2016-07-22, 10:24
Medlem
Tycker ändå att ni måste sätta händelsen i sin kontext. När man går in på Foteviken är det som att gå in i ett Lajv, det är liksom inte som att gå på stan eller ett vanligt museum eller en konsert. Du kan med fördel interagera med "skådespelarna" och det är väl det som är lite grejen. Att likna detta vid att 5 fula gubbar på stan kastar nät på dig är bara löjligt. Hela stället är ju som en interaktiv pjäs.

Om gruppen nu säger sig ha fått samtycke utan påtryckningar och med vänliga frågor om det känns ok mm så har jag svårt att se att mer går att göra. (Nu förutsätter jag att dem talar sanning tills motsatsen är bevisad)

Med det sagt så ogillar jag den snedvridna könsfördelningen på slaveriet. Det är ju svårt att tolka det som annat än gubbsjukt. De filmer jag har sett har bara varit på unga attraktiva kvinnor.

Detta blir nog också min analys, i grunden harmlöst men gubbsjukt.
Citera
2016-07-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Det är mer en olycklig händelse än ett brott

En underlåtenhet att höra sig för om en person är med på att få ett nät kastat över sig skulle alltså vara en olycklig händelse?

Och om man sen drar runt denna i ett hundhalsband och underlåtit att höra sig för om människan vill gå omkring med ett hundhalsband är då kanske en ännu olyckligare händelse?

En annan olycklig händelse är att stå och skrika ut saker om en persons kropps former och status på vederbörandes tänder?

En massa olyckliga händelser här då.

Du får gärna förklara hur det mer är en händelse än ett brott?
Citera
2016-07-22, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnubbo
Tycker ändå att ni måste sätta händelsen i sin kontext. När man går in på Foteviken är det som att gå in i ett Lajv, det är liksom inte som att gå på stan eller ett vanligt museum eller en konsert. Du kan med fördel interagera med "skådespelarna" och det är väl det som är lite grejen. Att likna detta vid att 5 fula gubbar på stan kastar nät på dig är bara löjligt. Hela stället är ju som en interaktiv pjäs.

Om gruppen nu säger sig ha fått samtycke utan påtryckningar och med vänliga frågor om det känns ok mm så har jag svårt att se att mer går att göra. (Nu förutsätter jag att dem talar sanning tills motsatsen är bevisad)

Med det sagt så ogillar jag den snedvridna könsfördelningen på slaveriet. Det är ju svårt att tolka det som annat än gubbsjukt. De filmer jag har sett har bara varit på unga attraktiva kvinnor.

Du tänker att man kan bli mördad på Foteviken? För att det är en Lajv?
Citera
2016-07-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evets

Gud vad du är löjlig, du tar det bortom alla rimliga proportioner med dina tramsiga exempel.
Citera
2016-07-22, 14:57
Medlem
nanatas avatar
Citat:

Jag tror att det är den där föreställningen som fuckar till det.
Ett öppet museum är inte ett lajv. Majoriteten av de hantverkare som åker omkring på marknader spelar inte en karaktär. De är sig själva. Har inget påhittat namn och leker inte att det verkligen är en annan tid. De är med på att berätta om gamla tekniker och material och fynd.
Citera
2016-07-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanata
Jag tror att det är den där föreställningen som fuckar till det.
Ett öppet museum är inte ett lajv. Majoriteten av de hantverkare som åker omkring på marknader spelar inte en karaktär. De är sig själva. Har inget påhittat namn och leker inte att det verkligen är en annan tid. De är med på att berätta om gamla tekniker och material och fynd.

