Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Jag påstod att rött måste utgöra en rotnod i en associativ modell för att implementera qualia. Däremot kommer rött fortfarande att vara 0x00FF0000 i lägre lager, precis som synintrycken från ögonen representeras av pixlar i synnerven utan att för den skull vara tillgängliga som pixlar i övre lager (medvetandet).
Du har en maskin som bearbetar 0x00FF0000 och sedan påstår att den upplever sig se rött. Det är inte samma sak som att någon "därinne" verkligen ser rött.
Citat:
Nu är mina nervtrådar inte kopplade till datorn. Om en hjärnkirurg opererade in sladdar från datorn till min hjärnas smärtcentrum, så skulle jag inte kunna avgöra om det var en riktig hammare eller en virtuell hammare som träffade mig. Kopplar han in sladdarna på andra ställen så hör jag istället olika toner eller ser olika färger. De förnimmelser vi känner är medvetandets etiketter på olika signaler.
Ja, men självklart. Med elektroder som direkt stimulerar rätt centra (amygdala t.ex), så skulle sensationen av qualet: "hammare i huvudet" uppstå. Men det är ju på dig. Vad får dig att tro att en maskin verkligen upplever qualet istället för att bara påstå detta (i likhet med "Pang!"-flaggepistolen)? Det är ju detta som är kärnan i det hårda problemet. Vi kan inte förklara qualia. Ändå är det qualia som minst utgör själva medvetandet. Således handlar medveten AI om att först konstruera en maskin som
känner, inte en apparat (som datorn) som kan räkna ut saker. För förekomsten av intelligens behövs det inget medvetande (medvetande = förmågan att uppleva).
Tillåt mig tvivla på att det är möjligt. Det finns ju inget synbart skäl till varför ens vår fysiologi frambringar qualia. Varför skulle elektriska impulser som periodvis växlas om till kemiska substanser för att sedan växlas tillbaka till elektriska impulser igen, i ett fasligt virrvarr av nervtrådar, ge upphov till någon som helst upplevelse? Vad utgör känslomanicken i hjärnan och hur fungerar den? Vad är det som gör att vi känner saker?
Vårt materialistiska paradigm kan inte förklara detta.
Slutligen, upplevelser är verkliga. Det känns på riktigt. Våra förnimmelser är inte bara en slags "etiketter" på medvetandets signaler, de är själva innehållet i lådan. Summan av förnimmelserna utgör i sin tur allra minst vårt medvetande (om medvetandet dessutom inte är mer än så).
Citat:
Om vi antar dualism så finns det naturligtvis inte något problem. Medvetandet är den duala komponenten som är förmögen att uppleva. Frågan är om det finns ett problem med att förklara upplevelse utan dualism, då en förklaring som inte kräver extra naturlagar har företräde enligt enkelhetspresumtionen.
Uppenbarligen finns det ett enormt problem. Slänger vi som du säger dock bara in den i övrigt okända hjälphypotesen "själen", så oj, vad enkelt allt blev och massor faller på sin plats! Tål att tänka på som alternativ.
Citat:
Du hävdade att en dator av princip inte kan skilja mellan en flagga där det står pang och ett riktigt skott, detta eftersom det senare triggar en kombination av samtida insignaler. Så är det naturligtvis inte.
Jag skrev att det går lika bra med rent fejk som en riktig pistol ("etiketten" Pang! istället för en riktig knall). Varför det finns skäl att tvivla på om det framtida superavancerade neurala nätverket verkligen är medvetet eller om det bara fejkar medvetenhet även i sin helhet.
Citat:
Skillnaden tror jag är att du har lättare att identifiera dig med myran än med stacken. När du trampar på myran så ser du dig själv klämmas genom dina spegelneuroner. När du trampar på stacken gör du inte det. Men en besökare från yttre rymden som varken kunde identifiera sig med myran eller stacken skulle i båda fallen se tecken på panikreaktioner, i det ena fallet när myrans celler försöker reparera myrans skadade kropp och i det andra fallet när myrorna försöker laga den skadade stacken.
Tja, vem vet om även stacken kanske har ett slags rudimentärt medvetande och myrorna är dess celler? I alla fall har du känsla för att formulera synbart djupsinninga sentenser. Skillnaden är väl att vi skulle kunna scanna myrans nervcentrum och se tecken på ökad distress-aktivitet när den skadades, medan stacken skulle förbli helt stum. Den är ju trots allt bara en anhopning granbarr och lite jord.