2006-12-15, 15:14
Medlem
Dubbelespressos avatar
http://aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,955598,00.html

Vafalls? Hur kan någon tycka så? Jag tyckte boken var långt mer intressant tack vare det speciella sätt den är skriven på, och så mycket mer minns jag inte, men jag vet att jag gillade den bättre.

Vad tycker ni?
Citera
2006-12-15, 15:28
Medlem
maxxisens avatar
Jag har beställt hem den och ska läsa den!
Vad jag har hört så ska den vara riktigt bra och filmen är ju minst sagt kanon...
Citera
2006-12-15, 16:00
Medlem
Jag har inte läst den på svenska, men likväl på engelska. Den är enastående; filmen må vara en perfekt filmatisering, men boken är bättre. I och för sig skulle jag rekommendera att läsa den på engelska, då jag kan tänka mig att Chuck Palahniuks sätt att skriva kan vara svåröversatt.
Citera
2006-12-15, 16:09
Medlem
fnuskes avatar
Chuck Palinhuck är omöjlig att översätta så jag skulle råda folk att undvika svenska versionen och istället investera lite kraft och läsa den på orginalspråk.
Citera
2006-12-15, 17:10
Bannlyst
Boken var bra, men jag måste erkänna att filmen var bättre. Mycket bättre. Fast det kan nog bero på att jag läste boken efter jag såg filmen, och på så sätt skapade mig någon slags partiskhet till filmen.

Att den svenska översättningen av boken är usel är inget jag direkt betvivlar. Brukar vara så med svenska översättningar.
Citera
2006-12-15, 17:59
Medlem
Rallans avatar
Har inte läst boken så kan inte kommentera på den, men att säga att ”filmen var bättre” säger ju egentligen ingenting om bristande kvalité på boken då filmen var när perfektion.
Citera
2006-12-15, 20:25
Medlem
Dubbelespressos avatar
Men det känns som att de borde haft med bokslutet i filmen
Citera
2006-12-16, 00:20
Medlem
Consiglieris avatar
Det var ett par år sedan som jag läste boken, men jag vill med bestämdhet minnas att jag då tyckte boken var mycket bättre än filmen. Och som föregående skribenter redan sagt så tror jag det är svårt att exakt översätta den till svenska, därför rekommenderar även jag att läsa den på dess orginalspråk.
Citera
2006-12-16, 00:38
Medlem
När jag läste boken tyckte jag det nästan verkade som den var skriven efter filmen. Men så kan det väl inte vara?
Citera
2006-12-16, 00:40
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerlanzac
När jag läste boken tyckte jag det nästan verkade som den var skriven efter filmen. Men så kan det väl inte vara?

Nej, så kan det inte vara.
Citera
2006-12-16, 00:48
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerlanzac
Saken är den att vi inte är vana att se en filmatisering av en bok som är så trogen sin förlaga som fight club. Det normala är att skaka på huvudet och säga "boken var bättre". I fallet fight club så är dom likvärdiga. Jag antar att det är det som satt mtror i guvudet på aftonbladets recensent. I det hela är det en rätt underlig recension då han talar mer om filmen än boken. Personligen anser jag att sånt bör hållas åtskillt.
Citera
2006-12-16, 03:35
Medlem
Oscar Vidals avatar
Idioten som skrivit den där recensionen har ju uppenbarligen inte förstått sig på innebörden av filmen, hur ska han då förstå sig på boken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in