• 1
  • 2
2016-07-24, 07:55
Medlem
Jag får ont i ögonen av datorskärmen. Varför? hur löser jag det?
Citera
2016-07-24, 08:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske dags för glasögon? Köp ett par läsglasögon eller bokar in en tid hos en optiker för kontroll.
Citera
2016-07-24, 08:05
Medlem
dwgs avatar
Glasögon och sitt kortare tid framför datorn, ögon måste få vila med
Citera
2016-07-24, 08:20
Medlem
kraftfoders avatar
Jag instämmer i kören: Skärmglasögon (finns speciella som skonar ögonen) och mindre skärmtid. Ska man ändå sitta länge vid skärmen, kan man dra ner lite på ljus och kontrast, samt inte ha skärmen som enda ljuskälla i rummet. Lagt märke till att jag då kan sitta ett par extra timmar utan att bli trött i ögonen.
Citera
2016-07-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag instämmer i kören: Skärmglasögon (finns speciella som skonar ögonen) och mindre skärmtid. Ska man ändå sitta länge vid skärmen, kan man dra ner lite på ljus och kontrast, samt inte ha skärmen som enda ljuskälla i rummet. Lagt märke till att jag då kan sitta ett par extra timmar utan att bli trött i ögonen.

har lägsta ljusstyrka. Ska man minska kontrasten också? hur gör man deet?
Citera
2016-07-24, 09:21
Medlem
Permafloxs avatar
Finns spel glasögon, dom framstår allt att se mer gul- aktigt ut. Vilket är ett mer skonsamt ljus för ögorna. Sen om du inte vill lägga pengar på det finns det också ett program som gör samma sak åt dig, automatiskt på datorn. Det gör så att allt på skärmen framstår som mer gul- aktigt, precis som spel glasögon gör, precis samma effekt, fast ett billigare alternativ.

Se länk nedan;

https://justgetflux.com/
Citera
2016-07-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Finns spel glasögon, dom framstår allt att se mer gul- aktigt ut. Vilket är ett mer skonsamt ljus för ögorna. Sen om du inte vill lägga pengar på det finns det också ett program som gör samma sak åt dig, automatiskt på datorn. Det gör så att allt på skärmen framstår som mer gul- aktigt, precis som spel glasögon gör, precis samma effekt, fast ett billigare alternativ.

Se länk nedan;

https://justgetflux.com/

den verkar krånglig att ladda ner, har du en svensk sida istället?
Citera
2016-07-24, 09:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
har lägsta ljusstyrka. Ska man minska kontrasten också? hur gör man deet?

Skärmens konstrast-knapp. Kan finnas dold under menyer, beror på skärmen. Kolla i manualen.
Jag skrev felaktigt "skärm-glasögon". Finns för kontorsanställda som jobbar heladagen i excel etc. Specialanpassade för skärmarbete, finns slipade och med filter som skonar ögonen. Då dessa riktar sig till profs och arb.givare betalar glasögonen är dessa dyra. Men ack så bekväma!
Senast redigerad av kraftfoder 2016-07-24 kl. 09:41.
Citera
2016-07-24, 09:56
Medlem
Adinatoors avatar
Köp ett par gunnars, kan lätt sitta i 12-timmar i sträck utan att få ont i ögona.
Citera
2016-07-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adinatoor
Köp ett par gunnars, kan lätt sitta i 12-timmar i sträck utan att få ont i ögona.

vad är det?
Citera
2016-07-24, 10:31
Medlem
Lelianas avatar
Terminalglasögon! Kom ihåg också att ta pauser, emellanåt stirra långt ut i fjärran med blicken samt stänga ögonen och rulla tillbaka dem så att de inte blir så torra. Rör också mycket på axlarna (rulla fram och bak, etc) så att du inte spänner dig och får huvudvärk.
Citera
2016-07-24, 10:46
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
den verkar krånglig att ladda ner, har du en svensk sida istället?

Ladda ner programmet bara. Installera det och njut. Programmet sköter sig självt, du behöver inte göra någonting alls. Testa så ska du se.

Programmet anpassar sig också beroende vilken tidpunkt på dagen det är. Under dagarna, låt oss säga 08:00 - 20:00 gör programmet i princip ingenting för det är ljust utomhus. Men när det börjar bli mörkare utomhus gör programmet skärmen gul- aktigare, för att DU inte ska få ont i ögorna. Helt automatiskt, du behöver inte göra någonting mer än att installera det. Det är mycket lättare än du tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in