Citat:
Ursprungligen postat av
Lallaren44
Fråga till er som kan, har man inte sändare på sig för att kunna hittas snabbt vid lavin? Med tanke på syrebrist så är ju väldigt viktigt att hitta någon så snabbt som möjligt. Här verkar det ju ha tagit över en timme.
Var läste du detta?
Man har en transceiver på kroppen som sänder signaler så att en annan person kan ändra sin transceiver från skicka-läge till sök-läge och gräva upp personen.
Antagligen åkte hon uppe på en kam när lavinen gick men trillade ner mellan två kammar. Vid sådana tillfällen rör det sig om otroligt stora volymer snö som kan fylla upp runt skidåkaren.
Troligen gick det dessutom minst en lavin när de skulle gräva upp henne. Med all den expertis som fanns runt henne så är det inte en chans att det annars skulle ta mer än ett par tre minuter att söka, sondera och gräva upp henne.
Tragiskt är vad det är. Uppskattade verkligen hennes skidåkning och uppfattade henne som en väldigt trevlig person. Nu i efterhand så ångrar jag mig något evinnerligt att jag inte åkte upp till Nordiska mästerskapen i gränsen för att träffa henne.
Alla tankar går till hennes familj och hennes man.
Hon hade även en ryggsäck med airbag för att om möjligt flyta ovanpå lavinen.
Jag kan inte tala för Matilda, men jag själv har en lapp i skidjackan där det framgår att jag dog när jag gjorde en av de saker jag älskade allra mest i livet; att åka skidor.