningslöst, MR är ingen magisk metod som kommer ge klara besked på vad som är fel om man inte har någon tanke om det innan man gör MRn.

Ortoped är troligen inte heller aktuellt eller meningsfullt, du kommer inte att bli opererad för dina besvär oavsett om det är ett diskbråck eller inte och ortopeden kan då inte göra mycket mer än hänvisa dig till en sjukgymnast.

tack för svar, har börjat hos en Sjukgymnast och fått börja med lite McKenzie grejer, typ någon ryggböj grej, samt lite planka för core.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in