2006-12-15, 18:51
Medlem
zodiackillers avatar
Detta kära ämne har ju diskuterats i flera trådar tidigare. Man jag tänkte mig att man skulle kunna ha en bredare diskussion här. Ta upp sina "favoritseriemördare" och eventuella paralleller mellan dem.

Jag börjar. När jag tänkte på denna tråd kom jag på tre favoriter., varav två är mer kända.

1.) Ted Bundy. Jag gillar att läsa om Ted eftersom han verkar så lik oss andra. Satt och jobbade med psykologisk telefoncounseling och gav kloka råd till människor i nöd, läste en fil kand i psykologi, för att några år senare mörda. Skötte då parallellt studier i juridik. Charmerande, trevlig, med fast förhållande och lätt för att träffa nya kvinnor. Ändå kunde man inte ana att bakom denna välpolerade mask fanns ett monster.

2) The green river killer, som senare när han åkte fast blev Gary Ridgeway. Iskall i sin kyla vid sina brott och beskrivningen av dem under rättegången, samtidigt under ett par decennier skötte sitt jobb, uppfostrade sina barn och var gift.

3) Graham Young. Brittisk giftmördare. Dock inte lika anpassad som de föregående, eftersom jag tror han var ganska ung när han började att förgifta de i sin omgivning.

Nån mer som har några favoriter?
Citera
2006-12-16, 09:34
Medlem
sannes avatar
Jeffrey Dahmer, har jag någon konstig sorts fascination för. Dels för att han valde män, och sen för att han gjorde så morbida saker med sina offer, doppade dem i syra, åt upp dem, hade dem i kylskåpet. Vem blir inte fascinerad av den personligheten, och vad som gjorde att han kunde göra så.
Citera
2006-12-16, 09:46
Medlem
slayer73s avatar
Jeffrey Dahmer
Citera
2006-12-16, 11:08
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zodiackiller
Nån mer som har några favoriter?

Det finns inga favoriter seriemördare men det finns fall som är extremt fascinerande. De som jag är mest fascinerade av är fall som låter som ett filmmanus men har skett i verkligheten. Så det handlar inte om hur många mord eller så, utan hur etremt avvikande mänskliga psyke kan ställa till det.

Ed Gein: nekrofil som gillade att göra prydnadssaker av sin offer. Verkade ha ett mycket problematisk förhållande till sin mor. Dömdes till rättspsykiatrisk vård och förblev en udda person utan direkt förmåga till förbättring. Dog en naturlig död på vårdinrättningen.

Ian Brady och Myra Hindley: ett par som hade som hobby att kidnappa, tortera och döda barn. De fotade och spelade in när de torterade barnen, vilket senare användes emot dem vid rättgången. Tänk er hur fruktansvärt det är för föräldrarna på rättegången som får höra hur deras barn bönar om benådning och höra hur deras barn skriker av smärta när de torteras. De utan tvekan de mest hatade i hela England (och världen). Hela fallet är fullt av bizzara händelser som en dålig film. Myran dog en naturlig död och Ian förflyttades till ett rättspsykiatriskt klink där han nog kommer vårdas till sin död. Ian är klassade som en fullblodspsykopat, han har skrivit en bok om andra seriemördare.

Edmund Kemper: som ung tonåring mördade han två av sina släktingar. Dömdes till rättspsykiatrisk vård och manipulerade läkare att skriva ut honom. När han hade blivit utskriven började han sin mordturné samtidigt som ha hade en psykolog kontakt. Han vara nekrofil och sexuellsadist som njöt av att döda prostituerade. Det hela slutade med att han dödade sin mor och hennes väninna därefter lyckade polisen gripa honom. Han dömdes till livstidsfängelse där han än idag lever.
Citera
2006-12-16, 11:51
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slayer73
Jeffrey Dahmer
Jo, jag tycker också Jeffrey verkar intressant. Samtidigt tragisk. Verkar har blivit lämnad väldigt ensam av föräldrar - åtminstone får man en känsla av det vid beskrivningarna och filmen om honom. Tidigt i den kriminella karriären greps han när han stod och onanerade framför en sjö - tror jag det var.
Citera
2006-12-16, 13:03
Medlem
charlieparkers avatar
Albert Fish och Ed Gein, som båda stod som förebilder för filmen "När lammen tystnar". Fish var en riktigt vidrig typ som var både kannibal och sadist. Själv stoppade han upp brinnande bomullstusar i ändan på sig själv.
När han skulle avrättas, röntkade man av någon anledning hans underliv och upptäckte att han tryckt in flera nålar runt pungen.
En polis som vaktade honom lär ha sagt att det var den trevligaste människa man kunde tänka sig.
Citera
2006-12-16, 13:05
Medlem
Smockes avatar
John Wayne Gacy

Gacy underhöll barn i en egenhändigt gjord clowndräkt och var en mycket populär man i den del av Chicago där han bodde. Han utförde väl planlagda mord där han kidnappade unga pojkar, satte handfängsel på dem, våldtog dem, gjorde smörgåsar med jordnötssmör och sylt åt dem, läste lite högt ur bibeln och ströp dem.

