2016-07-21, 15:49
Medlem
Audacias avatar
Situationen ser ut som så att jag har stelopererats i ländryggen, men smärtan vill inte försvinna. Har gått med konstant värk i nu snart 6-7 år och har under den tiden ätit smärtstillande mediciner i olika former.
De mediciner jag testat är:

Kodein (både Citodon och Kodein recip)
Tramadol (funkar jättebra, men jag har så jävla känslig kramptröskel, så det är uteslutet)
Morfin (Dolcontin och Morfin Meda, men de funkar jättedåligt)
Buprenorfin (Norspan, funkar inget vidare)
Oxikodon (Oxycontin och Oxynorm, funkar skitbra, och det är det jag ätit mest, men vill helst undvika detta preparat pga att jag så snabbt behöver gå upp i styrka)

Just nu äter jag ingenting alls, och värken är mestadel outhärdlig, vilket har fått mig att börja fundera på att börja äta någon form av smärtstillande igen, bara för att kunna fungera normalt. Problemet är bara att det mer eller mindre bara finns ett bra preparat (Oxikodon), och som sagt, så vill jag helst undvika det!

Så, tips och förslag på andra preparat tages emot med öppna armar!

Tack på förhand!
Citera
2016-07-21, 16:32
Medlem
SameOldStorys avatar
Fentanyl kanske. Finns både som tabletter och plåster. Jag fick fentanyl i sprutor på sjukhuset (låg inne för tarmoperation) och det var klockrent.

Edit: Fick även oxycontin i alla dess former och det bet inte på smärtan alls.
Citera
2016-07-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Situationen ser ut som så att jag har stelopererats i ländryggen, men smärtan vill inte försvinna. Har gått med konstant värk i nu snart 6-7 år och har under den tiden ätit smärtstillande mediciner i olika former.
De mediciner jag testat är:

Kodein (både Citodon och Kodein recip)
Tramadol (funkar jättebra, men jag har så jävla känslig kramptröskel, så det är uteslutet)
Morfin (Dolcontin och Morfin Meda, men de funkar jättedåligt)
Buprenorfin (Norspan, funkar inget vidare)
Oxikodon (Oxycontin och Oxynorm, funkar skitbra, och det är det jag ätit mest, men vill helst undvika detta preparat pga att jag så snabbt behöver gå upp i styrka)

Just nu äter jag ingenting alls, och värken är mestadel outhärdlig, vilket har fått mig att börja fundera på att börja äta någon form av smärtstillande igen, bara för att kunna fungera normalt. Problemet är bara att det mer eller mindre bara finns ett bra preparat (Oxikodon), och som sagt, så vill jag helst undvika det!

Så, tips och förslag på andra preparat tages emot med öppna armar!

Tack på förhand!

Självklart så ska du ha tillräcklig smärtlindring. Har du fått remiss till smärtklinik?
Citera
2016-07-21, 20:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Opioider får efter lång behandling ofta motsatt effekt, en paradoxal reaktion, där opioiden istället ökar och permanentar smärtan.

Inom smärtrehab, som man kommer till om det är 1) helt säkert att det inte går att åtgärda orsaken till smärtan och 2) man haft smärtan under lång tid och den förhindrar förvärvsarbete, så handlar det mycket om att försöka bli av med opioidbehandling och att acceptera att smärtan kommer att vara en del av ens liv. Man får hjälp att hitta strategier och att lära känna sin kropps gränser. Kroppskännedom är ett av momenten.

Tyvärr är det oerhört vanligt att man är helt inlåst på att man måste ha moffe för annars klarar man sig inte. Och tyvärr kan jag säga att gör man det kommer man säkerligen både ha ont hela livet och behöva bära på ständigt värre biverkningar av opioiderna.
Citera
2016-07-22, 23:03
Medlem
Audacias avatar
Fentanyl har jag förvisso aldrig testat, men eftersom det är starkare än Oxycontin, och jag inte vill ha det pga att det är ett ganska starkt preparat, så är det inte aktuellt! Tack för tipset hur som helst!

Smärtklinik är jag inskriven på, men där händer det inte så mycket. Får Oxycontin utskrivet därifrån om jag vill ha det, men det är ungefär vad de kan göra för mig verkar det som! Tyvärr!

Jag har förstått att opioider kan ge en motsatt effekt efter en viss tid, och så är det säkert. Dock har jag kännt mig nästintill smärtfri när jag väl haft Oxycontin tillgängligt, och då har jag ätit det i nästan 6 år, så om det är så att jag inte får den här motsatta effekten, eller om det krävs längre tids behandling innan de effekten "kickar in", det låter jag vara osagt!

