2016-07-18, 12:04
Medlem
Lisbeth Palmes vittnesmål gällande mordnatten är värt vatten vill jag påstå då hon på ett föredömligt sätt sabbat sin egen trovärdighet genom att fantisera och fabulera ihop saker i efterhand (givetvis ivrigt påhejad av en inkompetent Palmegrupp). Det enda jag finner intressant gällande Lisbeths uppgifter är dom observationer hon gjort utanför hemmet på Västerlånggatan. Det lilla av värde hon lämnat angående mordnatten är hennes första beskrivning av gärningsmannen eftersom det styrker att hon aldrig såg själva gärningsmannen utan vittnet Björkman.
Citera
2016-07-18, 12:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bara Lisbeth Palme har varit vid Västerlånggatan och mordplatsen , hon är den enda som kan koppla personerna mellan de två platserna. LP har vittnat om att när OP skjuts så vet hon inte var skotten kommer ifrån, därför kopplar hon inte direkt dådet till sin absoluta närhet.

Den ena personen hon sett både i gamla stan och runt mordplatsen är den långe beigeklädde man hon ser ca 20m norrut på sveavägens östra trottoar efter skotten. Hon söker hjälp hos denne man som LP uppfattar som avvisande.

Person nummer två är kortare och mörkårig och här det inte lika tydligt vem hon åsyftar. Det troligaste är skytten som springer in på tunnelgatan i vad LP uppfattar i en blå täckjacka. Även denne kopplar LP till bostaden på Västerlånggatan.

Åke Rimborn har hela tiden varit glasklar. LP talade med honom om att hon runt mordplatsen uppfattade två GM som hon tidigare sett utanför bostaden. Hon talade också om Ustaja men var osäker på den uppgiften. Miro Baresic hade fått avslag på en nådeansökan strax före MOP och LP berättar att hon och Olof Palme diskuterat hotbilden från den kroatiska terrororganisationen.

Som jag i många tidigare inlägg visat på har uppgiften om två GM tilltro både i polishus och kanslihus under mordnatten. När Hans Holmer dyker upp suddas den bort, sedan han talat med sin ställföreträdare Gösta Welander, Sune Sandström och Curt Nilsson. Tre stycken som arbetat under natt och förmiddag och då låtit rikslarmet kvarstå. I Welanders fall sedan han på natten personligen talat med LP!!! Det blir inte logiskt att det är på uppgifter från nämnda trio som Rikslarmet trollas bort.

En mycket stark indikation på att manipulationer är i görningen är ointresset från PUs sida av ÅR och de uppgifter han fick fram: Han är den förste polis som sitter ner och pratar med LP, mindre än en timme efter gärningen. Han är den som får de färskaste och därmed tillförlitligaste uppgifterna från LP. Rimborn hörs inte av PU förrän 1991 , vilket är ofattbart. Att han plockas bort ur FUP:en och inte nämns i rättegångarna för tankarna till andra rättssystem av det totalitära slaget.
Har du verkligen uppgifter som talar för det fetade? Jag har aldrig hört att hon jämfört mannen i beige med den längre av de två på Västerlånggatan. Däremot så har vi spekulerat om detta i tråden. Likaså den kortare, jag känner inte till den uppgiften.

Hon förknippade antagligen och i efterhand dessa personer. Och då måste Christer Pettersson vara något sånär lik den den mörkhåriga något kortare personen på Västerlånggatan, och kanske likaså den längre personen lik mannen i beige. Men det finns väl ingen konkret uppgift från LP om detta?

Jag tror inte att Rimborns uppgifter trollades bort av något speciellt syfte. Vilket skulle det ha varit? Den korta mörkhåriga skulle kunna varit kurd i PUs fantasivärld.
Citera
2016-07-18, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Lisbeth Palmes vittnesmål gällande mordnatten är värt vatten vill jag påstå då hon på ett föredömligt sätt sabbat sin egen trovärdighet genom att fantisera och fabulera ihop saker i efterhand (givetvis ivrigt påhejad av en inkompetent Palmegrupp). Det enda jag finner intressant gällande Lisbeths uppgifter är dom observationer hon gjort utanför hemmet på Västerlånggatan. Det lilla av värde hon lämnat angående mordnatten är hennes första beskrivning av gärningsmannen eftersom det styrker att hon aldrig såg själva gärningsmannen utan vittnet Björkman.
Björkman är inte det minsta lik CP.
Citera
2016-07-18, 12:26
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:

