Citat:
Tidigare så har jag inte varit speciellt oroad över Trump som president, även om jag, naturligtvis, inte gillade det heller. Jag resonerade som så att vi, under det förra kalla kriget, ojade oss något alldeles fruktansvärt över Reagan, (och ibland så hade vi också mycket goda skäl att också göra det.)
Men faktum är att det var Reagan som knäckte Sovjetimperiet. Men, ytterst beklagligt så verkar inte Trump känna samma utrikespolitiska engagemang som faktiskt Reagan gjorde. Så skulle Trump vinna presidentvalet så skulle det innebära stora utrikespolitiska förändringar för, inte minst, Sverige.
Antingen så kommer Trump att säga att de säkerhetspolitiska garantier som Sverige fått under bordet av USA inte kommer att gälla med mindre än att vi minst fördubblar våra försvarsutgifter. Iof inte helt negativt enligt mig.
Eller också så kommer Trump att helt dra bort de säkerhetspolitiska garantierna som, allt sedan 50-talet, USA, gett Sverige. Detta kommer då att kräva en ännu större svensk upprustning och att vi blir medlemmar i den försvarsallians som, då, EU, med all säkerhet kommer att utvecklas till.
Se mitt tidigare inlägg:
(FB) Stora tråden om Donald Trump (mod)
Men faktum är att det var Reagan som knäckte Sovjetimperiet. Men, ytterst beklagligt så verkar inte Trump känna samma utrikespolitiska engagemang som faktiskt Reagan gjorde. Så skulle Trump vinna presidentvalet så skulle det innebära stora utrikespolitiska förändringar för, inte minst, Sverige.
Antingen så kommer Trump att säga att de säkerhetspolitiska garantier som Sverige fått under bordet av USA inte kommer att gälla med mindre än att vi minst fördubblar våra försvarsutgifter. Iof inte helt negativt enligt mig.
Eller också så kommer Trump att helt dra bort de säkerhetspolitiska garantierna som, allt sedan 50-talet, USA, gett Sverige. Detta kommer då att kräva en ännu större svensk upprustning och att vi blir medlemmar i den försvarsallians som, då, EU, med all säkerhet kommer att utvecklas till.
Se mitt tidigare inlägg:
(FB) Stora tråden om Donald Trump (mod)
Du erkänner att du missbedömde Regan. Du förstod inte hans taktik och intensioner. Men det är lika illa för din del när det gäller Trump.
Trump vill att alla Natoländer ska bidra mer och inte åka snålskjuts på USA;s höga försvarskostnader. Han har varit väldigt tydlig med det tidigare.
Tyskland är den riktigt stora snyltaren på systemet när man ser till försvarsutgifternas andel av BNP. Att han inte ger sig på Tyskland är ren taktik. Symbolen får vara ett litet land som Estland i stället men signalen når säkert även Angela Märkel.
Det han säger ska inte tolkas som att USA inte kommer att hjälpa andra Natoländer men det ska förstås som ett krav att de måste bidra mera själva. USA vill inte betala för Nato när de har så stora egna budgetunderskott.
Det är en lärdom för alliansidioterna som under Reinfeldt minskade försvarsutgifterna till nivå långt under snitt nivån i Nato. Sedan vill de gå med i Nato för att slippa öka dem igen. Trump hatar vänner som snyltar.
Hultkvist vet att ett medlemskap i Nato automtiskt innebär högre krav och mer pengar till försvaret. Hultkvists taktik är att göra närmanden som kostar väldigt lite en slags halvförsäkring som inte fungerar när det gäller men det lurar de flesta svenskar och det är ju avsikten.
Man ska tolka allt Donald Trump säger, som förhandlingsutspel från ett tuff affärsförhandlare. Inte vad han faktiskt kommer att göra eller inte göra. Mexiko ska betala muren också det ett rent förhandlingsutspel.
Den vanliga politiska taktiken är att lova massor men i grunden inte ha en tanke på att genomföra ens hälften. Kan förstå att det är svårt att hänga med när en ny politisk strategi introduceras av en helt annorlunda sorts politiker.