Citat:
Ursprungligen postat av
nanata
Jag tror att det är den där föreställningen som fuckar till det.
Ett öppet museum är inte ett lajv. Majoriteten av de hantverkare som åker omkring på marknader spelar inte en karaktär. De är sig själva. Har inget påhittat namn och leker inte att det verkligen är en annan tid. De är med på att berätta om gamla tekniker och material och fynd.
Från fotevikens hemsida:
Fotevikens Museum med sin Vikingastad är ett så kallat ”Archaeological* Open Air Museum” det vill säga att vikingastaden är uppbyggd med arkeologiska fynd som mall och historiskt källmaterial som *grund. Här lever innevånarna enligt dåtida ramar för att levandegöra en trovärdig tidsresa för våra besökare.
Vikingastaden är förlagd till år 1138, en brytningstid mellan vikinga*tid och medeltid. Några år tidigare stod slagetet om Foteviken. Nu är de döda begravda och marknadsplatsen har utvecklats till stad. Reenacters från hela världen kommer hit årligen för att återskapa slag om Foteviken under några dagar i Vikingamarknaden.
Som volontär på Fotevikens Museum medverkar du till att befolka och levandegöra det dagliga livet i en vikingatida stad för museets besökare, dels allmänheten men även för besökande skolklasser.
Tycker det speglar min personliga erfarenhet av anläggningen då jag varit på besök, det känns som att gå in i en pjäs. Jag kan inte påstå att jag hade blivit superförvånad av att få ett nät kastat över mig eller blivit utmanad i benkrok eller yxkastning. Sen hade jag inte uppskattat det och sagt ifrån, men då länge det görs på ett trevligt sätt och med glimten i ögat och jag fått gehör för min önskan att inte deltaga hade jag inte tagit illa vid mig.