2016-07-23, 00:48
Medlem
Det känns som andra generationens invandrare. I alla fall på minst en.
Citera
2016-07-23, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kakistokrati
Jo, revolver är ju föga troligt. Tänkte om det var någon som visste. Inte allt för många magasin tar 16 kulor trodde jag iaf. Tar inte Glock färre, tex?

vadå, 4-5 mag med 16 i varje ger en 80 skott. bara att ladda om.
Citera
Medlem
netr0pas avatar
Verkar vara andragenerations Tysk eftersom balkong killen skrek "Invandrare" till GM.

Det betyder att GM inte såg Tyskt ut men anser sig själv att vara det.
Citera
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Källa på det där med 17 skott?
http://www.liveleak.com/view?i=0d7_1469211145
Citera
2016-07-23, 00:50
Medlem
Den stora frågan är var de som blev skjutna blev skjutna någonstans. Om det visar sig att alla blev skjutna inne i McD och precis utanför, då lutar jag åt en gärningsman.

Dessutom uppträder han såpass förvirrat efteråt på videofilmerna att jag tror just nu mer på ett personligt vansinnesdåd än ett politiskt/religiöst grundat våldsdåd. Den frågan besvaras väl av vad som utlöste dådet? Det finns också med i bilden att några andra gärningsmän KANSKE inte existerar utan att det är förvirrade vittnen som ligger bakom den informationen.

Jag måste säga att såpass lång tid som gått nu så är informationen usel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
SVT jobbar så svetten lackar på att det är Högerextremister.
Varför?
Ska dom inte rapportera Nyheter?
Info om GM är väl nyheter? Största diskussionsunderlaget i den här tråden verkar vara om han är muslim eller inte.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Sammanfattning

1,2 eller 3 skyttar
Gärningsman skrek Alluah Akbar samtidigt som han sköt barn
Gärningsman skrek jag är tysk inte svartskalle
Gärningsman är vit
Gärningsman är lite mörkare än ljus
Gärningsman är garanterat nazist
Gärningsman är garanterat muslim
Citera
2016-07-23, 00:51
Medlem
DickeFixs avatar
Brun i DN om terrordådet:
Citat:
Han räknar bort de vänsterextrema.

– De beter sig inte så här. Jihadister och högerextrema däremot agerar båda på likartat sätt.

Alla tre sorters extremister lever i symbios och består av samma typ av människor.
  • De blir extremister för att slippa tänka själva och få en identitet genom grupptillhörigheten.
  • De betraktar ett ifrågasättande av deras ideologi som ett personligt påhopp.
  • De styrs av hat och lever för striden med varandra.
  • De har total oförmåga till självkritik och kompromisser.
  • De gör allt de kan för att provocera varandra och polarisera samhället för att tvinga de neutrala att välja sida.

I denna miljö får man passa sig så att man inte radikaliseras själv.
Citera
2016-07-23, 00:51
Medlem
stukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jag har följt SVT:s livesändning hela kvällen sedan 20-tiden. Han nämner jihadismen MINIMAL del av tiden

Jag med och dom verkar tvärtom väldigt noga med att inte luta för mycket åt något håll. Dom nämner islamism lite mer men att dom pratar om högerextremt också kan nog bero på att det Är mer ovanligt och därför intressant plus dom kanske har breivik i bakhuvudet. Tror ni verkligen dom vill hjärntvätta oss när vi ändå kommer få svar när som helst på dessa frågor

folk väljer och sprider nyhetstips och rykten efter vilka åsikter dom har politiskt vilket gör det till en röra.
Citera
2016-07-23, 00:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Sannolikt en pistol, många standardmagasin till vanliga modeller i kaliber 9mm rymmer cirka 17 skott (Glock 17, Sig P226 etc.).

Tog just därför Glock 17 som exempel i den kalkyl jag gjorde innan. Med en effektivitet på ett dödande skott av fyra innebär det att en ensam gärningsman skulle kunna döda fyra personer med två magasin (17x2 + 1 skott / 4 = 8,75). Att GM har en ryggsäck full av magasin tycker jag inte låter särskilt trovärdigt heller; verkligheten är inte som en actionfilm där folk springer runt och laddar om på fem röda och använder pistoler som automatvapen.

Däremot tycker jag 1/4 är lite väl effektivt om man dessutom räknar in att det rör sig om en situation med hög stress såvida det inte rör sig om någon som har någon form av bakgrund inom militär eller snarlikt där de tränat skytte. Alternativt rör det sig om flera GM som det pratas en del om, då är snarare effektivitet väldigt, väldigt... låg vilket vore lite konstigt.
Citera
Medlem
Svt-papporteringen är fan i mig ett skämt. Filip Struwe påstår att Tyskland inte haft terrorattacker sedan Baader Meinhof härjningar på 70-talet . 17-årige afghanen som yx/knivhögg passagerare på tyskt tåg för fyra dagar sedan var väl för fan en terrorhandling!! Man behöver väl inte störta plan i skyskrapor eller köra över en massa folk med lastbil för att benämnas terrorhandling. Filip & Co på Svt-skämttven, för helvete läs på !! https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Citera
Medlem
stukads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sammanfattning

1,2 eller 3 skyttar
Gärningsman skrek Alluah Akbar samtidigt som han sköt barn
Gärningsman skrek jag är tysk inte svartskalle
Gärningsman är vit
Gärningsman är lite mörkare än ljus
Gärningsman är garanterat nazist
Gärningsman är garanterat muslim

Det var väl bara ett kvinnligt vittne som sa att han skrek Allah akbar , eller finns det flera som hört det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in