Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Helt riktigt är det den energi jorden strålar ut. Multiplicerar man sedan det med jordens yta på 5,1e14 m^2 får man en total utstrålad energi på 2e17 W. Med så långt?
Men din teori säger ju att jorden avger 240W/m^2. Nu säger du något annat.
390W*5.1*10^14=1.989*10^17
Det verkar stämma. Med vad jag säger, inte 240W som du säger.
Citat:
Tar du istället instrålad energi har du instrålad solenergi på 1,360 W/m^2, 30% reflekteras, kvar 952 W/m2. Denna energi träffar en yta på pi*r^2
Nej, där måste du visa beräkningen. När du använder 1370W/m^2 - albedo så får du vad som träffar 1m^2. Däremot när 1370W/m^2 delas med 4*pi*r^2 så blir varje kvart av jorden (
4*pi*r^2) lika med 1m^2 med en fjärdedel av effekten. Eller 0.25m^2 med 1/4 effekt.
Oavsett så blir det 960W/m^2.
Räknar du 1370*0.7*pi*r^2?
Eller 1370*0.7/pi*r^2
Det blir ju bara 9.87W/m^2
Citat:
vilket ger en total instrålad energi på 1,21e17 W. Håller du med om detta också?
9.87*5,1*10^14 m^2= 5.0337*10^15
Så nej. Visa dina beräkningar med alla siffror istället. Det är det ni måste göra inom hela klimatreligionen, sluta slänga ur er siffror utan att visa vad de kommer ifrån.
Citat:
Hur förklarar då du skillnaden? Hur kan markytan stråla ut mer än den tar emot? För oss som förstår vetenskapen är det inga problem eftersom vi kan förklara det med att det sker återstrålning från atmosfären, men för dig?
Jag har visat förut men jag gör det igen. 1370W*0.7 = 960W vid jordytan enligt era siffror. Jordytans emissivitet enligt mätdata 0.8125. Mätdata=vad jordytan har för temperatur 288K=390W/m^2
Eftersom jordytan bara bestrålas på ena sidan och den energin avges från dubbla ytan:
960W*0.8125/2=780W/2m^2
Jordytan till atmosfären, med emissivitet på 240W/390W=0.615. Detta är helt baserat på verkligheten, jag hittar inte på några siffror eller fantiserar om vilka naturlagar som jag ska bryta mot.
Det kommer från 288K^4 och 255K^4. Det är så man gör.
Vid tropopausen har vi istället 220^4=133W/m^2. Vilket ger hela troposfären en emissivitet på 0.34.
Med era egna siffror så visar jag att jorden inte alls bryter mot naturlagarna som ni påstår.
Citat:
så blir det naturligvis inte som framgår av mina siffror ovan.
Nej, verkligen inte.
Citat:
Växthusffekten, dvs återstrålning från atmosfären! Du kan länka till hur mycket böcker som helst som du inte förstår, det förändrar inte ett dugg.
Det är ju bra att alla får veta det. Att du inte är intresserad av att förklara med fysik hur jorden kan bryta mot naturlagar. Då kan vi ju avfärda dig som en religiös tomte som bara påstår en massa saker om hur gud går på vatten och värmer ytor med iskall luft.
Det var det jag förväntade mig skulle bli resultatet när någon babblar om att jorden inte lyder under naturlagarna.
Citat:
Ja, det sker ett nettoflöde av energi från den varmare jordytan till den kallare atmosfären, men det du inte förstår är att detta nettoflöda blir mindre än om jorden skulle stråla rätt ut i den än kallare rymden.
Jorden tar inte emot lika mycket som den skulle gjort utan en atmosfär, eller hur?
Hur kan då atmosfären göra att den emitterar mindre? Den ser ju till att den inte mottar lika mycket?
Det som går helt förbi dig är att jag visade hur man räknar ut hur skillnader i temperatur förhåller sig till varandra. Och vad som händer mellan en varm yta och en kall atmosfär. Det finns endast ett flöde av värmetransfer och det är från varmt till kallt. Du skriver nettoflöde, visa då bruttoflödet med formler för bruttoflöde.
Atmosfären befinner sig i jordens strålfält och mottar en transfer på 150W/m^2. Mindre än hälften av vad jordytan emitterar. Vid tropopausen så sker det en transfer på 260W/m^2, från jordytan till tropopausen. Till rymden så sker det en transfer på nästintill 390W/m^2. Givetvis, eftersom jordytan har en T på 288K. Dock så har en del dämpats bort på vägen och är uppblandat med bakgrundsstrålningen.
Varför tror ni att jordytan kan avge 390W/m^2 och sedan försvinner 150W?
Det är ju takten värmetransfer som är 150W. I den transfern så håller atmosfären en temperatur i lokal jämvikt på 255K=240W, när den mottar 150W kontinuerligt från jordytan. Den hänger alltså inte med, den är så kall att det helat tiden sker en transfer TILL 50km höjd med en takt på 150W.
Överallt i atmosfären är det kallare än vid ytan. Oavsett var du räknar så finner du BARA att det sker en kylande transfer från ytan till luften. Och det är ett vansinnigt dumt utgångsläge för en teori att påstå att jorden inte följer naturlagarna genom att påstå att jordytan håller en högre temperatur än vad naturlagarna tillåter.
Det går inte att visa en beräkning på något flöde från atmosfären till jordytan. I värmetransfer så erkänner man att fotoner inte styrs av temperatur i omgivningen för att avges i en viss riktning.
MEN, man är mycket tydlig med att fotoner, oavsett hur de beter sig i ett strålfält, INTE påverkar temperaturen hos den varmare kroppen.
Jag har gett dig informationen som visar utan tvivel att det inte finns något i en kall atmosfär som påverkar jordytans temperatur så att den stiger. Det finns inte matematiskt, då kan vi också helt ignorera en sådan effekt i verkligheten. Matematik är bevis och det har du inte.
Varför är du så angelägen om att påstå saker som inte kan bevisas? Det brukar bara religiösa göra?
240W=390W, hur går det till när er evighetsmaskin orsakar det här?