2016-07-23, 20:33
Bannlyst
Detta har Columbine all over it. Han sköt unga, kanske sådana han ansåg hade mobbat honom. Kanske på en invandrartät skola, kanske förklarar viss selektion. Två döda ska vara "tyskar" och vi vet inget om de skadades hudfärg. på videon utanför donken uppfattas ingen selektion, han tömmer magget på några sekunder. hans huvudmål var nog inne på donken, ditlockade. sedan matar han bara på. Eric och Dylan gav sig inte bara på bullies, de gick igång på att "välja", ett maktåtertagande.

Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Så du vill att SVT ska vara raka och ärliga.
men går man in på valfri brunslöddermedia så inte fan läser man om när Brexit-rasister dödar oliktänkare. Eller när Valfri slödder rasist skrev att det var ett muslimskt terrordåd fast det var en brunskjorta som dödade 77 barn.

jag läser ingenting på slöddermedia om när invandrare hjälper och räddar eller gör nytta. Där slaskas bara slask begångna av invandrare. Det kallas för att sila men medans du sitter och nagelfar SVT och vill att de så fort en invandrare begått ett brott ska slå upp det stort.

Det gör dig till en nyttig brunsektmedlem. Lägg ner. Håll dig till ämnet.
Det handlar om 18 årig man som dödat.

Är det nåt annat du vill diskutera så får du starta en egen tråd.
Nu till Topic.

Nån som vet om han har nån koppling till de som dött. om det är mobbarna själva? Eller är det bara random?
Citera
2016-07-23, 20:35
Medlem
Kan lika gärna vara så att han kände att han inte passade in på nåt vis, mobbad tidigare eller liknande, och spelade för mkt GTA på fritiden. Sedan när han fick modet, vilket kan ha triggats av den senaste tidens dåd i USA och Europa, så slog han till. Han planerade genom att läsa på nätet om breivik m.fl. skaffade vapen via Balkan och sedan väntade in ett tillfälle.

Helt klart planerat. Triggat mod av senaste tidens dåd. Religiös? Känns som ett vansinnesdåd utan koppling till någon organisation
Citera
2016-07-23, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Antar du menar Avpixlat som öppet säger att dom rapporterar brott som ej resten av media tar upp.
SVT är statligt, våra skattepengar betalar. Dom skall verkar för allmänheten och vara opartiska. SVT bedöms på en annan skala än aftonbladet, hänt extra & avpixlat.

Du går OT, jag frågade efter källa att GM inspireras av Breivik. Vi kan nu konstatera att detta ej kommer ifrån polisen utan det är lösa rykten tills polisen säger annorlunda.

Polsen har bara bekräftat det uppenbara i datumen, inget annat. Kan knappast betraktas som inspiration. ABB valde inte datum själv, det gjorde norska sossarnas ungdomsförbund.
Citera
2016-07-23, 20:37
Medlem
rex144s avatar
visst har han inspirerats av Breivik som lyckades med skjutvapen döda 70 personer, alla presumptiva massmördare ser upp till Breivik,

denne iranier skaffade tom litteratur om massskjutningar , han gick väldigt metodiskt tillväga, läste på,
allt var noga förberett, och att han valde just 5års dagen av Breivik massakern kan ses som en hyllning till Breivik,

att studera massmord var hans hobby de senaste månader eller år?
Citera
2016-07-23, 20:39
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Polsen har bara bekräftat det uppenbara i datumen, inget annat. Kan knappast betraktas som inspiration. ABB valde inte datum själv, det gjorde norska sossarnas ungdomsförbund.

men vår kille i Munchen valde själv, han kunde slagit till dagen efter , på lördag eller en annan veckodag,
Citera
2016-07-23, 20:41
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Du går OT, jag frågade efter källa att GM inspireras av Breivik. Vi kan nu konstatera att detta ej kommer ifrån polisen utan det är lösa rykten tills polisen säger annorlunda.
"Polisen misstänker att Sonboly kan ha låtit sig inspireras av den norske terroristen Anders Behring Breivik. Skjutningen i München ägde rum på dagen fem år efter Behring Breiviks terrordåd i Oslo och på ön Utøya.

– Sambandet är uppenbart, sade Hubertus Andrä, polischef i München vid en presskonferens på lördagen."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/uppgift-han-hade-breivik-som-sin-profilbild/
Citera
2016-07-23, 20:42
Medlem
rex144s avatar
symbolik... är väldigt viktigt för såna individer, han har nu skapat en tradition..., vi får se upp på nästa årsdagen av Breivik massakern, galningar älskar sån symbolik, de vill skapa fruktan och så tvivel och oro, jag är helt säker att en copy cat kommer slå till just den 22 juli,
Citera
2016-07-23, 20:42
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Polisen misstänker att Sonboly kan ha låtit sig inspireras av den norske terroristen Anders Behring Breivik. Skjutningen i München ägde rum på dagen fem år efter Behring Breiviks terrordåd i Oslo och på ön Utøya.

– Sambandet är uppenbart, sade Hubertus Andrä, polischef i München vid en presskonferens på lördagen.

Dom har lyft den meningen ur sitt sammanhang.
Jag såg pressträffen på tyska(jag förstår tyska)
Citera
2016-07-23, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
men vår kille i Munchen valde själv, han kunde slagit till dagen efter , på lördag eller en annan veckodag,

och vad skulle poängen med det vara om det inte finns en ideologisk koppling? Inspirationen från exv Nice eller Orlando eller han med yxan på tåget ligger mycket närmare. Fre em passar bra, med mycket folk på stan. Han kanske valde samma dag, men det har inget med inspiration att göra.

Om en nazze gjort det förra fredagen, hade då ABB inte varit en inspiration...?
Citera
2016-07-23, 20:48
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Dom har lyft den meningen ur sitt sammanhang.
Jag såg pressträffen på tyska(jag förstår tyska)
Okej. Det förvånar mig inte. Tröttsamt med agenda-journalistik.

Killen var uppenbarligen skev i huvudet och det är på tok för lätt att skylla på andra. Att hans liv slutade på det sätt det gjorde beror självklart mer på hans uppväxt och omgivning än datorspel och terrorister även om det säkert skapat ett visst mod inom honom att utföra det här. Han var en nobody men fick sina 15 min i rampljuset. Det var troligtvis en större drivkraft än något annat.
Citera
2016-07-23, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
"Polisen misstänker att Sonboly kan ha låtit sig inspireras av den norske terroristen Anders Behring Breivik. Skjutningen i München ägde rum på dagen fem år efter Behring Breiviks terrordåd i Oslo och på ön Utøya.

– Sambandet är uppenbart, sade Hubertus Andrä, polischef i München vid en presskonferens på lördagen."

Nej, de sa bara att det finns ett uppenbart samband avseede datum, finns inget officiellt från ty polis om inspiration
Citera
2016-07-23, 20:57
Medlem
stukads avatar
Citat:
Antar du menar Avpixlat som öppet säger att dom rapporterar brott som ej resten av media tar upp.
SVT är statligt, våra skattepengar betalar. Dom skall verkar för allmänheten och vara opartiska. SVT bedöms på en annan skala än aftonbladet, hänt extra & avpixlat.

Han hade breivik som profilbild enligt media
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in