2016-07-18, 06:04
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Kortfattat, så här, utan krusiduller eller märkvärdigheter:
https://www.youtube.com/watch?v=_TA42woVsqc

Rakt på sak! Jag gillar det.

Man skall för övrigt hålla saker enkla. Ungefär som en Mossberg 590.

Den bara smäller.
Citera
2016-07-18, 09:55
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ni som skjuter med Mossberg 590. Gillar ni bössan? Är det ett bra vapen?

Hur står den sig mot Remington m.fl?
Jag har inte någon större erfarenhet av Remington 870 så jag kan inte direkt jämföra, men jag älskar min 590. Framförallt för att den känns så jävla hållbar, det är verkligen ett vapen gjort för att användas i hård miljö.

Som slug-bössa för vildsvinsjakt är den grym. Däremot är det ju inte den bästa fågelbössan med tanke på avsaknaden av chokar. För att skjuta för skoj på banan är den däremot kunglig!
Citera
2016-07-18, 16:47
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Jag har inte någon större erfarenhet av Remington 870 så jag kan inte direkt jämföra, men jag älskar min 590. Framförallt för att den känns så jävla hållbar, det är verkligen ett vapen gjort för att användas i hård miljö.

Som slug-bössa för vildsvinsjakt är den grym. Däremot är det ju inte den bästa fågelbössan med tanke på avsaknaden av chokar. För att skjuta för skoj på banan är den däremot kunglig!

Går det att byta pipan till en slätborrad sedan om man nu vill ha halvöppen choke eller vad man nu föredrar, på just dessa runkebössorna?

Kan tänka mig att den räfflade pipan (eller cylindriskt borrade) där är fin till gris.

Du skjuter med öppna riktmedel eller rödpunkt?
Citera
2016-07-18, 18:31
Medlem
Citat:

Bra. Tack!
Citera
2016-07-18, 22:50
Medlem
Citat:
Går det att byta pipan till en slätborrad sedan om man nu vill ha halvöppen choke eller vad man nu föredrar, på just dessa runkebössorna?

Kan tänka mig att den räfflade pipan (eller cylindriskt borrade) där är fin till gris.

Det är bara lämna in pipan för gängning eller köpa en till pipa som är färdiggängad för choke det kostar typ lika mycket men om man vill slippa fixa licens på en till pipa så är det ju smidigare att lämna in original pipan.

Det går även utmärkt att jaga fågel med bössan i originalutförande man får bara låta fåglarna komma lite närmare en vanligt.
Senast redigerad av chillhunter 2016-07-18 kl. 23:06.
Citera
2016-07-19, 01:57
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Det är bara lämna in pipan för gängning eller köpa en till pipa som är färdiggängad för choke det kostar typ lika mycket men om man vill slippa fixa licens på en till pipa så är det ju smidigare att lämna in original pipan.

Det går även utmärkt att jaga fågel med bössan i originalutförande man får bara låta fåglarna komma lite närmare en vanligt.

Tack för svaret

Tänkte mer ha två pipor som man växlar mellan då man är på drevjakt respektive fågeljakt.

Gillar manuellt repeterande bössor.. har utvecklat en allergi mot halvottos trots att jag har ägt flera, och äger den lilla 10/22an.. kan det faila så kan man ge sig fan på att det failar när man absolut inte vill.

Hur är dessa att repetera?
Några droppar CLP eller Hoppes #9 på rätt ställe och de repeterar smidigt?

Till sist och syvende.. finns dessa i 20" (~50cm piplängd?)

Den hagelbock jag har nu skjuter fint med sina 28" men tänkte att 20" skulle vara smidigare att hantera, så länge "svingen" inte blir kass..

En annan sak, bakkappa/rekyldämp, kommer de i std. utförande eller är det Hogue kolv som gäller?

Ursäkta, många frågor.. men man ligger och velar mellan en bygelrepeter i schysst kaliber eller en hagelpump.
Kanske lite mer åt hagelpump i.o.m slug-pipa.. många grisar här nere alltså, sköt ihjäl två samtidigt på tomten häromåret med bultbössan och tänkte att det vore fint med en slugbössa istället.

Har inte hittat tillräcklig data om flyktsträckan för gris för exempelvis 555 grains slugs... kan tänka mig att man slipper asa ut grisarna från under vinbärsbuskarna om man får in en fin träff med en sådan slug
Senast redigerad av BallsMan 2016-07-19 kl. 02:00.
Citera
2016-07-19, 02:34
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Den leveras med slätborrad pipa men som sagt, den skjuter slugs hur bra som helst. Räfflad pipa är inte ett måste för slugs.

Pipbyte är skitenkelt, den är ju gjort för att användas i fält så att säga. Bara skruva av locket till magröret, dra pumpen till en viss position och sen kan man dra ut pipan från lådan.

Svenska generalagenten vildsvin.se säljer gängade pipor för choke med spång och även räfflade pipor, de är dock rätt dyra. De gängar även befintlig pipa för choker till ett betydligt trevligare pris.

Citat:
Både och, lite beroende på humör

Citat:
Hur är dessa att repetera?
Några droppar CLP eller Hoppes #9 på rätt ställe och de repeterar smidigt?
Jag tycker repetitionen blir trevligare ju mer den används, grejerna poleras väl lite för varje repetition så att säga. Jag har inte behövs smörja något särskilt för att få smidig repetition.

Citat:
Till sist och syvende.. finns dessa i 20" (~50cm piplängd?)
Absolut, det är nog den vanligaste piplängden på 590A1:s här i Sverige, eftersom det är den modell vildsvin.se normalt säljer.
Citera
2016-07-19, 02:37
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Rakt på sak! Jag gillar det.

