2016-07-18, 23:58
Medlem
IQ130s avatar
Tjejen gjorde en kalkyl, gått på Handels, bedömde att oddsen var bra att överleva, det var värt insatsen, risken. Hur man medvetet kan riska med sitt liv är intressant, tror att miljön runt extremsportarna till slut triggar fel. Det är hög status att syssla med extremsport, tycker många själva. Industrin runt detta är stor, utrustning och livsstil kostar pengar. Ett ekorrhjul av upplevelser, måste ha mer… det tar slut.
Citera
2016-07-19, 00:24
Medlem
Fråga till er som kan, har man inte sändare på sig för att kunna hittas snabbt vid lavin? Med tanke på syrebrist så är ju väldigt viktigt att hitta någon så snabbt som möjligt. Här verkar det ju ha tagit över en timme.
Citera
2016-07-19, 00:37
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Men sug, den här tjejen levde nog mer under sina 30 år än de flesta gör under en hel livstid.

Grym jävla skidåkare var hon https://www.youtube.com/watch?v=qU_b3xKL-gc

Vila i frid du härliga galna människa!

Riktigt rörande film att se på efter dagens händelse.
Citera
2016-07-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren44
Fråga till er som kan, har man inte sändare på sig för att kunna hittas snabbt vid lavin? Med tanke på syrebrist så är ju väldigt viktigt att hitta någon så snabbt som möjligt. Här verkar det ju ha tagit över en timme.

Var läste du detta?

Man har en transceiver på kroppen som sänder signaler så att en annan person kan ändra sin transceiver från skicka-läge till sök-läge och gräva upp personen.
Antagligen åkte hon uppe på en kam när lavinen gick men trillade ner mellan två kammar. Vid sådana tillfällen rör det sig om otroligt stora volymer snö som kan fylla upp runt skidåkaren.
Troligen gick det dessutom minst en lavin när de skulle gräva upp henne. Med all den expertis som fanns runt henne så är det inte en chans att det annars skulle ta mer än ett par tre minuter att söka, sondera och gräva upp henne.

Tragiskt är vad det är. Uppskattade verkligen hennes skidåkning och uppfattade henne som en väldigt trevlig person. Nu i efterhand så ångrar jag mig något evinnerligt att jag inte åkte upp till Nordiska mästerskapen i gränsen för att träffa henne.
Alla tankar går till hennes familj och hennes man.

Hon hade även en ryggsäck med airbag för att om möjligt flyta ovanpå lavinen.

Jag kan inte tala för Matilda, men jag själv har en lapp i skidjackan där det framgår att jag dog när jag gjorde en av de saker jag älskade allra mest i livet; att åka skidor.
Citera
2016-07-19, 00:52
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swish5
Var läste du detta?

Man har en transceiver på kroppen som sänder signaler så att en annan person kan ändra sin transceiver från skicka-läge till sök-läge och gräva upp personen.
Antagligen åkte hon uppe på en kam när lavinen gick men trillade ner mellan två kammar. Vid sådana tillfällen rör det sig om otroligt stora volymer snö som kan fylla upp runt skidåkaren.
Troligen gick det dessutom minst en lavin när de skulle gräva upp henne. Med all den expertis som fanns runt henne så är det inte en chans att det annars skulle ta mer än ett par tre minuter att söka, sondera och gräva upp henne.

Tragiskt är vad det är. Uppskattade verkligen hennes skidåkning och uppfattade henne som en väldigt trevlig person. Nu i efterhand så ångrar jag mig något evinnerligt att jag inte åkte upp till Nordiska mästerskapen i gränsen för att träffa henne.
Alla tankar går till hennes familj och hennes man.

Hon hade även en ryggsäck med airbag för att om möjligt flyta ovanpå lavinen.

Jag kan inte tala för Matilda, men jag själv har en lapp i skidjackan där det framgår att jag dog när jag gjorde en av de saker jag älskade allra mest i livet; att åka skidor.

Vad coooolt! Dina nära glömmer dig snabbt, eller? "Han som var lycklig yada yada."

Det finns en sak dessa livsnjutare har gemensamt, en själviskhet, där man glömmer de efterlevande. Det viktiga är att själv få "älska". Vad är det man älskar, egentligen? Sin egen status, sin fåfänga, viljan att få det att kittla i kistan. Sen skyller stolpskott som Anja Pärson på att bergen tar åkarna.

