2016-07-18, 21:22
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Sex burkar starköl brukar vara rätt standard för de flesta normala vuxna att sätta i sig om man ska festa till det lite lagom. Då ska man alltså klämma i sig tre jävla liter glass på rätt kort tid för att få samma effekt. Vem fan trycker i sig tre liter glass på en kväll själv? Om man försöker bli full på den där glassen så lär man spy av helt andra anledningar än alkoholförgiftning innan man hinner känna något speciellt. Ingen som tänkt så långt?

Min första tanke också. Men ponera att man lyckas hålla nere skiten av ren tjurskallighet, allt för det helgade syftet att bli lite salongsberusad en tisdagskväll. Törs knappt räkna på hur mycket socker resp. kalorier har man då inmundigat.

Men vi kan nog snabbt slå fast att vi har en fin dubbelsmocka ur folkhälsosynpunkt: Alkoholen, som alltid är Satan själv i Sverige, men därtill en sliskig kaloribomb som lär få insulinet att peaka hela vägen upp i sockerskatteivraren Göran Greiders vita hårrufs.

Vi som är glada i öl dras ofta med den typiska pilsnerbuken; de som lyckas fastna för alkoglass lär inte bli vackrare.
Citera
2016-07-18, 21:24
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Sex burkar starköl brukar vara rätt standard för de flesta normala vuxna att sätta i sig om man ska festa till det lite lagom. Då ska man alltså klämma i sig tre jävla liter glass på rätt kort tid för att få samma effekt. Vem fan trycker i sig tre liter glass på en kväll själv? Om man försöker bli full på den där glassen så lär man spy av helt andra anledningar än alkoholförgiftning innan man hinner känna något speciellt. Ingen som tänkt så långt?

Det är ju ingen gräddglass det är frågan om. En svag frusen drink helt enkelt. Ungefär som att sätta i sig tre liter sliskig skogsbärscider. Inga större problem om man gillar sådana drycker.
Citera
2016-07-19, 02:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det är ju ingen gräddglass det är frågan om. En svag frusen drink helt enkelt. Ungefär som att sätta i sig tre liter sliskig skogsbärscider. Inga större problem om man gillar sådana drycker.

Nu har jag inte smakat glassen, men om det är som fjortiscider när man tinat den så lär den smaka nada i fryst tillstånd, och så dumma tror jag inte produktutvecklarna är. Har du testat att dricka tinad isglass? Det är ett välkänt faktum att allt smakar mindre i fryst tillstånd. Därför är all isglass ungefär som koncentrerad saft till sitt innehåll. Tre liter av den sörjan lär snarare motsvara minst 10 liter fjortiscider i kolhydrater, men fortfarande bara 3 liter i alkoholinnehåll. Det ska till en väldigt enveten fjortis för att bli full på den sörjan. Testa själv att sätta i dig 25 piggelin på en kväll så får vi se hur du mår.
Citera
2016-07-19, 07:36
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Nu har jag inte smakat glassen, men om det är som fjortiscider när man tinat den så lär den smaka nada i fryst tillstånd, och så dumma tror jag inte produktutvecklarna är. Har du testat att dricka tinad isglass? Det är ett välkänt faktum att allt smakar mindre i fryst tillstånd. Därför är all isglass ungefär som koncentrerad saft till sitt innehåll. Tre liter av den sörjan lär snarare motsvara minst 10 liter fjortiscider i kolhydrater, men fortfarande bara 3 liter i alkoholinnehåll. Det ska till en väldigt enveten fjortis för att bli full på den sörjan. Testa själv att sätta i dig 25 piggelin på en kväll så får vi se hur du mår.

Det är ungefär dubbla mängden energi i alkoholglassen jämfört med t ex lonkero. Det är nog inga större bekymmer för en sötsugen tonåring att bli lite full på. Däremot tror jag inte att detta kommer att skapa ett problem med minderåriga som äter(?) sig fulla på glass. Priset är för högt.
Citera
2016-07-19, 22:29
Medlem
Crucifixions avatar
Priset på skapelsen? 15-25 spänn? Vilka butiker tar in den och vilka bojkottar?
Citera
2016-08-14, 16:12
Medlem
folketsvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Har läst i vissa av nyhetsartiklarna om denna glassen att den förutom att säljas på mathem.se även säljs i vissa fysiska butiker. Någon som känner till någon butik i Malmö som säljer den? Hade varit kul att testa, plus att den förmodligen kommer förbjudas förr eller senare, så det vore kul att kunna säga att man köpte den i en affär innan det blev olagligt. Att beställa på nätet känns inte alls som en lika rolig upplevelse som att gå in på en ICA och lägga några på rullbandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Crucifixion
Priset på skapelsen? 15-25 spänn? Vilka butiker tar in den och vilka bojkottar?

Hittade, till min stora förvåning, den beryktade alkoglassen på ICA Möllan förra veckan. Köpte två bara för skoj skull, kostar 25 spänn. Testade Margaritan igår, smakade sådär, men det var väl upplevelsen att få slänga upp dem på rullbandet tillsammans med alla andra varor jag betalade för
Citera
2016-08-14, 17:52
Medlem
quaertys avatar
I Stockholm såg jag glassen på Ica Kvantum i Farsta för någon vecka sedan. Köpte ingen, de lockar inte mig.
Citera
2016-08-15, 17:01
Medlem
jamesdeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folketsvan
Hittade, till min stora förvåning, den beryktade alkoglassen på ICA Möllan förra veckan. Köpte två bara för skoj skull, kostar 25 spänn. Testade Margaritan igår, smakade sådär, men det var väl upplevelsen att få slänga upp dem på rullbandet tillsammans med alla andra varor jag betalade för

Tack för tipset! Var nyss inne och köpte 2 av varje smak. 25kr för en isglass är ju lite i överkant, men ville passa på innan det förbjuds. Var tvungen att visa legitimation, kunde inte låta bli att skratta medans jag räcker över legget, att behöva visa legg för att köpa isglass liksom, kändes så absurt
Citera
2016-08-15, 17:23
Medlem
Frågan är ju vad nästa steg blir - en fryst vinshot på 15% är ju inte helt orimligt Som jag fattat det spelar det ingen roll vad för procent det är så länge det är fryst, så det är väl egentligen frysarna som sätter gränsen uppåt hur starkt det kan bli
Citera
2016-08-15, 17:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Tack för tipset! Var nyss inne och köpte 2 av varje smak. 25kr för en isglass är ju lite i överkant, men ville passa på innan det förbjuds. Var tvungen att visa legitimation, kunde inte låta bli att skratta medans jag räcker över legget, att behöva visa legg för att köpa isglass liksom, kändes så absurt

Fick du verkligen visa legget vid inköpet?

Citera
2016-08-15, 17:39
Medlem
Jadu, Absolut Isglass next...eller Zubrowka Isglass.
Citera
2016-08-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fick du verkligen visa legget vid inköpet?

Som jag förstått det är det inte något lagstadgat att man måste kräva legg på köp av glassen men att affärerna väljer att ha den kontrollen för att slippa hetsa alkohollagsstiftningen mer än vad de redan gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in