1978 lyckades polisen komma åt honom efter hårt arbete och kunde hitta 30 döda kroppar i kryputrummet under hans hus.

I fängelset målade han clowntavlor som sålde mycket bra. Han avrättades med en dödlig injektion 1994.
Citera
2006-12-16, 13:17
Medlem
JazzyJamess avatar
Jeffrey Dahmer är helt klart en av de mest intressanta. Han hade en fix idé om att skapa den perfekta sexualpartnern, en helt passiv "sexslav" som han kunde utnyttja när lusten föll på. Därför försökte han bland annat göra zombies av sina offer, genom att borra hål i huvudet på dom och hälla in kokande vatten och syra!

Jack the Ripper, förstås. Mannen (?), myten, mysteriet. Den första seriemördare jag läste om när jag var liten, och som fortfarande fascinerar mig. Det är inte bara morden i sig, utan hela den viktorianska miljön i dåtiden East End som jag tycker är oerhört intressant.
Citera
2006-12-16, 13:19
Moderator
Tystnads avatar
Jeffrey Dahmer Helt klart ,detta pga av all dem sjuka sakerna han gjorde med sina offer.Han avslöjade ju efter rättegången för en av FBI ´s agenter vid beteende vetenskapliga avdelningen ,att han hade tänkt bygga ett altare med offrens skallar målade i olika psykadeliska färger ,belysta av spotlights..........Otroligt nog blev han förklarad som mentalt frisk vid rättegången .

Han var 31 år när han arresterades ,och då hade han begått 17 mord.Hade det dröjt 10-15 år till innan dem gripit honom ,hade man säker kunnat räkna offrerna i 100 tals

John Wayne Gacy Byggmästaren som sodomiserade 33 unga män och begravde merparten av dem i krypgrunden under sitt hus!
Till skillnad från J.Dahmer var John Gacy inte mentalt störd ,utan en kallblodig sadist och serie mördare.Media cirkusen hade dock inte nått sin höjdpunkt 1978 när John Gacy avslöjades ,därför blev hans fall aldrig lika uppmärksammat som senare seriemördare.
John Gacy är helt klart en av dem värsta seriemördarna.
Citera
2006-12-16, 13:30
Medlem
zodiackillers avatar
Ja, Albert Fish beskrivs ju ingående i boken Deranged. Intressant är den åtta år? långa tiden som förflöt från sista? mordet på Grace Budd, då han sin vana trogen fortsatte att skriva perversa brev till folk som svarade på hans kontaktannonser - där han beskrev hur han drömde om att bli piskad och plågad. Intressant är att han var så pass gammal som han var när han till sist åkte fast. Och att han före det levt ett i stort sett normalt liv med att uppfostra sina barn, vara äkta man och sköta sitt arbete som snickare.
Citera
2006-12-16, 14:38
Medlem
SebbeBoys avatar
Richard Kuklinski, kallad ismannen, är en före detta yrkesmördare som har erkänt att han dödat över 200 människor. Han ångrar endast en sak i sin 30-åriga karriär som yrkesmördare, att han gjort sin egen familj illa.
(tv4)

var dock inte alltid yrkesmördare.. utan dödade folk lite hur som helst innan han blev yrkesmördare.. döda de som han störde sig på..
dock vet jag inte om han passar in i den typiska seriemördar profilen..
Citera
2006-12-16, 14:45
Bannlyst
Andreij Tjikatilov

Rysk seriemördare som raggade upp sina offer på tågperronger. (prostituerade och efterblivna fick förtur)
Kommer inte ihåg exakt hur många han lyckades ha ihjäl men har för mig det var runt 40-50 stycken. Han åkte fast efter en av rysslands största polisaktioner genom tiderna och fick så småningom dödsstraff tilldömt.

Anledningen att det är min favorit är att jag sett filmen Citizen X som handlar om just Tjikatilov, helt klart en av de bästa filmer jag sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in