2016-07-23, 14:05
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Just den här iraniern var så pass högutbildad och välintegrerad att han levde på tyskt socialbidrag och tog ut sin frustration genom att massmörda barn och ungdomar på Mcdonalds.
Myten om högutbildade svartskallar vi inte klarar oss utan lever vidare.
Svartskallarna kan börja med att utveckla sina egna länder så att dom åtminstone är i närheten av oss i väst.
En malplacerad iranier på fel kontinent handlar detta fall således om.

Det är nytt för mig att han levde på socialbidrag, var har du läst det?
Citera
Medlem
Känns som jag var inne på rätt spår angående att det var likt ett skolskjutningförlopp eftersom han verkar ha inspirerats av det
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur gick det med de där länkarna du sa fanns som visade att han riktat in sig specifikt på albaner? Jag hittar ju inget sådant i tråden.

Det är inte hans identitet eller hur han ser ut som ifrågasätts utan att Facebookkontot skulle vara hans. Du vet, jag skulle också kunna starta ett konto i hans namn idag om jag ville och lägga upp vilka bilder som helst.

Bilden på turkiska flaggan är upplagd idag, det är väl rätt märkligt om han sköt sig igår kväll.
Jag hittar inte den nu. Men länken finns i tråden. Tysk tidning. Det var fyra namngivna tonåringar som polisen bekräftade som omkomna, varav en var bekräftat alban.

Från detta drog jag mina slutsatser att de kan ha varit vänner. Kanske ditlockade med facebook kontot så de gick dit tillsammans ifall det var något skumt. Namnen lät som de kom från samma land.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-07-23 kl. 14:11.
Citera
2016-07-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Logiken är givet att den nu inte går att få till svart eller vitt. Speciellt nu inte när det liksom var kört för för ett par hundra år sedan om man nu t.ex villa ha Europa helt som Europa var och då utan såg en sak som islam. Dock behöver man ju inte förvärra problemet med att polarisera ytterligare genom då att acceptera fortsatt massinvandring som bara kommer leda till än mer skit.

Jag förstår din poäng. Men i detta specifika fall, så tror jag inte faktumet att han har iransk bakgrund gör att alla med iransk bakgrund riskerar gå skjuta folk på snabbmatsrestauranger, för att de inte ville/fick bo i sitt hemland.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Mitt stora frågetecken, och jag beklagar om frågan redan postats tidigare i tråden, är fortfarande varför ingen försökte övermanna ynglingen? Visst han var beväpnad med en pistol. Men av live-filmen att döma både betedde han sig förvirrat och dessutom så haltade han.
Fanns inga vuxna män som tillsammans var beredda att ta en kula för att rädda barn? Jag förstår absolut att ingen vet hur man kommer att reagera i en sådan här situation, att paniken breder ut sig snabbt. Men det var ju ändå väldigt många människor på plats så att man tycker att sannolikheten för att någon försöker stoppa honom borde vara rätt stor. Kasta sig över honom, försöka avleda honom, ja vad som helst.

Jag är en lekman som spekulererar men kan det vara så att Tyskland inte har "resiliens" bland befolkningen såsom man kan föreställa sig i USA vid MSE (Mass Shooting Event), förvisso inte förvånande men dags att ta tag i. Detta också givet att GM hade relativt skral beväpning och vad det verkar var en dålig och ovan skytt.

Hur man ska agera vid en sådan här händelse är från min tolkning av Active Shooter Protocol:

[/i]
1. Om det kan anses säkert, rör dig snabbt bort från skottlossning/händelsen. Du måste förlita dig delvis på instinkt. Lämna tillhörigheter. Ta med mobilen om du har tid.

2. Om ej 2 möjligt, göm dig i ett rum/utrymme; lås dörrar om möjligt, stäng fönster, var tyst. Släck eventuella lampor. Använd möbler och bråte för att blockera ingång. Titta inte ut. Gör vad som krävs för att överleva. Om det kan anses säkert så larma och uppge signalement.

3. Om 3 ej möjligt / vid upptäckt och GM är i din närhet: Utifrån ditt eget omdöme måste du se hur du kan angripa GM för att överleva. Var totalt engagerad för att handla och överleva med alla till buds stående medel. Om ni är flera försök att gå ihop som ett team.
[/i]

Alltså i utfall 3 så har man ingen chans alls att överleva om man inte försöker slå tillbaka, om man däremot försöker attackera GM så har man i alla fall en chans.
I grova drag är det detta som lärs ut som rutin vid MSE på bland annat skolor, arbetsplatser och universitet i USA. Ibland är det bättre att fäkta än att illa fly.

Jo det går ju att spekulera i varför nu ingen och si eller så hade man själv gjort. Men det är liksom värdelöst för ingen vet hur man nu kommer agera i en skarp situation. Finns liksom de som är värsta stridspittar har lät allt som går om krig och bara längtar sedan kommer de till krig och pissar på sig, är värdelösa och döda inom någon minut och sedan det då helt omvända folk som ingen tror på för fem öre men sedan visar sig vara rena hjältar.

Möjligen nu just i detta med en då arabisk till utseende GM så kommer väl möjligen tanken in att personen bär på ett bombbälte också och folk därav inte vågar ingripa.
Citera
Medlem
GM spelade tydligen våldsamma datorspel :

Citat:
There were also reports police found violent computer games at the teenager's home.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/what-know-ali-david-sonboly-8476548
Citera
2016-07-23, 14:09
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Trollkonto (på Facebook) gissar jag. Avataren på det länkade Facebook-kontot är en beskuren variant av den som publicerats (även detalj i bakgrunden har ändrats av någon anledning).

anlending till turkiska flaggan så tror jag de är någon som jävlas för bland döds offren är de turkar , greker och kosovo albaner .
Citera
2016-07-23, 14:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hartz4 har tydligen med akassa att göra...
Citera
2016-07-23, 14:11
Medlem
dannees avatar
Iranier som gm är, är ofta mycket bra integrerade i sverige, då många flytt på 70/80talet IFRÅN islam, känner flera iranier som har stor avsky från islam.

Detta gäller förstås inte alla och inom Iran finns det flera grupper som är mer eller mindre skötsamma.
Säkerligen lite populärt att andra grupper kallar sig persier när dom egentligen är arab.

GM som levt på soc bidrag tillhör förstås det vanliga MENA folket.
Citera
2016-07-23, 14:11
Medlem
Adrian11s avatar
Citat:

de är utlänningar som inte har råd som är på donken varannan dag speciellt somalier
Citera
2016-07-23, 14:16
Medlem
Verkar mer som polisen svarade på direkt fråga ifrån journalist om Breivik att "det givetvis var en av tankarna som kom upp med tanke på vilket dag det är".
Citera
2016-07-23, 14:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Jag tror inte att det är någon mer koppling än så. Kanske att han inspirerats av Breiviks metoder.

Koppling betyder att det finns en kontakt. Det finns ingen alls kontakt mellan en isolerad kristen fanatiker och en Iranier boende i Tyskland. Expressen försöker sälja lösnummer genom sensationsskriverier. På vanligt fult kvällstidningsmanér.

Likheter och kanske inspiration antagligen för att Breivik framstår som mästaren, skickligast och värst. Politiskt finns inga likheter alls och inte heller när det gäller motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in