När det kommer till att lära sig att leva med smärtan så är det säkert ett bra alternativ. Problemet är bara att smärtan till den största delen av tiden är så pass massiv att det inte bara påverkar mig fysiskt, utan också psykiskt. Jag har mer eller mindre varit deprimerad sen min värk verkligen kom igång, och sen jag slutade med Oxycontinet så har jag inte direkt blivit gladare!
Inte så att jag överväger självmord, men mycket av tankarna går i banorna kring, "om livet ska vara såhär, vafan ska jag fortsätta leva för då?"

Fick testa lite Marijuana av en kompis, och faktiskt så tycker jag det har en positiv effekt på både sinnet och det kroppsliga lidandet, utan att jag för den delen blivit "hög/stenad", utan kännt mig ganska normal!
Dock vill jag inte behöva köpa olagliga preparat för resten av mitt liv för att kunna fungera som människa, så valet är väl i så fall att flytta till Colorado eller liknande, vilket förstås inte är aktuellt!

Så, ja, det är inte lätt när det är svårt! :/

Någon som vet om det här Tapentadol är ett bra preparat? Och om det över huvudtaget är aktuellt med tanke på min överkänslighet mot Tramadol, och att Tapentadol på något sätt ska vara besläktat med Tramadol!?

Tacksam för all feedback!
Citera
2016-07-22, 23:22
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Fentanyl kanske. Finns både som tabletter och plåster. Jag fick fentanyl i sprutor på sjukhuset (låg inne för tarmoperation) och det var klockrent.

Edit: Fick även oxycontin i alla dess former och det bet inte på smärtan alls.
Oxy vid tarmproblem? Vad hade du för läkare..

Men OnT så är fetanyl att rekomendera i väntan på remiss till smärtklinik
Citera
2016-07-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingodeman
Det är paraflex comp som rekomenderas vid ryggsmärtor.

Tyvärr är dom man ofta beroende av det läkemedlet. Det är narkotiskt.

Kan du få det utskrivet med vissa förbehåll så vore det bra för dig själv!

Jag vet att paraflex comp och likande mediciner kan vara starkt beroendeframkallande.

Likt forna tiders morfinpreparat.
Det finns inte ens längre.
Citera
2016-07-22, 23:56
Medlem
Om nu tramadol funkar bra, kan du inte ta det med benz eller en annan EP meds?
Ketogan funkar men precis som morfin är det hög dos oralt som gäller. Oxy har god upptagning vid oralt bruk.

Eller den svaga Opiumtinkuren, Laudnum.

Eller hyrdromorfon. Det ska vara bara så bäst.
Citera
2016-07-23, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dingodeman
Bra i så fall.

Jag är en gammal läkare ochså som inte kommer finnas kvar så långe heller...

30-40 år till kanske ni får dras med mig...

Så jobbig är jag väl inte?
Onej, jag menade inget illa alls. Men de har tagit bort väldigt många bra mediciner och ersätter dem med oprövade kort. Sen är jag oerhört trött på beroende. De mediciner som ger beroende kan man inte diskutera andra för- och nackdelar med. Det är bättre att leva med smärta, sömnlöshet och anat än att bli beroende eller prova lite teoretiska kombinationer som inte är riktigt utforskade, som det är nu är det ju så att jag hellre vill besöka läkare i andra länder än träffa min läkare som tänker "svenskt". Eller svensk-anglosaxiskt rättare sagt.

30-40 år är väl inte så illa. Jag lär nog ha 3-4 år. Med tur.
Citera
2016-07-23, 10:11
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Oxy vid tarmproblem? Vad hade du för läkare..

Men OnT så är fetanyl att rekomendera i väntan på remiss till smärtklinik

Crohns har jag. Började med ett kraftigt skov som blev operation nån vecka senare. Drygt en vecka efter operationen fick jag tarmvred och det fick jag 3 gånger. Hela sjukskrivningen varade 4 månader och från början till slut fick jag oxy.
Citera
2016-07-23, 13:54
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Crohns har jag. Började med ett kraftigt skov som blev operation nån vecka senare. Drygt en vecka efter operationen fick jag tarmvred och det fick jag 3 gånger. Hela sjukskrivningen varade 4 månader och från början till slut fick jag oxy.
Samma här, går på oxy nu och haft 4 tarmvred efter 3 operationer.. Ingen rolig sjukdom men oxyn livar upp!
Citera
2016-07-23, 14:06
Medlem
Jag har en skelettsjukdom som påverkar musklerna och bla orsakar smärta och kramper. För mig slutade morfinliknande verka efter ett tag förutom om jag blev tillräckligt hög för att inte bry mig om symptomen. Norgesic är ett muskelavslappnande prep som jag tycker funkar ok mot kramper och smärta. Det bästa för mig (för jag kommer inte bli av med problemen) tror jag dock är att lära sig leva utan medicin. Kan jag inte gå några dagar så får jag väl sitta upp, kan jag inte sitta upp så ligger jag ner. Skaffar passande jobb och intressen, en fet jävla vibrator, en go rullstol. Och grönt är ju alltid skönt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in