2016-07-23, 01:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag var liksom den första i tråden att skriva om "kanske detta har att göra med 22/7" så det där biter inte på mig. Jag gjorde sedan mitt konstaterande efter ganska mycket övervägande till skillnad från dig som tror en viss sak från början alltid som det verkar.

Till skillnad från dig har jag inte konstaterat något alls om MGM:s motiv. Jag tycker det är en rimlig hållning, än så länge.
Citera
2016-07-23, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Psycho? Stor möjlighet
Politiskt höger? Men då slår man in mot fel target (inga politiska mål på Mc Donnalds)
Islam? Finns en liten chans men det får vi se.

Dock tvivlar jag på att det är etnisk Tysk som är i farten för då skulle folk inte kalla honom för invandrare, osv och dessutom skulle han verkligen INTE skrika "Allahu Akbar".

För många extremister är McDonalds en symbol för väst i allmänhet och USA i synnerhet. I vänsterkretsar förknippas dessutom den amerikanska restaurangkedjan med rå kapitalism och miljöförstöring.
Citera
Medlem
MKultra72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu gör du det väldigt enkelt för dig, det viktiga är ju motivet – vad som drivit GM.

En kristen kan utsätta andra för våld, utan att det rör sig om ett kristet terrordåd.

En vit kan utsätta svarta för våld, utan att det rör sig om rasistisk terror.

En muslim kan utsätta andra för våld, utan att det rör sig om ett muslimskt terrordåd.

Skriker muslimen "allahu akbar" innan, vilket han gjorde här enligt ett vittne som själv var muslim, då är det religöst motiverat och har att göra med islam, dvs ett terrordåd. varför ens ha denna trötta diskussion, vi vet alla mycket väl att det var ett terrordåd, som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Tyska polisen och världsmedia får årets amatörpris. Allt har skötts skit kasst idag/ikväll....

Media går alltså ut stenhårt på högerextremist spåret utan några som helst källor. Imorgon får vi säkert se ung Tysk man med utländskt påbrå som har psykiska problem som fick ett psykos infall.

Om 10 minuter får vi kanske veta.

Med alla medier menar du kanske svenska medier. Det har vart en helt annan tongång i andra medier; nu har muslimerna gjort det igen, Trump, Brexit, kriget är här. Kriget ska vara där.

Tror inte han var psykotisk, han verkade ju klara ett samtal rätt bra där uppe på parkeringshuset och dessutom panga en del.

Kaxigt att Sky News kör god morgon kl 01. Det är fan lutherskt.
Senast redigerad av 654654 2016-07-23 kl. 02:02.
Citera
2016-07-23, 01:58
Medlem
Speciellt intressant för oss på ett tidigt stadium är såklart dialogen på parkeringsplatsen. Den antyder ganska starkt att det inte finns en religiös bakgrund till terrordådet.

Det handlar förmodligen om en ensam gärningsman med personliga problem som ville hämnas och det är ett scenario som snarare påminner om amerikanska skolmorden.

Att det blev så blodigt handlar mest om att gärningsmannen hade tillgång till ett effektivt vapen och valde en plats där mycket folk vistades.

Nu strax dags för poliskonferensen!
Citera
2016-07-23, 01:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Skriker muslimen "allahu akbar" innan, vilket han gjorde här enligt ett vittne som själv var muslim, då är det religöst motiverat och har att göra med islam, dvs ett terrordåd. varför ens ha denna trötta diskussion, vi vet alla mycket väl att det var ett terrordåd, som vanligt.

Faktiskt inte, utropet används inte endast vid terrordåd eller vid religiöst motiverade handlingar. Jag säger inte att du har fel, men jag säger att det inte finns tillräckligt mycket som just nu är känt för att det ska gå att med säkerhet uttala sig om att de tär ett [islamistiskt] terrordåd.

(Dessutom är det ju endast ett vittne som påstått att han skrikit så.)
Citera
2016-07-23, 01:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Var visas polisens pressträff?
Svt1 sänder.

Annars checka rt.com mfl
Citera
2016-07-23, 02:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Till skillnad från dig har jag inte konstaterat något alls om MGM:s motiv. Jag tycker det är en rimlig hållning, än så länge.

Tills du har fel... Här tycker väl det man till slut kan dra vissa slutsatser och inte orda om saker i all oändlighet. Det var min nivå. Din nivå är en annan och den respekterar jag den kanske till slut vinner en gång. Du har dock en väldigt synbar agenda i allt du skriver och det är också ok.
Citera
2016-07-23, 02:00
Medlem
Jonassons avatar
Länk till polisens presskonferens: http://www.tagesschau.de/multimedia/livestreams/livestream2/index.html
Citera
2016-07-23, 02:01
Medlem
Något som jag börjat fundera på nu är videofilmerna på gärningsmannen. Det ser ut att vara ett ganska tidsutdraget förlopp. Först när han skjuter inne i McD, lämnar platsen och skjuter precis utanför. Sen vandrar SAKTA över gatan. Han är på en parkeringsplats och har en dialog med en person som står på en balkong en bit bort och sen hittas han EN KM från platsen, självmord.

Var är polisen under all denna tid?
Citera
2016-07-23, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Länk till polisens presskonferens: http://www.tagesschau.de/multimedia/livestreams/livestream2/index.html

den lär va på tyska?
Citera
2016-07-23, 02:02
Medlem
Kakistokratis avatar
SVT
Citat:
När mannen hittades död utanför Olympiastadion så hade han en röd ryggsäck på sig som gjorde att man förknippade honom med mannen som skjutit tidigare

Ni tror inte polisen gjorde kopplingen att det kunde vara samma person när han hade en pistol i handen samt ett hål i sitt huvud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in