2016-07-25, 16:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Tyvärr är deras rykte redan svärtan och i PK-Sverige är det lika med döden för karriären.

Spelar ingen roll om det är PK-Sverige eller största bibelbältet i USA, en teaterförening som får sitt rykte kantstött och ses som oseriösa kommer alltid att få svårt speciellt om det är en mindre teaterförening.

Det har tagits upp tidigare att det optimala för teaterföreningen hade varit om de hade haft statister som skulle agera trälar och att man inte skulle blanda in gästerna då man inte vet vilken typ av person det är som man har med att göra.

Det är av säkerhetsskäl (både för skådespelare och gäst) att undvika interaktiv teater under icke kontrollerade former då om en olycka sker eller personen råkar lida av en psykisk åkomma och reagerar på fel sätt så kan det bli dyrt för museet samt teaterföreningen.
Citera
2016-07-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Att ni bara orkar. Jag har varit på och sett detta spelet en gång och sett likande. Teater där publiken medverkar, brukar vara populärt och uppskattas av de flesta. De som verkligen inte vill vara med säger ifrån och slipper.
Trist att det blivit en sådan här stor om en sådan sak. Jag hoppas verkligen att teatergruppen blir frikänd.

Men man får inte begå brott mot människor för att man säger att man är en teatergrupp.
Citera
2016-07-25, 19:02
Medlem
Citat:
Det är en teatergrupp och kör ett interaktivt "uppträdande", vad skulle du kalla det om inte en interaktiv teater eller lajv?

Man får inte begå brott bara för att man säger att man är en teatergrupp.
Citera
2016-07-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnubbo
Men sluta snacka skit, dessa gubbar är inga djävla besökare/random snubbar ifrån gatan bara för att det passar din retorik.

.

Men Carl Mikael eller någon annan i gruppen skriver ju att de anmäler sig den dag de kommer till Foteviken att de ska ha något spex för sig. Helt i egen regi.

De har inte skickat in en beskrivning vad de ska göra och hur de ska göra och fråga om det är okej.

De får inget betalt och de är vanliga besökare som anmäler att de ska skoja lite.

Dessa gubbar kan väl ändå inte kräva att Björn och Fotevikens ledning ska ta ansvar för hur de beter sig mot andra människor?

Björn och Foteviken ska väl inte behöva anställa barnvakter åt denna "teatergrupp"?

Bor de här gubbarna på något gemensamhetsboende med personal så kan man ju fråga hur i hela fridens namn de släpper iväg dem själva när de har en sån beteendeprofil att de bör övervaka dygnet runt?
Citera
2016-07-25, 19:09
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Man får inte begå brott bara för att man säger att man är en teatergrupp.
Absolut inte, vilket brott har dom begått och dömts för?
Så vitt jag vet så är dom anmälda för ett brott men ej dömda, ett anmälan som är tveksam av flera orsaker.

När jag får se videon som visar det beskrivna brottets händelseförlopp så slutar jag tvivla, men tills dess så är det endast ett misstänkt brott.
Citera
2016-07-25, 19:12
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har inte sett dem live utan endast tidigare inspelat material men jag har arbetat med teater och vet vad som är okej och inte okej.

Då videobevis kring detta material påstås saknas
så kan vi endast utgå från vad som har sagts och vad som tidigare har diskuterats (där minst en tidigare besökare har sagt att denne känner igen sig i det men att denne inte valde att anmäla utan gjorde det typiskt svenska och knyta näven i fickan) så kan det mycket väl vara så att de har gjort en enorm tabbe och inte aktivt lyssnat på gästen eller något dylikt.

Och som sagt, information om teatergruppens verkan verkar saknas från programbladet så det är inte till deras favör (även om inte rättsligt så ses professionalism som något extremt viktigt inom teatervärlden)

Då kan vi fråga oss hur det ligger till, har man missat att spela in just denna fångst, har man tagit bort materialet eller stämmer inte anmälan med verkligheten?
Citera
2016-07-25, 19:15
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Spelar ingen roll om det är PK-Sverige eller största bibelbältet i USA, en teaterförening som får sitt rykte kantstött och ses som oseriösa kommer alltid att få svårt speciellt om det är en mindre teaterförening.

Det har tagits upp tidigare att det optimala för teaterföreningen hade varit om de hade haft statister som skulle agera trälar och att man inte skulle blanda in gästerna då man inte vet vilken typ av person det är som man har med att göra.

Det är av säkerhetsskäl (både för skådespelare och gäst) att undvika interaktiv teater under icke kontrollerade former då om en olycka sker eller personen råkar lida av en psykisk åkomma och reagerar på fel sätt så kan det bli dyrt för museet samt teaterföreningen.
Nä det är klart det inte spelar någon roll att drt är PK-Sverige. Jag minns det som det var igår vilka skriverier drt va efter att Lasse Brandeby sa negrer upprepade gånger i TV4 på 90-talet och hur hans karriär blev förstörd *not*. Testa gärna det idag och berätta hur det gick.
Citera
2016-07-25, 19:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Då kan vi fråga oss hur det ligger till, har man missat att spela in just denna fångst, har man tagit bort materialet eller stämmer inte anmälan med verkligheten?

Det skulle inte förvåna mig om det är så att man har "tappat bort" beviset för att det har visat sig att hon klart och tydligt säger (eller kanske rakt av skriker) nej och att de inte tar det seriöst eller rakt av ignorerar det.

Men det kan mycket väl vara så att de har missat att starta inspelningen innan, att det vart något strul med den (shit happens) och därmed så vart den inspelning obrukbar eller att det rent av är så att hon har anmält trots att hon inte har blivit utsatt, dock så kan vi inte utgå från det senare då det är lika fel som att automatiskt utgå från att teaterföreningen är dömd i en domstol.

Jag vidhåller dock att teaterföreningen har begått två fel (även om inte fel som går att döma dem för i domstol men som får dem att framstå som oseriösa) och det första felet är att de inte fanns i något program/informationsblad (och därmed förvarna gästerna om att det fanns en teaterförening på plats som spexade) och det andra felet är att de har sysslat med interaktiv teater under icke kontrollerade former som kan leda till att om olyckan är framme eller att något annat går fel så blir museet ansvarig för det som har hänt och i andra hand teaterföreningen och det kan bli en dyr historia i slutändan.
Citera
2016-07-25, 19:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Nä det är klart det inte spelar någon roll att drt är PK-Sverige. Jag minns det som det var igår vilka skriverier drt va efter att Lasse Brandeby sa negrer upprepade gånger i TV4 på 90-talet och hur hans karriär blev förstörd *not*. Testa gärna det idag och berätta hur det gick.

Fast nu är inte Lasse Brandeby en liten teaterförening utan en kändis som arbetade uppe på professionell nivå i ett land som har en stark efterfrågan på skådespelare. (stor skillnad mellan amatörteater och professionell teater så var god och lär dig skillnaden mellan dessa)
Citera
2016-07-25, 19:30
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Bara då du använder PK är du diskad i mina ögon. diskussionen blir en halmgubbe då.
Citera
2016-07-25, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja men gud vad hemskt. Har samhället utvecklats och toleransen för kränkningar mot olika grupper minskat ...

Citera
2016-07-25, 19:37
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Eller har de spelat in det som jag sett???? Obekväma snygga tjejer som inte riktigt vet vad som händer? Jag tycker att det räcker som bevis är att det är bara snygga unga tjejer. Varför inte på mig 100kg man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in