2016-07-23, 14:46
Medlem
Maravillas avatar
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13716247_1182353408483433_5204783639879271304_n.jp g?oh=1dd4702e517f1428eaf4f1d3a7009320&oe=5817D030

Bild på de tre albanska offren. Väldigt unga.
Citera
2016-07-23, 14:46
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja han var muslim men det som är fastslaget och av vikt är att han var psykiskt sjuk och inte en terrorist

jag tror också att han valde offren barn under 18 år så allt tyder på psykossjukan
Citera
2016-07-23, 14:47
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nu hörde jag det exakta uttalandet från polischefen på direkt fråga om Breivik och att det är årsdagen. Vilket är det uttalande medier hänvisar till när de påstår att polisen kopplar attentatet till Breivik.

Bara ett allmänt och lite halvdrygt svar att åt journalisten att polisen givetvis inte är så korkade att det missat att de är årsdagen av Breivik.
Uppgiften gäller att han var fascinerad av massmördare, däribland Breivik.
Citera
2016-07-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Men nu blev det ju så att du och de faktiskt fick skämmas, IGEN, nu när det visade sig att det mycket troligare är kopplat till Breivik och att det absolut inte har något med religion att göra.

Varför gör ni såhär mot er själva? förnedrar er själva som masochister
Vem är det som förnedrar sig själv egentligen? Tokvänstern leder stort i ligan.

GM var knappast någon Breivikare som ville ge sig på korankramarbeskyddare, pga hat mot islam. GM var ju för fanken själv muslim!

Vi bör nog ligga liiite lågt, tills vi vet exakt motiv. Det kan komma fram överraskande saker...
Citera
2016-07-23, 14:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian11
jag tror också att han valde offren barn under 18 år så allt tyder på psykossjukan

Som jag har nämnt tidigare så börjar jag bli allt säkrare på att om han inte hade gjort som han nu gjorde så hade han troligen blivit en seriemördare så jag vet inte om det var ren tur att han gjorde som han gjorde eller om det hade varit bättre då seriemördare brukar gripas relativt snabbt.
Citera
2016-07-23, 14:49
Medlem
Vi kan nog konstatera att detta var en sjuk dåre och att motivet var hämnd för mobbing i stil med skolmassakrarna i USA.

Lustigt nog så är IS väldigt aktiva med sprängningar med många döda idag utan att det får samma massmediala uppmärksamhet. Jag kan dock bara konstatera att varje dag vaknar jag upp till nya terrordåd.
Citera
2016-07-23, 14:49
Medlem
Yxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Terrorgalningar och utstötta hittar alltid motiv till att ta med sig flera i sin egen död. Snart kommer väl den första Pokemon Go skjutningen, där någon arrangerar ett Poké Stop som drar till sig ungdomar, sen en masskjutning och antingen psykist sjuk/hämnas profilen eller skylla det på spelets evolutionside som gör att man kan motivera det religiöst. I´m just saying.....
Ja, men det du säger är ju idiotiskt och ibldat. Hur många sådana här incidenter ska ske innan du och andra indoktrinerade och ignoranta idioter faktiskt tar till sig var Islam är? Koranen är är emot demokrati, yttrandefrihet och vad du och dina gelikar kallar för "mänskliga rättigheter".

Jag förstår inte ens varför du yttrar dig när du inte ens kan någonting om Islam. Läs minst tjugo sidor av Koranen och du kommer att förstå vad det handlar om. Tills dess bör du inte ursäkta muslimers illdåd med att det handlar om "terrorgalningar", "utstötta" och "psykist sjuk". Det gör mig rentav illa till mods att du i tider som dessa är så jävla obildad i ämnet, och dessutom försöker att yttra en åsikt där du väljer sida. Jag får god lust att skalla dig.

Läs på eller håll käften, din råtta.
Citera
2016-07-23, 14:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vem är det som förnedrar sig själv egentligen? Tokvänstern leder stort i ligan.

GM var knappast någon Breivikare som ville ge sig på korankramarbeskyddare, pga hat mot islam. GM var ju för fanken själv muslim!

Vi bör nog ligga liiite lågt, tills vi vet exakt motiv. Det kan komma fram överraskande saker...

Måste dock säga att nästan alla har gjort bort sig, de som har tjatat om att man bör vänta med att säga att något är på ett specifikt sätt tills man vet mer fakta är de enda som inte har gjort bort sig.
Citera
2016-07-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Uppgiften gäller att han var fascinerad av massmördare, däribland Breivik.

Nej, det är bara mediespekulation baserat på att de tokvinklat polisens svar på en fråga ifrån en journalist om Breivik.
Citera
2016-07-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Terrorgalningar och utstötta hittar alltid motiv till att ta med sig flera i sin egen död. Snart kommer väl den första Pokemon Go skjutningen, där någon arrangerar ett Poké Stop som drar till sig ungdomar, sen en masskjutning och antingen psykist sjuk/hämnas profilen eller skylla det på spelets evolutionside som gör att man kan motivera det religiöst. I´m just saying.....

Pokemon-referens i det här fallet finns ju, så varför inte. Finns säkert någon copycat som går igång på alla detaljer i detta fallet.

Citat:
Witnesses reportedly heard the man, who appeared in the footage to be carrying a red Pokemon rucksack, screaming

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/what-know-ali-david-sonboly-8476548
Senast redigerad av barkflyt 2016-07-23 kl. 14:53.
Citera
2016-07-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja han var muslim men det som är fastslaget och av vikt är att han var psykiskt sjuk och inte en terrorist
Det kan komma fram senare. Det räcker med att Ali, som muslim, hittar inspiration i islam (han skrek ju allahu akbar), vilket innebär att islam inte är helt oskyldigt i sammanhanget. Även om GM tycks varit inspirerad av skolskjutningar, vilket iofs inte gör GM till en "mindre dålig" gärningsman.
Citera
2016-07-23, 14:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det kan komma fram senare. Det räcker med att Ali, som muslim, hittar inspiration i islam (han skrek ju allahu akbar), vilket innebär att islam inte är helt oskyldigt i sammanhanget. Även om GM tycks varit inspirerad av skolskjutningar, vilket iofs inte gör GM till en "mindre dålig" gärningsman.

Allahu Akbar skriker även kristna araber då det betyder "Gud är stor" så det betyder inte automatiskt att han gjorde dådet för att han var muslim även om han med absolut största sannolikhet var muslim. (nu pratar vi om 99,99,9% här)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in