Från fotevikens hemsida:

Fotevikens Museum med sin Vikingastad är ett så kallat ”Archaeological* Open Air Museum” det vill säga att vikingastaden är uppbyggd med arkeologiska fynd som mall och historiskt källmaterial som *grund. Här lever innevånarna enligt dåtida ramar för att levandegöra en trovärdig tidsresa för våra besökare.
Vikingastaden är förlagd till år 1138, en brytningstid mellan vikinga*tid och medeltid. Några år tidigare stod slagetet om Foteviken. Nu är de döda begravda och marknadsplatsen har utvecklats till stad. Reenacters från hela världen kommer hit årligen för att återskapa slag om Foteviken under några dagar i Vikingamarknaden.
Som volontär på Fotevikens Museum medverkar du till att befolka och levandegöra det dagliga livet i en vikingatida stad för museets besökare, dels allmänheten men även för besökande skolklasser.

Tycker det speglar min personliga erfarenhet av anläggningen då jag varit på besök, det känns som att gå in i en pjäs. Jag kan inte påstå att jag hade blivit superförvånad av att få ett nät kastat över mig eller blivit utmanad i benkrok eller yxkastning. Sen hade jag inte uppskattat det och sagt ifrån, men då länge det görs på ett trevligt sätt och med glimten i ögat och jag fått gehör för min önskan att inte deltaga hade jag inte tagit illa vid mig.
Citera
2016-07-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Det är mer en olycklig händelse än ett brott

I mina ögon så är detta någonting helt annat än en olycka. Det är en planerad och väldokumenterad handling av en grupp personer som avser att göra sig lustiga, kanske till och med skaffa sig ekonomisk vinning, på någon annans bekostnad. Det skall bil intressant att se hur det bedöms av rättsväsendet.
Citera
2016-07-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbelbebbel
I mina ögon så är detta någonting helt annat än en olycka. Det är en planerad och väldokumenterad handling av en grupp personer som avser att göra sig lustiga, kanske till och med skaffa sig ekonomisk vinning, på någon annans bekostnad. Det skall bil intressant att se hur det bedöms av rättsväsendet.

Ekonomisk vinning!! Det var ta mig tusan det roligaste jag läst idag 🙂

Du är ju helt verklighetsfrånvänd..
Väx upp för helvete.
Citera
2016-07-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ekonomisk vinning!! Det var ta mig tusan det roligaste jag läst idag 🙂

Du är ju helt verklighetsfrånvänd.

Inte då. Tror du verkligen att grabbarna betalde egna pengar för att dra runt på marknader och antasta kvinnor? Jag håller det då inte för otroligt att de fick betalt i en eller annan form för att bidra med "underhållningen". Vi får som sagt var se vad utredningen visar.
Senast redigerad av Pebbelbebbel 2016-07-22 kl. 18:53.
Citera
2016-07-22, 19:00
Medlem
Citat:
Tycker ändå att ni måste sätta händelsen i sin kontext. När man går in på Foteviken är det som att gå in i ett Lajv, det är liksom inte som att gå på stan eller ett vanligt museum eller en konsert. Du kan med fördel interagera med "skådespelarna" och det är väl det som är lite grejen. Att likna detta vid att 5 fula gubbar på stan kastar nät på dig är bara löjligt. Hela stället är ju som en interaktiv pjäs..
Spelar ingen roll. Har de så dåligt omdöme förtjänar de en dom för människorov. Svenska lagar upphör inte att gälla för att en antal misslyckade personer vill leka.
Citera
2016-07-22, 20:25
Medlem
Citat:
Tycker ändå att ni måste sätta händelsen i sin kontext. När man går in på Foteviken är det som att gå in i ett Lajv, det är liksom inte som att gå på stan eller ett vanligt museum eller en konsert.

Citat:

Citat:
Gud vad du är löjlig, du tar det bortom alla rimliga proportioner med dina tramsiga exempel.

Så du menar att vissa brott ska man få begå under ett lajv men du anser inte att man ska sträcka det så långt som till mord gissar jag då?
Citera
2016-07-23, 00:03
Medlem
Citat:
Så du menar att vissa brott ska man få begå under ett lajv men du anser inte att man ska sträcka det så långt som till mord gissar jag då?

Premisserna för din argumentation är i nuläget felaktiga. Har du slutat slå din fru förrästen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in