Den här kvinnan gjorde vad hon gjorde, för pengarna, äran, att vara "smartare än bergen". En intellektuell hybris.

Notera en sak. Den döde åker på bröllopsresa och håller väl synligt en red b-ll, sponsrad bröllopsresa? Köpt till graven.

Ingen tragik alls i detta!
Senast redigerad av IQ130 2016-07-19 kl. 00:55.
Citera
2016-07-19, 00:53
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Så tragiskt. Har inga ord!

Vad är tragiskt med att ta en kalkylerad risk? Det var inget flickebarnet behövde göra. Detta är ett lyxintresse, som har ett pris. Hon var inte ledsen, hon var glad. Nyligen räddad från lavin, och så kom en till. Tjejen lekte med döden, hon vill inte ha någon medömkan. Åkte glad, dog glad. Tjohopp! En industri har skapats runt dessa addiga dårar i bergen.
Senast redigerad av IQ130 2016-07-19 kl. 00:58.
Citera
2016-07-19, 01:11
Medlem
vichy6s avatar
Ödmjukhet. Ni som ändå har lite hjärta...? Bilsport etc. Otroligt tragiskt. Antar att ni kan hålla med även om det var en risksport.

Den länkande videon i början. Så sorglig!

Mina tankar går mest till Mattias Hargin idag. ❤️❤️❤️❤️❤️
Citera
2016-07-19, 01:26
Medlem
vichy6s avatar
NU Får ni för fan skärpa er. Hur låg nivå ligger ni på. Skiter i svar, ni har inget.

En ung sprudlande tjej med livet framför sig avled.

Skärp er och visa respekt! Kanske det var din dotter, din syster. Någon kollade inte när de korsade vägen till ICA.!

Sånt här är så vidrigt.

Är så ledsen på hur folk bagatelliserar.

Vila i frid Matilda ❤️❤️❤️
Senast redigerad av vichy6 2016-07-19 kl. 01:27. Anledning: Stavfel
Citera
2016-07-19, 04:41
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Vad är tragiskt med att ta en kalkylerad risk? Det var inget flickebarnet behövde göra. Detta är ett lyxintresse, som har ett pris. Hon var inte ledsen, hon var glad. Nyligen räddad från lavin, och så kom en till. Tjejen lekte med döden, hon vill inte ha någon medömkan. Åkte glad, dog glad. Tjohopp! En industri har skapats runt dessa addiga dårar i bergen.

Sorgligt.
Peak Performance blev plötsligt Shit Performance.
Våghalsighet kräver offer. Gäller det så F1, rally eller liknande.
Men skidåkning i Chile mitt i Juli. Vem håller på med sånt?
En eller annan arrangör för denna misslyckade reklaminspelning borde få sig en eldgaffel i röven.
Citera
2016-07-19, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Sorgligt.
Peak Performance blev plötsligt Shit Performance.
Våghalsighet kräver offer. Gäller det så F1, rally eller liknande.
Men skidåkning i Chile mitt i Juli. Vem håller på med sånt?
En eller annan arrangör för denna misslyckade reklaminspelning borde få sig en eldgaffel i röven.

Märks att folk helt utan kunskap sitter och kläcker ur sig kommentarer! Chile har sin vinter nu. Det är nu det är som kallast.

Oerhört tragiskt. Vila i frid!
Citera
2016-07-19, 05:27
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130

Pucko på riktigt? Aldrig tjuvkört päronens bil, alltid nykter, ingen trimmad moppe!

Fattar du. Störtlopp, Tour de France, Marathon. Vi lägger ner allt. Dör alltid nån, eller skadas svårt. Störtlopp googla på dödsfall var väl 1993?

Hon blev intervjuad som jag förstod.
Citera
2016-07-19, 05:35
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Pucko på riktigt? Aldrig tjuvkört päronens bil, alltid nykter, ingen trimmad moppe!

Fattar du. Störtlopp, Tour de France, Marathon. Vi lägger ner allt. Dör alltid nån, eller skadas svårt. Störtlopp googla på dödsfall var väl 1993?

Hon blev intervjuad som jag förstod.

Eftersom du inte fattar!!! De vill spränga gränser. Vi gillar det.

Har du sett en äventyrsfilm baserad på en riktig händelse ( K2)? Vem fan kan ge dig de upplevelserna när du tuggar chips och dricker en pissljummen folköl?

Trött, seriöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in