Citat:
Ursprungligen postat av
NietzschesHorse
Mitt stora frågetecken, och jag beklagar om frågan redan postats tidigare i tråden, är fortfarande varför ingen försökte övermanna ynglingen? Visst han var beväpnad med en pistol. Men av live-filmen att döma både betedde han sig förvirrat och dessutom så haltade han.
Fanns inga vuxna män som tillsammans var beredda att ta en kula för att rädda barn? Jag förstår absolut att ingen vet hur man kommer att reagera i en sådan här situation, att paniken breder ut sig snabbt. Men det var ju ändå väldigt många människor på plats så att man tycker att sannolikheten för att någon försöker stoppa honom borde vara rätt stor. Kasta sig över honom, försöka avleda honom, ja vad som helst.
Jag är en lekman som spekulererar men kan det vara så att Tyskland inte har "resiliens" bland befolkningen såsom man kan föreställa sig i USA vid MSE (Mass Shooting Event), förvisso inte förvånande men dags att ta tag i. Detta också givet att GM hade relativt skral beväpning och vad det verkar var en dålig och ovan skytt.
Hur man ska agera vid en sådan här händelse är från min tolkning av Active Shooter Protocol:
[/i]
1. Om det kan anses säkert, rör dig snabbt bort från skottlossning/händelsen. Du måste förlita dig delvis på instinkt. Lämna tillhörigheter. Ta med mobilen om du har tid.
2. Om ej 2 möjligt, göm dig i ett rum/utrymme; lås dörrar om möjligt, stäng fönster, var tyst. Släck eventuella lampor. Använd möbler och bråte för att blockera ingång. Titta inte ut. Gör vad som krävs för att överleva. Om det kan anses säkert så larma och uppge signalement.
3. Om 3 ej möjligt / vid upptäckt och GM är i din närhet: Utifrån ditt eget omdöme måste du se hur du kan angripa GM för att överleva. Var totalt engagerad för att handla och överleva med alla till buds stående medel. Om ni är flera försök att gå ihop som ett team.
[/i]
Alltså i utfall 3 så har man ingen chans alls att överleva om man inte försöker slå tillbaka, om man däremot försöker attackera GM så har man i alla fall en chans.
I grova drag är det detta som lärs ut som rutin vid MSE på bland annat skolor, arbetsplatser och universitet i USA. Ibland är det bättre att fäkta än att illa fly.
Jo det går ju att spekulera i varför nu ingen och si eller så hade man själv gjort. Men det är liksom värdelöst för ingen vet hur man nu kommer agera i en skarp situation. Finns liksom de som är värsta stridspittar har lät allt som går om krig och bara längtar sedan kommer de till krig och pissar på sig, är värdelösa och döda inom någon minut och sedan det då helt omvända folk som ingen tror på för fem öre men sedan visar sig vara rena hjältar.
Möjligen nu just i detta med en då arabisk till utseende GM så kommer väl möjligen tanken in att personen bär på ett bombbälte också och folk därav inte vågar ingripa.