Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Ha, ha:
Jake Stull @PolitcalGuru
@DanRiehl @brianstelter CNN panel spends 30 minutes ripping Trump speech, then has to review their poll numbers:
Donald Trump hatarnas poll:
In what direction will the policies proposed by Trump move the country?
Right direction: 73%
Wrong direction: 24%
Trumps policies will move country in right direction?
Pre speech: 60%
Post speech: 73%
Overall reaction to Trumps speech?
Very positive: 57%
Somewhat positive: 18%
Negative effect: 24%
How did Trumps speech affect your vote:
More likely: 56%
Less likely: 10%
Not much effect: 32%

Tidigare så har jag inte varit speciellt oroad över Trump som president, även om jag, naturligtvis, inte gillade det heller. Jag resonerade som så att vi, under det förra kalla kriget, ojade oss något alldeles fruktansvärt över Reagan, (och ibland så hade vi också mycket goda skäl att också göra det.)
Men faktum är att det var Reagan som knäckte Sovjetimperiet. Men, ytterst beklagligt så verkar inte Trump känna samma utrikespolitiska engagemang som faktiskt Reagan gjorde. Så skulle Trump vinna presidentvalet så skulle det innebära stora utrikespolitiska förändringar för, inte minst, Sverige.
Antingen så kommer Trump att säga att de säkerhetspolitiska garantier som Sverige fått under bordet av USA inte kommer att gälla med mindre än att vi minst fördubblar våra försvarsutgifter. Iof inte helt negativt enligt mig.
Eller också så kommer Trump att helt dra bort de säkerhetspolitiska garantierna som, allt sedan 50-talet, USA, gett Sverige. Detta kommer då att kräva en ännu större svensk upprustning och att vi blir medlemmar i den försvarsallians som, då, EU, med all säkerhet kommer att utvecklas till.
Se mitt tidigare inlägg:
(FB) Stora tråden om Donald Trump (mod)