Citat:
Ursprungligen postat av
Frappant
En mycket bred exposé över Trumps förmodade utrikespolitik kan läsas här:
https://www.righton.net/2016/07/24/trump-better-the-devil-you-dont-know/
Jag är inte säker på att jag håller med varken om alla författarens utgångspunkter eller om alla slutsatser, men jag kan likafullt uppfatta detta som läsvärt och väl inom huvudströmmen för denna tråds diskussionsämne. Det finns inga sakfel i artikeln som jag med min begränsade kunskap kan uppfatta, utom ett: Trump har faktiskt militär bakgrund så tillvida att han har gått på New York Military Academy. Den här sortens utbildningar för personer som är under värnpliktsålder finns inte i Sverige, men många inslag påminner om militär grundutbildning. Man har på olika sätt företräde till intagning i något av vapenslagen i den amerikanska försvarsmakten om man har denna utbildningsbakgrund.
Lite osorterade reflektioner efter att ha läst det där och annat här i tråden:
Det Trump säger om t.ex. Baltikum är en variant på hans
walking away from the table. Det sätter igång en massa positiva processer hos en hel rad europeiska länder, som att den egna upprustningsviljan ökar med flera hundra procent (och i sin tur kommer nationalistiska partier att få mer politisk framgång), samt att förhandlingsviljan kommer att vara maximal, alla kommer att kasta sig på telefonen den 9:e november. Polen är väl det land som ligger i bäst startposition, eftersom de hade störst armé i Europa sist jag kollade.
Man kan säga att Trumps upplägg bygger på en läsning av Putins karaktär och intentioner, som är vitt skild från din egen. Någon av er gör ett felaktigt antagande. Men i vilket fall, i den mån Putin svarar på detta med aggression och invasion, så kommer Trump och USA att vända på steken i ett nafs och mota Olle i grind (Trump
kan inte agera annorlunda, för då skulle botten rasa ur för hans stöd, som bygger på strömningar av amerikansk nationalism, och han
vill inte heller agera annorlunda). Och Putin fattar, han är ingen dumskalle. Han är en schackspelare. Allt kommer att vara lugnt. Det enda som händer är att en massa europeiska småländer kommer att bli nervösa ett tag, vilket som jag nämnt kommer att leda till att man skärper sig rejält, vilket är positivt.
Och med Trumps politik kommer det inte bara att bli lugnt, det kommer att bli väldigt lugnt. Om det är så att man utgår från att Ryssland är en stor farlig björn, hur smart är det då att stressa och tränga den upp mot väggen, och sen fortsätta att tränga och tränga tills den till slut inte har något annat val än att freda sig, och sitt bo och sina ungar, genom aggression. Om man nu uppfattar Ryssland som en stor farlig björn, så är det precis det dummaste man kan göra.
Artikeln ovan citerar när Trump talar lite fint om NATO med media. På hans rallyn så låter annorlunda, då är NATO ett obsolet gammalt sladdrigt fetto. Men allt pekar åt samma håll. Det är bara att han låter tyngdpunkten i hur han formulerar sig ändras beroende på sammanhang. Jämför med hur han talar om stoppet för muslimsk invandring/inresa. Med finmedia betonar han att det ska vara temporärt, på rallyn så lägger han inte tyngdpunkten där. Men poängen är ju att så fort man har infört någonting temporärt, så kan man förlänga det hur länge som helst (the art of the deal!). Speciellt om kriteriet är uttryckt som "tills läget förändrats", för m.a.p. muslimer så kommer det aldrig att göra det. Jämför med ordet undantagstillstånd, ett ord vars semantik indikerar just dess temporära natur, men som kan fortgå i år och decennier.
Tyskland och Japan nämns ofta som de länder som betalar minst för USA's försvar av dem. Men det man glömmer att nämna är att de på intet sätt har valt detta frivilligt. Beskyddet av dem är något som sker i bästa maffiastil, en protection racket som är rest från WWII. Om Trump för första gången sedan 1945 ger dem att äkta förhandlingsförslag - Vill ni betala ordentligt eller vill ni göra det själva? - så kommer de naturligtvis välja att äntligen bli fria. Och utan Tyskland inget NATO. Det obsoleta gamla sladdriga fettot kommer att dö.