Citat:
Ursprungligen postat av
PaSparetklenod
Väldigt intressant.
Två olika skribenter släpper samtidigt krönikor om SD och som beskrivning på opinionsstödet använder exakt samma fras: ...kring 15 procent
Jan Guillou: ...och har ett opinionsstöd kring 15 procent.
Per T Ohlsson: ...som etablerat sig kring 15 procent av väljarsympatierna.
Jag har aldrig sett den formuleringen om SD:s väljarstöd innan och nu kommer den samma dag från två håll.
Varför gör man detta egentligen då? Är det för att stilla oron hos de egna eller för att försöka intala folk att de ligger så lågt att det är meningslöst att gå över till SD? Känns som båda är totalt meningslösa taktiker då sanningen ändå lär komma fram i valet liksom, Vad vinner man på det? Att intala folk att det är meningslöst att rösta på SD lär ju inte funka då 15% ändå är så många att det i längden inte går att ignorera, 12,86% var ju tillräckligt för att slå sönder funktionaliteten på både borgerliga och vänstersidan i stort sett och en mandatperiod till med DÖ lär knappast accepteras i de egna leden. Den taktiken lär ju bara haft en teoretisk chans att funka medan man kunde ljuga bort SD från 4% spärren.
Snarare tror jag det kan ha motsatt effekt, Tror Nisse som länge knutit näven i fickan och funderat på att gå över till SD att de inte alls är så stora som de enligt han borde vara kanske han slutligen tar steget och överger sitt gamla parti?
Ja inte fan vet jag...Men det verkar vara en urbota dum taktik på något sätt.