Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Saken är den att vi inte är vana att se en filmatisering av en bok som är så trogen sin förlaga som fight club. Det normala är att skaka på huvudet och säga "boken var bättre". I fallet fight club så är dom likvärdiga. Jag antar att det är det som satt mtror i guvudet på aftonbladets recensent. I det hela är det en rätt underlig recension då han talar mer om filmen än boken. Personligen anser jag att sånt bör hållas åtskillt.
Jag såg också filmen (ett par gånger) före jag läste boken (på engelska) och håller med om att filmatiseringen faktiskt ÄR extremt trogen förlagan. Nästan så att jag funderade på om det var värt att läsa färdigt boken (det var det), när det nästan kändes som att läsa manuset.. Men filmen går inte alls in lika djupt i de filosofiska funderingarna, så efter ett 50-tal sidor kände jag att jag började uppskatta boken på egen hand. Dessutom slutar ju filmen "tidigare" än boken. Så helt klart finns det ett mervärde att läsa boken om man är ett fan av filmen.
Nu vet jag inte hur den svenska översättningen är, men jag tycker språket var lättbegripligt och borde inte vara nåt större problem för gymnasieelever som läser Engelska A.