Man skall för övrigt hålla saker enkla. Ungefär som en Mossberg 590.

Den bara smäller.

Det är så?
Smäller bra med 42g patroner också? (12/70)
Inga märkvärdigheter med hylsutkastet eller vice versa patronbryggan vid matning?

Låter ju som en vettig deal att skaffa en sån här pump alltså.
En pipa till fågel, en räfflad pipa för gris.

Rent allmänt:
Ni som har dessa Mossberg 590, exempelvis.
Monterar ni på optik eller är det hyfsade riktmedel på bössan?
Tänkte utifall att man ser en gris på 50-70m avstånd och vill ha slugen där den ska sitta.
Citera
2016-07-19, 02:47
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Den leveras med slätborrad pipa men som sagt, den skjuter slugs hur bra som helst. Räfflad pipa är inte ett måste för slugs.

Låter kanon.

Citat:
Pipbyte är skitenkelt, den är ju gjort för att användas i fält så att säga. Bara skruva av locket till magröret, dra pumpen till en viss position och sen kan man dra ut pipan från lådan.

Ännu bättre.

Citat:
Svenska generalagenten vildsvin.se säljer gängade pipor för choke med spång och även räfflade pipor, de är dock rätt dyra. De gängar även befintlig pipa för choker till ett betydligt trevligare pris.

Låter som att man skall skippa räfflad pipa då, är rätt färsk på slugs.. sköt några askar med halvautomaten jag hade, mest för skojs skull, men hagelbocken jag har nu tål inte sådana på samma vis.

Citat:
Både och, lite beroende på humör

Ah ok, rödpunkt får det bli.

Citat:
Jag tycker repetitionen blir trevligare ju mer den används, grejerna poleras väl lite för varje repetition så att säga. Jag har inte behövs smörja något särskilt för att få smidig repetition.

Låter utmärkt, rent ut sagt.
Jo den kommer att användas friskt.. byter ju in min hagelbock i sådana fall, så det är ju den näst efter 22an som kommer att nyttjas mest.
Blir ju i regel en 25-ask i veckan, rent generellt.

Citat:
Absolut, det är nog den vanligaste piplängden på 590A1:s här i Sverige, eftersom det är den modell vildsvin.se normalt säljer.

Klockrent.. känns ju som att man fick "rätt" svar på allt i princip.

Tja då är det bara att kontakta Vildsvinsbutiken.
Har handlat vapen av dem innan och de är smidiga att ha och göra med på distans.

Tusen tack Chromacor för svaren!
Citera
2016-07-19, 03:01
Medlem
BallsMans avatar
När man talar om trollen.. första träffen på Youtube.

Samma som Grisabutiken har i lager..

Mossberg 590 A1:
https://www.youtube.com/watch?v=zmdMNwSxEcs

... en sådan bör man ju ha, säger sig självt.
Citera
2016-07-19, 07:19
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:

Under förutsättning att man lyckats lossa limmet, ja. Då är det gjort på en minut.

Citat:
Ni som har dessa Mossberg 590, exempelvis.
Monterar ni på optik eller är det hyfsade riktmedel på bössan?

Jag monterade på ett holografiskt sikte, mest för att det ser ballt ut, men de ghost sights som följer med A1:an från butik duger alldeles utmärkt och är faktiskt det jag använder mest.

Jag skulle också rekommendera en Magpul Forend då originalutförandet bjuder lite väl i minsta laget att greppa om ifall du har händer som en karl. En Shell Carrier måste du ha också, annars skrattar gubbarna åt dig på skjutbanan, jag lovar.

Det är viktigt med tacticool när man får chansen och glöm för bövelen inte bort att skaffa bajonett ifall den där grisen du jagar är på väg att storma dig
Citera
2016-07-19, 11:28
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Under förutsättning att man lyckats lossa limmet, ja. Då är det gjort på en minut.

Jag monterade på ett holografiskt sikte, mest för att det ser ballt ut, men de ghost sights som följer med A1:an från butik duger alldeles utmärkt och är faktiskt det jag använder mest.

Jag skulle också rekommendera en Magpul Forend då originalutförandet bjuder lite väl i minsta laget att greppa om ifall du har händer som en karl. En Shell Carrier måste du ha också, annars skrattar gubbarna åt dig på skjutbanan, jag lovar.

Det är viktigt med tacticool när man får chansen och glöm för bövelen inte bort att skaffa bajonett ifall den där grisen du jagar är på väg att storma dig

Tackar för svaren.

Blir att hålla mig till cylindrisk pipa.. kommer att lägga US #3, slug samt US #3 i den ordningen i magasinet, så man har en slug där om det dyker upp svin.

Patronhållare har jag ju insytt i min jaktjacka från fabrik så blir inte något sånt på bössan, ser ut att kunna häkta tag i träd & kläder lätt, så ingen sådan grej på kolven.

Rödpunktsikte har jag ändå tillgängligt/liggande så det åker på.

Framgreppet där, det finns inte Hogue-grepp?
Tycker Hoguekolvar är schyssta där med anti-halk yta... mest av vana.
Men Magpul ska jag lägga på minnet.

Haha ingen 'shell carrier'!
Du vet, det enda de ser av mig på (jakt) skjutbanan är några gånger om året när jag är ute och rastar min 6,5a på pappersälgen.. "finbössan".. annars skjuter jag hemma på lite egna rörliga mål av olika slag som man har byggt.

Japp, får bli en bajonett.
De är ilskna de där grisarna.. för att inte tala om grävlingarna & mårdhundarna

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in