Ja, vi kan jo tro. Men det kan også være at hun har observert antatte GM ganske klart.
At minnet endres etter mange år, etter mange lange samtaler med bl.a. HH, i tillegg til info hun får fra media, er sannsynlig. Vitnemål i retten forutsetter at hun så rett GM, at hun så ham helt tydelig, og at hun har fotografisk minne. Alle de tre forutsetningene er tvilsomme.
Citera
2016-07-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Björkman är inte det minsta lik CP.

På vilket sätt hör detta till saken? CP hade ingenting med mordet att göra.
Citera
2016-07-18, 12:35
Medlem
Krokofils avatar
I P3 Dokumentär om TV4-spionen arbetade en fd polis och nuvarande säkerhetskonsult på uppdrag åt en högt uppsatt S-märkt HSB-chef. Kartläggning, infiltration, smutskampanjer. Uppdragen hade pågått i 6-8 år, dvs från åren efter MOP. Kan det här vara spillror av gamla nätverk från SAPO/IB ända in på 90-talet?
Citera
2016-07-18, 12:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
LP pekade knappast ut någon som inte ens liknade någon av de personer hon såg. Hon hade inga större förhoppningar inför konfrontationen med CP och hon hade hört att det skulle ha varit en utslagen alkoholist. Hon fick en chock när hon kände igen honom och fick ångest över att ingen skulle tro henne eftersom det varit så stökig relation mellan henne och polisutredarna.

Det är antagligen inte första gången som en rättshaverist producerats fram av personer som sysslar med psyops och liknande.
Senast redigerad av iesho 2016-07-18 kl. 12:50.
Citera
2016-07-18, 12:50
Medlem
Citat:

OM nu Lisbeth P sett någon som ser ut som CP så finns det bilder på nätet på Svartenbrandt där han liknar CP.
På de bilderna har Svarten grön kamuflagejacka i fleece.
Citera
2016-07-18, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
OM nu Lisbeth P sett någon som ser ut som CP så finns det bilder på nätet på Svartenbrandt där han liknar CP.

Det finns även en del likheter mellan Victor Gunnarsson och CP. Jag vidhåller ändå att vittnesmål är som mest intressanta och tillförlitliga direkt i anslutning till en händelse och timmarna efteråt. Speciellt om man har insikt i hur människans minne fungerar och förändras. Man kan "minnas" saker flera år efteråt utan att man för den skull minns rätt. Det är mycket möjligt att Lisbeth mindes CP:s utseende, men det är sannolikt från ett sammanhang som inte har med mordet att göra.
Citera
2016-07-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
LP pekade knappast ut någon som inte ens liknade någon av de personer hon såg. Hon hade inga större förhoppningar inför konfrontationen med CP och hon hade hört att det skulle ha varit en utslagen alkoholist. Hon fick en chock när hon kände igen honom och fick ångest över att ingen skulle tro henne eftersom det varit så stökig relation mellan henne och polisutredarna.

Det är antagligen inte första gången som en rättshaverist producerats fram av personer som sysslar med psyops och liknande.

Redan i det skedet där någon ger henne informationen om att han är alkoholist är vittneskonfrontationen oanvändbar. Dessutom håller jag inte riktigt med dig i din beskrivning om hur det gick till utan snarare var väl hennes första reaktion "Ja, man ser ju vem som är alkoholist. Men han stämmer in på min beskrivning."
Citera
2016-07-18, 13:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det finns även en del likheter mellan Victor Gunnarsson och CP. Jag vidhåller ändå att vittnesmål är som mest intressanta och tillförlitliga direkt i anslutning till en händelse och timmarna efteråt. Speciellt om man har insikt i hur människans minne fungerar och förändras. Man kan "minnas" saker flera år efteråt utan att man för den skull minns rätt. Det är mycket möjligt att Lisbeth mindes CP:s utseende, men det är sannolikt från ett sammanhang som inte har med mordet att göra.
Om nu din åsikt står mot LPs, varför ska man tro på dig som inte var där, istället för på LP?
Citera
2016-07-18, 13:12
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli

Var inte Svarten inlåst när Palme mördades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in