2016-07-23, 02:02
Medlem
Guitarsmokes avatar
Angående GM2 och GM3:

Det skulle kunna vara frågan om lokala medarbetare som ringer in av varandra oberoende uppgifter om flera skyttar på vissa specifika platser. På så vis skapar man en resurskrävande överreaktion från polisens sida som ger stadsborna intrycket av ett krigsliknande tillstånd (tungt beväpnad polis överallt). Det vore inte helt otänkbart, men känns samtidigt lite långsökt.

En mer lättaccepterad teori är att de lokala polischeferna blev så jävla nervösa att de tog alla tips på 100% allvar, väl medvetna om att en eventuell efterföljande debatt om nonchalans/slapphet från polisens sida skulle kunna få oerhört svåra konsekvenser både för dem själva och samhället i stort.
Senast redigerad av Guitarsmoke 2016-07-23 kl. 02:04.
Citera
2016-07-23, 02:04
Medlem
Iamthebatmans avatar
Av inlägg i tråden att döma är det alltså en till kulturberikning det handlar om, oavsett om det är i islams namn eller ej?
Citera
2016-07-23, 02:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tills du har fel... Har tycker väl det man till slut kan dra vissa slutsatser och inte orda om saker i all oändlighet. Det var min nivå. Din nivå är en annan och den respekterar jag den kanske till slut vinner en gång. Du har dock en väldigt synbar agenda i allt du skriver och det är också ok.

Jag diskuterar inte för att "vinna". Jag diskuterar utifrån vad som är rimligt – ser inte mycket anledning att säga "Det är garanterat muslimer/högerextrema/vansinnesdåd" och sedan sitta och hoppas på det bästa.

Det finns omständigheter som talar för islamistiskt terrordåd – uppgifterna att han ska ha skrikit "Allahu Akbar", att han enligt balkongskrikaren ska ha ett utländskt utseende och att många av de våldsdåd med flera vi sett i Europa på sistone är just islamistiska terrordåd.

Det finns också omständigheter som talar för att det inte rör sig om detta – användandet av en pistol, att han tagit livet av sig efteråt och att polisen enligt medieuppgifter sagt att det inte finns något som tyder på ett islamistisk terrordåd.

Men ja, jag har en agenda, och det är att jag tycker det är intressant att diskutera, utan att för den sakens skull låsa fast sig vid det ena eller det andra. (Så jag vet inte om jag kan ha "fel", men jag kan inte heller ha "rätt"...)
Citera
2016-07-23, 02:05
Medlem
Passepartouts avatar
En hel del skratt. Lättnad att det var en ensam galning? Förvånansvärt gemytligt prat innan presskonferensen. http://www.tagesschau.de/multimedia/livestreams/livestream2/index.html
Citera
2016-07-23, 02:05
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Faktiskt inte, utropet används inte endast vid terrordåd eller vid religiöst motiverade handlingar. Jag säger inte att du har fel, men jag säger att det inte finns tillräckligt mycket som just nu är känt för att det ska gå att med säkerhet uttala sig om att de tär ett [islamistiskt] terrordåd.

(Dessutom är det ju endast ett vittne som påstått att han skrikit så.)

Du är lika korkad som du röstar, vad oväntat. Om personen använder "allahu akbar" medans han skjuter på barn, då är det naturligtvis förknippat till den händelsen, eller hur?
Finner du själv det troligt att han skrek det av någon annan anledning? Kanske råkade slumpen vara så att han fick ett SMS där det står att han vunnit 2000:- på lotto precis då han skulle skjuta barnen och så skrek han "allahu akbar!" pg.a det?

Vittnet var själv muslim och hörde det tydligt, det tycker jag är ett ganska starkt vittnesmål. Dröm vidare du.
Citera
2016-07-23, 02:06
Medlem
Klasse.

ARD Nachtmagazin, skyhögt över SVT. Hittills ett kvinnligt studioankare, en manlig och två kvinnliga reportrar och speakers. Vilken klass.

I videon ses tidigare nämnt klipp men uppförstorat; GM är förvisso svartklädd, men byxorna är blå jeans (och han verkar ha något neonrosa snott runt överkroppen?).
Citera
2016-07-23, 02:06
Medlem
Gothenburgers avatar
Det här är random domestic psykfall som IS har slagit klorna i. Samma som i USA (och troligen i Nice).

Ingen dedikerad jihadist utför sånt här med en löjlig pistol (galet oeffektiv i sammanhanget)
Citera
2016-07-23, 02:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Du är lika korkad som du röstar, vad oväntat. Om personen använder "allahu akbar" medans han skjuter på barn, då är det naturligtvis förknippat till den händelsen, eller hur?
Finner du själv det troligt att han skrek det av någon annan anledning? Kanske råkade slumpen vara så att han fick ett SMS där det står att han vunnit 2000:- på lotto precis då han skulle skjuta barnen och så skrek han "allahu akbar!" pg.a det?

Vittnet var själv muslim och hörde det tydligt, det tycker jag är ett ganska starkt vittnesmål. Dröm vidare du.

En möjlighet är att han visste att han gjorde något ondskefullt, och att han efter sitt handlande skulle ta livet av sig. Då kan det vara läge att be till högre makter att de ska vara honom nådig...
Citera
2016-07-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Just det, A woman named Loretta påstår det ja.

Ingen aning om vem det är, inte heller finns det något annat vittne (som uttalat sig) som bekräftat uppgifterna. Vad jag begriper har däremot polisen hävdat att det inte finns något konkret som pekar mot islamistiskt terrordåd.

Ett uttalande som är snart 5 timmar gammalt så det känns inte aktuellt.
Citera
Medlem
Upprycknings avatar
Kommer dom gå ut med GM:s namn på presskonferensen tror ni?
Citera
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
(och han verkar ha något neonrosa snott runt överkroppen?).

En ryggsäck är det väl..
Citera
2016-07-23, 02:09
Medlem
Kakistokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Skriker muslimen "allahu akbar" innan, vilket han gjorde här enligt ett vittne som själv var muslim, då är det religöst motiverat och har att göra med islam, dvs ett terrordåd. varför ens ha denna trötta diskussion, vi vet alla mycket väl att det var ett terrordåd, som vanligt.

Ett (1) vittne har sagt att han sagt "Allah Akbar".
Detta vittne ville vara anonymt pga rädsla för sin säkerhet. = lägre trovärdighet
Bara CNN har talat med denna kvinnan och har säkert en liten agenda som innebär att om man spär på islamrädslan så gynnar det dem samt herr D Trump. = lägre trovärdighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in