2016-07-23, 10:49
Medlem
Angela Merkel ska uttala sig idag.

Hon har tidigare sagt att folk ska behålla lugnet och inte spekulera så mycket.

Ska bli intressant att se vad tanten ska köra för floskler....
Citera
Bannlyst
vittne bekräftar att GM skrek Alla Snackbar innan han sköt barnen https://twitter.com/OnlineMagazin/status/756766642076516354
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invicious
Tre av dödsoffren har albanska rötter. En 14-årig tjej, en 15-årig tjej och en 21-årig man. Detta kan jag bekräfta genom att en av mina vänner tycks vara besläktad med någon av dessa tre personer och la upp en Rest in Peace-bild med alla tre personer.

Tre döda albaner alltså...
Citera
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Bara för att man är svensk behöver man inte vara kristen. Vart vill du komma?

"Så jag tycker det också är märkligt att GM var en iranier"

Drygt 10% av iranierna är väl sunni så nej, behöver väl inte vara så märkligt?
Citera
2016-07-23, 10:50
Medlem
GM ska ha siktat på huvudet i många fall, sägs det nu på svt.
Citera
Medlem
Selfefficacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ali Sonboly och det är ute i media nu:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3704490/Armed-police-raid-apartment-teenage-Iranian-McDonald-s-killer-just-two-miles-launched-deadly-massacr e.html

Enligt Spiegel har han ett annat namn. Men spelar det nan egentlig roll?

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/muenchen-was-wir-ueber-den-taeter-wissen-a-1104402.html

Och appropa polisens insats inatt. Jag anser att dom gjort ett riktigt bra jobb och skyddade allmänheten. Jag kände mig säker. Dom gick inte ut med rykten utan yttrade sig först när man visste nagot. Polisens pressekreterare Marcus da Gloria uppträder väldigt trovärdigt och souveränt. Ha sa att polisen gar inte ut med gissningar, det vore oerhört oseriöst.
Citera
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Skulle inte förvåna mig om GM är andra generationens invandrare från Turkiet, Bosnien eller Albanien.

Det skulle förklara varför personerna skrek att han var en "jävla invandrare".

GM såg ju ut att vara CP-skadad också med tanke på hur han rörde sig.
Kan ju även vara en kristen familj som flytt Iran och där sonen får en identitetskris+blir mobbad och vill därför hämnas. En orsak till att han ev blivit mobbad kan ju vara att han haltar. Att han haltar kan ju bero på en sk förlossningsskada..
Citera
2016-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCharles2
vittne bekräftar att GM skrek Alla Snackbar innan han sköt barnen https://twitter.com/OnlineMagazin/status/756766642076516354
Men det är inte säkert att det har med islam att göra. Angela Merkel ska uttala sig idag så det blir nog lite sån undervisning.

Nu säger svt på sin live feed att det dessutom är hotfullt läge i Hong Kong, och att folk ska vara uppmärksamma.
Citera
2016-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Parkeringsbråket ska ha varit innan. Det framkom i den tyska artikeln, länk längre bak. Den texten slutar med att gärningsmannen sade "jag har inte gjort något", gick in och sedan hördes skott. Den turkiske mannen utanför försökte ju stoppa 18-åringen, som han såg på håll och skrek till, därav konversationen.

Vilken tysk tidning gick ut med det? Har det rapporterats någon annanstans?
Citera
2016-07-23, 10:52
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Men nuvarande invaringssituation/migrationspolitik är ju redan sedd som universell lag och given förutsättning. Den går inte att ifrågasätta och ska inte ändras.
Så utifrån journalisternas synsätt är det bara att vänja sig.
Ja jag blir inte ett dugg förvånad om denna attack i München inom några dagar är ett förbleknat minne blott just för att det någonstans skett en ny attack.

När sen väl första större attack i Sverige har skett kanske det inte blir lika lätt för våra journalister att be oss att vänja oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Rop på hjälp är typ att skära sig i handlederna. Men att med berått mod gå in för att slakta oskyldiga barn är inte ett rop på hjälp, det är ondska. En spade bör kallas för en spade, och inte en stekpanna.

Dom vill ha hjälp för att dom mår dåligt, är deprimerade och kanske psykiskt sjuka, får dom då ingen hjälp så blir det så där,det har ju framkommit efter skolskjutningar att personer hintat om vad som kommer hända innan dåden ,och att slutsatsen då varit att man man måste va mer uppmärksam när man er någon mår dåligt , att se tecknen innan det är för sent, lägga märke till kontiga inlägg på nätet tex.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Rop på hjälp är typ att skära sig i handlederna. Men att med berått mod gå in för att slakta oskyldiga barn är inte ett rop på hjälp, det är ondska. En spade bör kallas för en spade, och inte en stekpanna.

Om mobbingteorin stämmer är det snarare sorg som tar sin form i missriktad ilska. Hade han tagit livet av sina plågoandar hade man nästan hyst lite sympati för grabben.
Senast redigerad av midvintermorker 2016-07-23 kl. 10:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in